امر به معروف و نهی از منکر ، ضروری ترین واجب دین مبین اسلام

زوال اخلاق و عدم توجه به دین در جامعه، موجب افزایش وقوع جرم و جنایات و شیوع انواع مفاسد خواهد شد و این موضوع در اسلام تحت عنوان دو وظیفه بسیار مهم «امر به معروف و نهی از منکر» پیش‌ بینی شده است.امر به معروف و نهی از منکر، یکی از اصول عملی و از عظیم‌ ترین فرایض اسلام است.
امر به معروف و نهی از منکر ، ضروری ترین واجب دین مبین اسلام
1400/06/30 - 12:09
تاریخ و ساعت خبر:
113494
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - لرستان- حکیمه عزیزی: وجود و ماهیت این وظیفه، برای اسلام شناسان کاملا معلوم است و از جهاتی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است و موضوع یک یادداشت مختصر اما پربار است . اسلام ، نام و تعالیمی ویژه برای چنین وظیفه اخلاقی گسترده ای دارد که نام آن امر به معروف و نهی از منکر همچون ترجمه تحت اللفظی اش سفارش به کار نیک و بازداشتن از کار زشت است . خدا از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیف واجبی از خود آغاز کرده است زیرا می دانسته که اگر این فریضه ادا شود همه فرایض _ از آسان و دشوار- بر پا می شوند . امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است همانطور که امام خمینی (ره) امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از منکرات و همچنین سفارش به حق که امر به معروف و نهی از منکر است را بر همه مسلمین واجب دانسته است . همچنین آیت الله مظاهری یکی از موانع مهم استجابت دعای انسان را ارتکاب گناه می داند . انسانی که از امر خدای سبحان نافرمانی می کند چگونه انتظار دارد دعای او مستجاب شود .
دین به‌ عنوان اصلی‌ ترین عامل خود کنترل، افراد را از کج‌ روی ‌ها، رفتارهای ناهنجار و پرخطر دور نگاه می ‌دارد و هرچه جامعه مذهبی‌ تر باشد، خود کنترلی نیز در بین شهروندان بیشتر به چشم می‌ خورد. زوال اخلاق و عدم توجه به دین در جامعه، موجب افزایش وقوع جرم و جنایات و شیوع انواع مفاسد خواهد شد و این موضوع در اسلام تحت عنوان دو وظیفه بسیار مهم «امر به معروف و نهی از منکر» پیش‌ بینی شده است.
امر به معروف و نهی از منکر، یکی از اصول عملی و از عظیم‌ ترین فرایض اسلام است. این مهم در کتب فقهی شیعه، بالاتر و برتر از حد یک واجب معمولی مطرح گشته و در ردیف ضروریات دین مبین اسلام از آن یاد شده است. تاکید های مکرر قرآن کریم، در خصوص امر به معروف و نهی از منکر بیانگر اهمیتی است که اسلام برای سالم سازی محیط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.
اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر تا بدانجاست که سایر فرایض و دستورهای اسلامی در پرتو اجرای آن، بر پا داشته می‌ شود و جامعه اسلامی محقق می‌ گردد؛ از این رو هرگاه در جامعه‌ ای این فریضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پیاده شدن این امر خطیر احساس مسئولیت نکنند اضمحلال آن جامعه حتمی خواهد بود.
نکته ی حائز اهمیت این است که نقشی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به عنوان نظارت همگانی بر عهده دارد ایجاب می ‌کند که این تکلیف با معیارهای مشخصی صورت پذیرد و حدود و میزان این نوع مداخله و مشارکت به نحو دقیق و سنجیده، تعیین و تبیین شود. چنانچه به این مهم توجه نگردد چه بسا موجب بروز هرج و مرج در نظام اداری، اجتماعی اقتصادی و... حکومت و کشور می ‌شود و به جای آن که باری از دوش نظام عدالت کیفری برداشته شود، آن را دچار زحمت می ‌نماید.
قانون‌ گذار می ‌تواند با اتخاذ سیاست جنایی تقنینی سنجیده و با توجه به قانون اساسی کشور و شرایط زمانی و مکانی خاص جامعه خود، زمینه مشارکت مثبت مردم و نهادهای اجتماعی را در برنامه‌ های پیشگیری از جرم فراهم آورد. بنابراین از کارکرد های مهم امر به معروف و نهی از منکر فراهم سازی زمینه عمل به هنجارها و تقویت هنجارهای مورد نظر جامعه اسلامی و عمل به نیکی ‌ها است.
منابع :
کلام وحی – سوره توبه آیه 112
صحیفه امام خمینی ( ره ) - جلد 13
سیر و سلوک - ص 128
فضایل و سیره امام حسین علیه السلام در کلام بزرگان _ عباس عزیزی
اثر امر به معروف و نهی از منکر در شرع و قانون و تاثیر آن در پیشگیری از جرم _ سید مجتبی طباطبایی شیرازانی
امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی _ مولف : مایکل کوک _ مترجم احمد نمایی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امر به معروف ، نهی از منکر، واجب دینی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو