ته‌چین گوشت و بادمجان؛ غذایِ جذاب و مجلسی

برنج ته چین حتماً باید ایرانی باشد، چون برنج‌های خارجی چسبندگی خوبی ندارند علاوه بر این برنج‌های ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی عطر و طعم بهتری دارند.
ته‌چین گوشت و بادمجان؛ غذایِ جذاب و مجلسی
1400/03/27 - 18:14
تاریخ و ساعت خبر:
110980
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - برنج ته چین حتماً باید ایرانی باشد، چون برنج‌های خارجی چسبندگی خوبی ندارند علاوه بر این برنج‌های ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی عطر و طعم بهتری دارند.
ته چین انواع مختلفی دارد مثل ته چین مرغ، ماهی و گوشت که ما در این مطلب طرز تهیه ته چین گوشت و بادمجان را برای شما آماده کرده ایم که طعم خیلی خوبی دارد و بسیار مناسب برای مهمانی هاست و می‌تواند در کنار سایر غذا‌ها جلوه و زیبایی خاصی داشته باشه و سفره شما را رنگین کند.
ته چین یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال شیک‌ترین غذا‌های ایرانی است و جایگاه بسیار مهمی در مهمانی‌ها و مجالس ما دارد بر خلاف تصور خیلی از افراد تهیه ته چین کار نسبتاً ساده‌ای است فقط نیاز به کمی مهارت و دقت دارد البته یک سری نکات ریز هم دارد که اگر آن‌ها را رعایت کنید در نهایت ته چین بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت.
مهم‌ترین نکته در خصوص ته چین وا نرفتن آن هست. در این دستور سعی کرده ایم نکات مهم ته چین گوشت و بادمجان و تمام راز‌های خوشمزه‌تر شدن آن را برای شما بگوییم.
مود لازم برای ۴ نفر
برنج ایرانی: ۳ پیمانه
روغن مایع: ۲/۱ پیمانه برای ته چین ۳ قاشق غذاخوری برای تفت دادن گوشت
تخم مرغ: ۴ عدد که شامل ۳ عدد زرده و ۱ تخم مرغ کامل
ماست چکیده: ۱ پیمانه
زعفران: ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
گوشت: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
سیر: ۳ حبه
فلفل سیاه: ۲ قاشق چایخوری
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری
دارچین: ۱ قاشق چایخوری
پودر پیاز: ۱ قاشق چایخوری
قرص گوشت: ۱ عدد
بادمجان: متوسط ۴ عدد
زرشک: ۴ قاشق سوپخوری
نمک: به میزان لازم
خلال بادام و پسته: به میزان لازم
پنیر خامه‌ای: به میزان لازم برای تزئین
نکات مهم پخت ته چین
نکات مربوط به برنج: برنج ته چین حتماً باید ایرانی باشد، چون برنج‌های خارجی چسبندگی خوبی ندارند علاوه بر این برنج‌های ایرانی نسبت به برنج‌های خارجی عطر و طعم بهتری دارند.
نکات مربوط به ماست: ماست ته چین حتماً باید پرچرب و به صورت چکیده باشد اگر چربی ماست به اندازه کافی نباشد ته چین منسجم نمی‌شود همچنین اگر ماست چکیده نباشد ته چین خمیر می‌شود برای ته چین حتماً باید از ماست چکیده ترش استفاده کنید. نکته مهم دیگری که باید در خصوص ماست مورد توجه قرار دهید میزان آن است ماست را باید به اندازه مصرف کنید اگر ماست زیاد باشه ته چین شل می‌شود و اگر کم باشد دانه‌های برنج خوب به هم نمی‌چسبد.








نکات مربوط به تخم مرغ: میزان تخم مرغ در ته چین خیلی مهم است، چون اگر تخم مرغ کم باشد ممکن است ته چین وا برود در واقع تخم مرغ به عنوان یک چسب عمل می‌کند بنابراین به هیچ عنوان تعداد تخم مرغ‌ها را تغییر ندهید.
نکات مربوط به روغن: بهتر است برای تهیه ته چین از روغن مایع و کره به صورت مخلوط استفاده شود روغن مایع خالص ته چین را بیش از اندازه ترد می‌کند.
نکات مربوط به زعفران: همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید از سوی دیگر آب زیاد هم باعث شفته شدن برنج می‌شود بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.
من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می‌کنم برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپخوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ‌زدایی شود پس از هر بار استفاده، مجدد زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید.
حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.
نکات مربوط به استاک: استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارند می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید.
نکات مربوط به بادمجان: هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید، چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید همچنین حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد.
اگر همه این نکات را در خرید بادمجان رعایت کنید باز هم ممکن است بادمجانی که انتخاب کرده اید تلخ باشد اگر بادمجان تلخ بود با روش زیر تلخی بادمجان‌ها را بگیرید.
پوست بادمجان‌ها را بگیرید آن‌ها را تمیز بشویید، به صورت حلقه‌ای برش بزنید سپس بین یک ربع تا نیم ساعت داخل ظرف آب نمکی که کمی از حد معمول شور‌تر است قرار دهید سپس از آب نمک خارج کنید با دست فشار دهید تا نمک و آب اضافه آن خارج شود دیگر نیازی به شستن بادمجان‌ها نیست با این کار هم تلخی بادمجان گرفته می‌شود هم اینکه موقع سرخ کردن روغن کمتری جذب بادمجان می‌شود.
نکات مربوط به زرشک: نکته بسیار مهم در خصوص زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.
طرز تهیه








بهتر است برنج را حداقل ۳ ساعت با نمک خیس کنید تا کیفیت بهتری داشته باشد سپس برای آبکش کردن برنج قابلمه‌ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید نمک به آن اضافه کنید وقتی آب به جوش آمد باید برنج را اضافه نمایید، آبی که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.
وقتی آب برنج به جوش آمد چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع آن دارد. زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشد.
وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود.
برنج ته چین را کمی دان‌تر از حد معمول بردارید، چون وقتی برنج با تخم مرغ و ماست ترکیب می‌شود کمی حالت خمیری پیدا می‌کند علاوه بر این برنج ته چین باید نسبت به برنج‌های دیگر کمی خوش نمک باشد.
گوشت را به صورت مکعبی درشت خرد کنید با ۲ عدد پیاز + فلفل سیاه + زردچوبه + دارچین + پاپریکا + پودر پیاز + سیر + ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع روی حرارت قرار دهید مرتب هم بزنید تا گوشت کاملاً مزه دار شود حدود ۲۰ دقیقه تفت دهید در این مدت بالای سر کار بمانید و مدام هم بزنید سپس کمی آب جوش + قرص استاک را اضافه کنید اجازه دهید حدود ۳ ساعت با حرارت ملایم بپزد.
ماست چکیده + ۳ عدد زرده تخم مرغ + ۱ عدد تخم مرغ کامل + نمک + زعفران را با همزن برقی مخلوط کنید بعد ترکیب روغن مایع و کره را هم اضافه کنید و مجدد با همزن برقی هم بزنید.
برنج را که از قبل آماده کرده اید و کمی ولرم شده است را به آرامی به این مواد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید به این نکته توجه داشته باشید که اگر برنج خیلی داغ باشد باعث می‌شود ماست آب بیندازد در نتیجه ته چین شما خمیر می‌شود اگر هم برنج خیلی سرد شده باشد چسبندگی خود را از دست می‌دهد.
دیواره و کف ظرف مورد نظر را با روغن کمی چرب کنید بعد نصف مواد را داخل ظرف بریزید با قاشق برنج را کاملاً صاف کنید، اما در این مرحله لازم نیست خیلی فشار دهید سپس بادمجان‌ها و گوشت را با کمی فاصله از دیواره‌ها روی برنج بچینید، چون اگر به دیواره بچسبند موقع برش زدن مواد بیرون می‌ریزند.
در این مرحله زرشک را که از قبل تمیز شسته اید و آب آن کشیده شده است را روی مواد بریزید اگر دوست داشتید می‌توانید کمی خلال بادام و پسته هم اضافه کنید بعد بقیه برنج را روی مواد بریزید و با قاشق کاملاً فشرده کنید.
اگر خواستید ته چین را روی گاز درست کنید باید شعله پخش بگذارید حرارت را خیلی کم کنید و یک دم کنی هم روی قابلمه قرار دهید بین ۱ تا ۳۰/۱ ساعت زمان برای پخت لازم است.
اگر خواستید ته چین را در فر درست کنید روی ظرف فویل بکشید با کمک چنگال چند تا سوراخ روی فویل ایجاد کنید سپس ظرف را به مدت ۱ ساعت در طبقه وسط فری که از ۱۵ دقیقه قبل روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید بعد از پخت، ته چین را از فر خارج کنید به مدت ۱۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید سپس در ظرف مورد نظر سرو کنید.








اگر خواستید ته چین را در فر تهیه کنید می‌توانید از ظرف پیرکس، قالب‌های فلزی یا سیلیکونی یا تابه استفاده کنید.
ته چین را می‌توانید با خلال بادام، پسته، زرشک و ماست چکیده تزیین کنید برای اینکه انسجام ماست بیشتر شود می‌توانید ماست را با کمی پنیر خامه‌ای مخلوط کنید و در قیف بریزید و روی ته چین را شکوفه بزنید و روی شکوفه‌ها خلال بادام، پسته یا زرشک قرار دهید.
اگر می‌خواهید ته چین را به صورت قالبی در مهمانی‌ها سرو کنید می‌توانید از قالب‌های مافین برای درست کردن آن استفاده کنید. یادتان باشد کف و دیواره‌های قالب‌ها را حتما چرب کنید در این صورت حتما باید ته چین را در فر بپزید.
عصر ایران
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ته چین ، ته چین گوشت ، ته چین گوشت و بادمجان ، طرز تهیه ته چین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو