افزایش سواد زنان همگام با عمر انقلاب؛

باسوادی، ارمغان انقلاب اسلامی برای بانوان کُردستانی/ نرخ باسوادی در بین خانم ها به 91 درصد رسید

رشد شاخص سواد به ویژه در بین بانوان و دختران ایران زمین، بهترین ارمغان انقلاب اسلامی به ویژه در استان کردستان بوده و در سایه آن، زنان این سرزمین توانسته اند امروز در عرصه های مختلف نقش آفرینی کرده، اثرگذار بوده و حتی مدیریت های مختلف را کسب کنند.
باسوادی، ارمغان انقلاب اسلامی برای بانوان کُردستانی/ نرخ باسوادی در بین خانم ها به 91 درصد رسید
1400/07/03 - 08:03
تاریخ و ساعت خبر:
113607
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کردستان،مهوش رحیمی: نیمی از جمعیت هر جامعه ای را بانوان تشکیل می دهند و داشتن سواد در بین این قشر می تواند زمینه توسعه و اعتلای شاخص های آن جامعه را فراهم کرده و به سمت تعالی همه جانبه سوق دهد.
با وجود اثبات شدن این موضوع طی سالیان طولانی گذشته، در زمان رژیم طاغوت به رغم اینکه سران مملکت، ادعای پیشرفت و جهانی شدن داشتند، بیش از نیمی از جمعیت آن حتی سواد خواندن و نوشتن نیز نداشتند و فراگیری سواد فقط مخصوص افراد خاصی بود.
در این میان زنان از وضعیت اسفناک تری برخوردار بودند و تنها حدود یک سوم از بانوان کشور از نعمت سواد آن هم در حد خواندن و نوشتن بهره مند بودند و زنان روستایی از این میزان سواد نیز بی نصیب مانده بودند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این مورد به عنوان یک مساله مهم در اولویت قرار گرفت چرا که ایران اسلامی کشوری با پیشینه ادبی و فرهنگی بسیار چشمگیر بود و لازم بود تا روند باسوادی با سرعت در کشور به ویژه بین بانوان افزایش یابد.
داده های آماری نشان دهنده افزایش نرخ باسوادی زنان در سال های بعد از انقلاب است به گونه ای که در سال های نخستین که انقلاب به پیروزی رسیده بود نرخ باسوادی بانوان ایرانی ۲۴.۲ درصد بود در حالی که میانگین جهانی آن در همان سال بیش از ۶۰ درصد اعلام شده بود.
افزایش سواد زنان همگام با عمر انقلاب
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان می گوید: کشور ما به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر نسبت به گذشته و همچنین مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه های مختلف از جمله حوزه علم و فناوری رشد قابل قبولی داشته است.
لیلا آژیر افزود: همچنان که انقلاب با دهه ها جلو آمده و با پیشرفت روبرو شده بانوان نیز از این قافله عقب نمانده و به موازات عمر انقلاب و گذر زمان جامعه نسبت به گذشته با تغییرات مثبت زیادی روبرو شده که نمونه بارز آن آمار 60 درصدی ورود دختران به دانشگاه ها و مراکز علمی است.
وی اظهار داشت: افزایش سواد و دانش بانوان موجب شده که امروز این قشر از جامعه ما در بسیاری حوزه ها نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح باشند، این مهم نشان می دهد که انقلاب توانسته فضای لازم را برای ورود بانوان را فراهم کرده و و اجازه دهد این قشر رشد و نمو داشته باشد.
آژیر یادآور شد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از نظر نیروی انسانی به خصوص در میان زنان از سرمایه عظیمی برخوردار است که این مساله می تواند فوق العاده در آینده مثمرثمر بوده و کشور را به رشد و شکوفایی بیشتری برساند.
نرخ باسوادی در بین بانوان به 91 درصد رسید
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان گفت: نرخ باسوادی در جامعه هدف کردستان یعنی رنج 10 تا 49 سال در بین مردان 97 درصد و در بین بانوان 91 درصد است.

رمضان یوسفی گفت: ریشه‌کنی بی‌سوادی با توجه به پیام حضرت امام و تاکیدات مقام معظم رهبری نیازمند پای کار بودن همه دستگاه‌ها و بخش‌ها است.
وی تصریح کرد: هر کدام از اعضای شورای پشتیبانی سوادآموزی در این زمینه نقش و وظایفی دارند که باید با انجام آن زمینه تحقق ریشه‌کنی بی‌سوادی را فراهم آورند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 173 هزار نفر بی‌سواد در استان ما به واسطه مولفه سنی از رنج و هدف آموزشی ما بهره‌مند نیستند، گفت: در نرخ باسوادی جامعه هدف یعنی رنج 10 تا 49 سال در بین جمعیت مردان 97 درصد و در بین بانوان 91 درصد در استان باسواد هستند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان عنوان کرد: براساس آخرین آمار موجود 21 هزار نفر از جمعیت بی‌سواد کشور در رنج سنی هدف متعلق به استان کردستان است.
وی با بیان اینکه این افراد با کد ملی شناسایی و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف زمینه باسوادی این افراد فراهم شود.
یوسفی تصریح کرد: انتظار داریم که اطلاعات مکانی مربوط به این 21 هزار نفر را اعلام کنند تا بتوانیم زمینه سواددار کردن آنها را با توجه به تعهد تعریف شده برای استان فراهم سازیم.
وی در ادامه به آمار مراکز یادگیری محلی استان تا سال 1400 گریزی زد و گفت: بهترین محل و ظرفیت برای ماندگاری سواد مراکز یادگیری محلی است.

به گفته معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان، تعداد مراکز یادگیری در سال 95، 3 مرکز و تعداد سوادآموزان 179 نفر بوده است، این آمار در سال 99 به 19 مرکز با یک هزار و 934 نفر سوادآموز ارتقا پیدا کرده است.
به گفته وی، در سال جاری سه مرکز در شهرستان‌های سقز، کامیاران و منطقه سریش آباد مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: در کنار آموزش به این افراد موضوع حرفه‌آموزی و آموزش مهارت‌های زندگی به افراد ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 2 هزار و 500 نفر در این مراکز زیرپوشش آموزش‌های مهارتی و غیره قرار گرفته‌اند، گفت: تعهد امسال ما در بحث سواد آموزی 12 هزار نفر است که 6 هزار نفر از این آمار را بی‌سوادان به خود اختصاص داده است.
یوسفی گزارشی از وضعیت کلاس گذاری در سال جاری هم گریزی زد و گفت: اینکه سواد آموزی بر مدار تحول یک نیاز مهم و تبدیل آن به گقتمان سازمانی لازم و ضروری است.
وی گفت: سوادآموزی جامعه محور از حیث برنامه‌ریزی اداره و ارائه خدمات سواد آموزی برای نقش آفرینی در تراز بیانه گام دوم انقلاب و توجه همکاران بر تبدیل این گفتمان سازمانی به جریان آموزشی تبدیل شده است.
هر چند امروز علی رغم تلاش های انجام شده هنوز هم شکافی میان نرخ باسوادی میان مردان و زنان وجود دارد و براساس آمارهای موجود در حال حاضر بیشترین درصد بی سوادی استان در بین اقشار مختلف متعلق به زنان روستایی با 36.6 درصد بیشترین درصد باسوادی استان متعلق به مردان شهری است اما وضعیت کنونی با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
همین که امروزکشور ها در بسیاری ازعرصه ها از جمله عرصه علم و فناوری در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد نشان می دهد که افزایش سواد و آگاهی جامعه یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته بوده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باسوادی،انقلاب اسلامی، باسوای زنان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو