ویژه ولادت حضرت زهرا (س)/ 1

زنان امروز چقدر با ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) آشنا هستند؟/ اولین زن مدافع حریم ولایت و امامت

ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار گسترده است. ایشان از ایفای نقش در کنار پیامبر(ص) که بعد از وفات حضرت خدیجه (س) که روزگار سختی بر پیامبر سپری شد نقش فعالی ایفا کردند تا زمان همسری حضرت علی (ع) که یاری رسان ایشان بودند و نقش مادری که با بزرگ کردن فرزندان شان همه و همه نشان دهنده نقش‌های مهم ایشان در دوران های فرزندی، همسری و مادری است که در این میان با توجه به روایاتی که از شخصیت بزرگوار ایشان شده چند وجهی و در قالب‌های مختلف است.
زنان امروز چقدر با ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) آشنا هستند؟/ اولین زن مدافع حریم ولایت و امامت
1400/11/02 - 12:23
تاریخ و ساعت خبر:
116548
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیزحمزه نژاد : ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار گسترده است. ایشان از ایفای نقش در کنار پیامبر اکرم (ص) که بعد از وفات حضرت خدیجه (س) که روزگار سختی بر حضرت محمد (ص) سپری شد نقش فعالی ایفا کردند تا زمان همسری حضرت علی (ع) که یاری رسان ایشان بودند و نقش مادری که با بزرگ کردن امام حسن و امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری (س) همه و همه نشان دهنده نقش‌های مهم ایشان در دوران های فرزندی، همسری و مادری است که در این میان با توجه به روایاتی که از شخصیت بزرگوار ایشان شده، چند وجهی و در قالب‌های مختلف است.
یک جا ایشان با خواندن یک خطبه نقش سیاسی و اجتماعی خود را در قرار دادن دین اسلام در مسیر درست و صحیح ایفا می کنند و در جای دیگر به عنوان همسر حضرت علی (ع) به وظایف محوله زناشویی با الگویی بسیار عالی می پردازند و ایشان را در روزگار سختی یار می دهند.
حضرت فاطمه زهرا (س) از این رو اسوه یک زن مسلمان در روزگارهای مختلف از جمله مراحل سختی هستند که یک بعد آن در صدر اسلام و زمان جاهلیت و همراهی با حضرت محمد (ص) طی شد و بعد دیگر آن نیز در زمان امام علی (ع) سپری شد.
حضرت فاطمه، تنها زن همراه پیامبر(ص) در روز مباهله با مسیحیان نجران بوده است.
سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بَضعه در شأن و فضیلت زهرا (س) نازل و نقل شده‌اند. در روایات آمده است که پیامبر(ص)، فاطمه(س) را برترین زن در دو عالم معرفی کرده و خشم و خشنودی او را خشم و خشنودی خداوند دانسته است.
در روایت آمده است دشمنان در حِجْر اسماعیل اجتماع داشتند و به بت ها سوگند خوردند که هر کجا «محمّد» را پیدا کنند، او را به قتل برسانند. فاطمه(س) این خبر را شنید و به اطلاع پدر رسانید تا مراقبت بیشتری از خود کند.
در صحیح بخاری آمده است: ابوجهل مشتی از اراذل مکه را تحریک کرد که به هنگامی که پیامبر (ص) در مسجدالحرام به سجده رفته بود، شکمبه گوسفندی را بیاورند و بر سر حضرت بیفکنند، هنگامی که این عمل انجام شد ابوجهل و اطرافیانش صدا به خنده بلند کردند و پیامبر را به باد مسخره گرفتند. بعضی از یاران، منظره را دیدند اما دشمن بی رحم چنان آماده بود که توانایی بر دفاع نداشتند. این خبر به گوش دختر کوچکش فاطمه (س) رسید، به سرعت به مسجدالحرام آمد و با شجاعت مخصوص خودش ابوجهل و یارانش را با شمشیر زبان مجازات کرد، و به آنها نفرین فرمود.
همچنین ایشان به عنوان اولین مدافع حریم مقدس ولایت و امامت، بود که از بذل جان خود و فرزندش در این راه دریغ نکردند. پس از رحلت خاتم الانبیاء (ص) مسئله سقیفه و خلیفه تراشی واقع شد. درست در آن موقع که امیر المومنین علی (ع) و فاطمه (ع) مشغول کفن و دفن رسو الله (ص) بودند. در این میان حضرت فاطمه (س) بعنوان اولین مدافع حریم امامت کمر بسته و نخستین قدم را در راه مبارزه با غاصبین برداشتند و دست حسن و حسین (ع) را گرفته شبانه به خانه بزرگان و رجال مدینه رفته و آنان را به یاری دعوت کردند و سفارشات وصیتهای پیغمر اکرم (ص) را به آنان گوشزد کردند.
بنابراین ایشان در عمل به رسالت سیاسی و اجتماعی شان تا آنجا که باید پیش قدم بوده و در این راه حتی جان خود را ایثار کردند. هر چند این بعد از شخصیت این اسوه بزرگ زنان اسلام تنها به مسائل سیاسی و اجتماعی می پردازد و در این راستا بایستی به احصاء دیگر ابعاد شخصیت ایشان بپردازیم که این موضوع در این مقال نمی گنجد و باید به طور مبسوط به آن پرداخته شود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان امروز چقدر با ابعاد شخصیتی حضرت زهرا (س) آشنا هستند؟/ اولین زن مدافع حریم ولایت و امامت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو