کارشناس سواد رسانه ای:

مخالفان شیعی به دنبال توقف و تخریب پیاده روی اربعین هستند/ این حرکت عظیم یک راهکار الهی برای مقابله با اسلام هراسی است

تکتم دشت صبح گفت: جالب توجه است که پیاده روی اربعین تبدیل به یک رکن سیاسی شده و مخالفان شیعه تلاش دارند که آن را صرفا یک پیاده روی اجتماعی تفسیر کنند، همچنین گروه های تکفیری این پیاده روی را نماد اتحاد شیعه دانستند و خیلی سعی کردند این حرکت را متوقف و یا تخریب کنند.
مخالفان شیعی به دنبال توقف و تخریب پیاده روی اربعین هستند/ این حرکت عظیم یک راهکار الهی برای مقابله با اسلام هراسی است
1400/06/29 - 13:01
تاریخ و ساعت خبر:
113465
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تکتم دشت صبح، کارشناس سواد رسانه ای در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اربعین حسین به مثابه یک متن و پدیده است که در فرهنگ شیعه جایگاه بالایی دارد و کسی نمی تواند این ارزش را کتمان کند.
وی ادامه داد: عاشورا به گونه ای در فرهنگ شیعه ریشه دوانده است که می توان آثار آن را در تاریخ شیعه دید و منتقدان نمی توانند این قضیه را نادیده بگیرند.
دشت صبح با اشاره به اینکه الگوگیری از شهادت و شهامت امام حسین در احیای اسلام واقعی در مواقع حساس رایج بوده است، ادامه داد: اربعین حسینی با افت و خیزهایی که در تمام جنبش های شیعه داشته، آن را به یک پدیده اجتماعی، سیاسی تبدیل کرده است.
این کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان در ادامه با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک فرهنگ و مختص قشر خاصی نیست، افزود: حرکت عظیم پیاده روی، بار سیاسی به خود گرفته است و افراد از نژادها و دین های مختلف مسیر را طی می کنند و همراه شیعه می شوند.
وی یادآور شد: این پدیده خیلی عظیم با اقدام جابربن عبدالله انصاری آغاز می شود و ادامه پیدا کرد، اما این حرکت به عنوان یک آئین توسط شیخ مرتضی انصاری برگزار شد که در زمان حیاتش به صورت متوالی هر ساله انجام می داده، بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود تااینکه شیخ میرزا حسینی نوری آن ر ا احیا می کند و تا امروز بین شیعیان باقی می ماند.
دشت صبح خاطرنشان کرد: جالب توجه است که پیاده روی اربعین تبدیل به یک رکن سیاسی شده و مخالفان شیعه تلاش دارند که آن را صرفا یک پیاده روی اجتماعی تفسیر کنند، همچنین گروه های تکفیری این پیاده روی را نماد اتحاد شیعه دانستند و خیلی سعی کردند این حرکت را متوقف و یا تخریب کنند.
وی اظهار داشت: در گذشته پیاده روی با حضور علمای نجف برگزار می شد، اما بعد از سقوط صدام، هر ساله بر تعداد زائران افزده شد تا اینکه در سال اخیر این جمعیت به 26 میلیون نفر رسید و این حضور پرشور باعث شد که توجه عموم جهانیان به این سمت کشیده شود.
این متخصص سواد رسانه یادآور شد: سوالاتی از این قبیل که به دنبال چه رخدادی، این جمعیت برای یک هدف واحد در این محل حضور پیدا کرده اند، باعث شد که دین شیعه در بین سایر ادیان شناخته شود و اگر تاکنون مورد ظلم واقع شده و تکفیری ها تصوری خشن را از شیعه داشته اند، تصورات آنها شکسته و قالبی جدید پایه ریزی شود.
وی ادامه داد: آیین پیاده روی اربعین حلقه اتصال بین دو نقطه مهم تاریخی غدیر و عاشورا که ظهور خواهد بود، است.
دشت صبح با اشاره به اینکه اربعین الگوی تولید قدرت با محوریت امامت، ولایت و تبری را ایجاد می کند، گفت: همچنین الگوی قدرت نظامی و سیاسی را ایجاد می کند و اولین و اصلی ترین آیین پیاده روی، شکل گیری منبع قوی برای تولید قدرت و فرهنگ برای دنیای اسلام و شیعه و تمدن جدید اسلامی است.
این کارشناس سواد رسانه ای همچنین یکی دیگر از ویژگی های پیاده روی اربعین را کارکرد وحدت بخشی آن عنوان کرد و گفت: همانطوری که دیده می شود بین مذاهب مختلف اختلافات زیادی وجود دارد، اما در پیاده روی اربعین از مذاهب و دین ها مختلف برای یک فرد مشترک عزارداری می کنند که اتحاد بین ادیان مختلف تامل برانگیز است و قطعا نشات گرفته از حقانیت و مظلومیت شیعه می باشد.
وی پیاده روی اربعین را یک راهکار الهی و خواست خداوند برای مقابله با روند اسلام هراسی یا شیعه هراسی در دنیا عنوان کرد و گفت: این مسیر تابه کنون موفق عمل کرده است به طوری که تمام دشمنان ما تمرکزشان بر این بوده که این حماسه را از بین ببرند، در حالی است که هر ساله باشکوه تر از سال قبل برگزار شده است.
خبرنگار رحمانی
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اربعین حسینی، پیاده روی اربعین، مخالفان شیعی، فرهنگ شیعی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو