بررسی سبک زندگی ایرانی اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب/ بخش دوم

انقلاب اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت که اگرچه دشمنان گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
بررسی سبک زندگی ایرانی اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب/ بخش دوم
1400/05/11 - 10:25
تاریخ و ساعت خبر:
112230
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - راضیه کهزادی : انسان برای زندگی هدفمند و رو به رشد، نیازمند برنامه ای هدفمند و نتیجه بخش است و قاعدتاٌ زندگی کردن مبتنی بر این برنامه تعریف شده نیازمند منش و سبک مناسب ، جامع و کاربردی خواهد بود.
در هر کاری استفاده از الگو صحت عمل و فریب دقت در اجرای آن را بالا می برد . در بحث شیوه ها و سبک های زندگی نیز چنین است و افرادی به دلیل داشتن ویژگی هایی ، شایسته ی پیروی هستند .
الگوخواهی نیازی است که در هر سنی ازدوران کودکی گرفته تا سالخوردگی، وجود دارد. تنها کافی است که انسان ظرفیت الگوپذیری را پیوسته در خود زنده نگاه دارد .
اهمیت تأثیرگذاری عملی بر روحیه و کردار و رفتار انسان ها ، امری است که همگان بر آن اذعان دارند و تنها مسئله ای که ممکن است در آن اختلاف وجود داشته باشد ، انتخاب الگوی مناسب می باشد .
بی شک برترین الگوهای زندگی که از هرلحاظ جامع و به دور از خطا و اشتباه باشند پیامبران الهی و امامان معصوم هستند. ولی در بین غیرمعصومان نیز افرادی مشاهده می شود که به دلیل اهتمام و جدیت به اجرا کردن دستـورهای الهی و بهره مندی ازسنت های پیشوایان معصوم نمونه ای ازیک زندگی سالم تکاملی و تعالی بخش را در جامعه ارائه کرده اند.( سید نژاد، حسینی ، 1395، 12-11)
انسان در مقاطع و صحنه های مختلف زندگی به فراخور شرایطی که پیش می آید تکالیف خاصی دارد که عمل به آن سعادت دو جهان و ترک آن موجب خسران وسقوط او می گردد . میزان اثرگذاری و سعادت آفرینی تکالیف دینی و یا آثار سوء گناهان، تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.
یکی از مهمترین صحنه هایی که انسان در آن تکالیف مخصوص و حساسی دارد رابطه ی او با انسان های دیگر است . اگر رابطه ی انسان با بندگان خدای تعالی طبق موازین قرآن صورت بگیرد موجب ترقی و اوج معنوی ، و اگر این رابطه انسانی و اسلامی نباشد باعث تاریکی و سقوط معنوی انسانی می گردد . (بهرامپور، 1378، 9)
سبک زندگی مجموعه ای از ارزش ها، طرز تلقی ها و سلیقه هاست که اغلب میان یک جمع ظهور می‌کند و شماری از افراد را صاحب نوعی سبک زندگی مشترک می سازد. (مهدی زاده، 1390 :57 )
بیشتر بخوانید:
بررسی سبک زندگی ایرانی اسلامی مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب
انقلاب کبیر اسلامی ایران در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ی پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.
در چنین نقطه‌ی عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ی گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ی گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
ساختار بیانیه را می توان به دو بخش گذشته و آینده تقسیم کرد بنابراین ما باید هم به مسائل مربوط به گذشته و هم به مسائل مربوط به آینده توجه کنیم. مسائل گذشته را باید به درستی تبیین کرد تا برای آینده مفید باشد و مسائل آینده را نیز در دو بُعد مادی و معنوی مورد نظر داشت تا در مسیر درست حرکت کنیم.
این بیانیه مهم گام دوم انقلاب را فرزندان ملتی ادامه می دهند و به ثمر می نشانند که در انقلاب اسلامی خالصانه ایثار و فداکاری کردند ملتی که جامعه و مردم و همنوعانشان را به خودشان ترجیح می دادند و با تمام وجود اعم از جان، مال به انقلاب تعصب داشتند و پاسداری از آن را بر خود واجب می دانستند. اکنون فرزندان آن پدران و مادران می خواهند گام مهم دیگری را در انقلاب اسلامی رقم بزنند و پاسدار بیانیه ای باشند که در مورد آن تأکید فراوان دارند و در مورد این بیانیه می فرمایند : ((من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم و فرمودند: من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی می‌گویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند، ولی راجع به این می‌گویم این کار را بکنند)).
با این وصف برای همه فرض است که بیانیه ی گام دوم انقلاب را به عنوان متنی راهبردی و مانیفست انقلاب اسلامی در مسیر پیشرو مورد توجه نظری و عملی قرار دهند و در سطوح سه گانه :
الف : تببین و خوانش متنی و فرا متنی بیانیه
ب: چگونگی راهکارهای تحقق سازی بیانیه
ج: الزامات و ضرورت های کاربست بیانیه

ورود انقلاب به دومین مرحله خودسازی :
انقلاب پرشکوه ملت ایران که بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید است تنها انقلابی است که یک چلّه ی پرافتخار را بدون خیانت به آرمان هایش پشت سر نهاده است از میان همه ی ملت های زیر ستم کمتر ملتی به انقلاب همت می گمارد و در میان ملت هایی که به پا خواسته انقلاب کرده اند کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومت ها ، آرمان های انقلابی را حفظ کرده باشند اما انقلاب اسلامی و در برابر همه ی وسوسه هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می رسیدند از کرامت خود و اصالت شعار هایش صیانت کرد . و اینک وارد دومین مرحله خودسازی و جامعه پردازی و تمدن سازی شده است .
برای همه چیز می توان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد اما شعار های جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنی است آن ها هرگز بی مصرف و بی فایده نخواهند شد زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است .آزادی،اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال،عزت، عقلانیت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره ای بدرخشد و در دوره ای افول کند. هرگز نمی توان مردمی را تصور کرد که ا ز این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند . انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده همواره دارای انعطاف و آماده ی تصحیح خطاهای خویش است . اما تجدید نظر و اهل انفعال نیست . انقلاب اسلامی پس از نظام سازی به رکود و خاموش دچار نشده و نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند بلکه از نظریه ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند . انقلاب اسلامی ، متحجر و در برابر پدیده ها و موقعیت های نو به نو فاقد احساس و ادراک نیست اما به اصول خود به شدت پایبند و به مرزبندی های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است با خطوط اصلی خود هرگز بی مبالاتی نمی کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند . بی شک فاصله ی میان باید ها و واقعیت ها همواره و جوان های آرمان خواه را عذاب داده و می دهد . اما این فاصله طی شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی طی شده است و بی شک در آینده با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پرانگیزه که در خانواده ای اسلامی که اسوه ی زندگی آن ها ائمه و پیامبران بوده است و به سبک اسلامی زندگی کرده اند، با قدرت بیشتر طی خواهد شد . این انقلاب ازآغاز تا امروز قدرتمند اما مهربان و با گذشت و حتی مظلوم بوده است و برای برداشتن گام ها ی استوار در آینده باید گذشته را درست شناخت . و از تجربه ها درس گرفت اگر ملت از این راهبرد غفلت شود آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهدگرفت .
سر فصل های مهم بیانیه گام دوم انقلاب :
1- علم و پژوهش 2- معنویت و اخلاق 3- اقتصاد 4- عدالت و مبارزه با فساد 5- استقلال و آزادی 6- عزت ملی ، روابط خارجی ، مرزبندی با دشمن 7- سبک زندگی
با توجه به موضوع مقاله به تشریح دو فصل مرتبط با موضوع می پردازیم .
معنویت و اخلاق :
معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راست‌گویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به‌ نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد؛ این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومت‌ها توفیق چندانی نخواهد یافت. اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند؛ امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند.
سبک زندگی معنویت بنیان، حداقل در دو جزء می تواند دخیل باشد:
الف: حوزه باور و بینش معنوی که به ایجاد یک گفتمان دینی به عنوان زبان مشترک اعضای خانواده می انجامد.
ب: سلوک معنوی؛ که موجب تثبیت و بالندگی خلقیات و ملکات روحی در زندگی می شود.همچنین نشان می دهد مهمترین تاثیر پایه های محیطی سبک زندگی اسلامی، اخلاق است ( نجاتیان، مریم؛ رضا جلالیان و علی اصغر بصیری، 1398)

نقش شعور معنوی و اخلاقی در سالم سازی نظام اجتماعی :
از دیدگاه اسلام هرگاه در نظام اجتماعی و مدیریت حاکم بر جامعه در ایمان و عمل صالح باشد دارای برکات و ثمرات ماندگار و پایداری خواهد بود چه اینکه خدای سبحان فرمود : أَلَمْ تَرَ کَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَيِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ ، تُؤْتِي أُکُلَهَا کُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَکَّرُون (ابراهیم 24و25) و کلمه طیبه به تفکر و اندیشه و تعبد و انگیزه یا جهان بینی و اعتقاد الهی و معنوی اشاره دارد که چون درختی پاک ، ریشه دار ، تناور و بارور خواهد بود و مگر کارآمدی غیر از ثبات و قرار و توسعه پایدار و داشتن برگ و بار است که آیه یاد شده نسبت معنویت و کارآمدی را دقیقا تبیین می نماید . هرگاه نظامی مبتنی بر اندیشه و اخلاق پاک و انگیزه و عمل نهاده شده و حکومت و حاکم پاک ، قانون و قانون گذار پاک و اجرا و مجریان پاک و خدمت به مردم در راه خدا از قداست برخوردار خواهد بود.
ادامه دارد..

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بررسی ، سبک زندگی، گام دوم انقلاب، رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه ای،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو