یادداشت؛

زن یا مرد؛ برتری جنبه‌ها و جهت‌ها

زن که جلوه ای از صفات جمالیه خداوند است در مواجهه با وقایع و پدیده ها جنبه عطوفت و دلسوزیش بر نظرِ خرد او غلبه پیدا می کند.
زن یا مرد؛ برتری جنبه‌ها و جهت‌ها
1397/09/26 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11680
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در میان انبوه سوژه ها، در موضوعِ کدامیک برتر است؟ مرد یا زن! اظهار نظرها و تعصب ها آغاز می شود. ای خشک اندیشانِ و ای جنسیت محوران، زلال همفکری را به گِل آلودِ یأس، دگرسانی نکنید. باز لازم است به آنها بگوئیم؛ در دنیای دو دوتا، چهارتا! تعصب و دُگم بودن چرا؟، جدل چرا؟، گفتنِ تا پوز او را به خاک نمالم آرام نمی گیرم، چرا؟. بدانید در بحث و گفتگو، تعالیم اسلامی قاضی شوند اختلاف ها قطعا می بازند.

مقام زن در اسلام
پیش از بیان موضوع برتری، می بایست زاویه دید اسلام و نظر جامعه غرب را در مورد زن مطرح کنیم تا تفاوت ره ز کجا تا به کجا معلوم گردد: آئین اسلام، زن را مایه آرامشِ مرد می داند.۱ و غرب از پیشوای خود یعنی راسل که نفرین ابدی بر او باد، آن گسترشگر شهوت هرز و پایه گذار انقلاب جنسی بی حد و حصر، آموختند که زن ابزار تجارت است! برده است! منبع درآمد است. ننگ بر سردمداران غرب

قاعده کلی
زندگی یعنی کاستی ها و فزونی ها، صعودها و سقوط ها و در طبیعت برتری و تفوق نباشد زندگی بیهوده است. فضیلت و برتری در میان پیامبران بوده است خداوند در این باره می فرماید: تِلْکَ اَلرُّسُلُ فَضَّلْنٰا بَعْضَهُمْ عَليٰ بَعْض، ما برخی از انبیاء را بر دیگر پیامبران برتری دادیم وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجٰات و عده ای از آنها را بر دیگر رسولان، رفعت نام و نشان دادیم.۲

به فرض اگر درجه نبوت ده باشد و یک پیامبری رتبه پنج را دارا باشد نشانه ضعف او نیست بلکه خور ظرفیت او، این مقدار است و اگر رسولی رتبه ده را به او دهند نشانه برتری اوست.

جنبه های برتری
زنان از مردان برتر هستند باید پرسید از چه جهاتی و اگر گفته شود مردان بر زنان رجحان دارند می گوئیم از چه جنبه هایی؟
۱. برتری زن و یا مرد از جنبه ایمان
۲. تفوق زن و یا مرد از جهت عقل
۳. رجحان زن و یا مرد از نظر جسمانی
توضیح و تنقیح سه مورد بالا، موضوع مورد بحث را به خوبی روشن می گرداند:

یکم: ایمان
قرآن می گوید: هر که ایمان و عمل نیکویش بیشتر قطعا او برتر است و فرقی بین مرد و زن نیست.۳ اگر ایمان و کار نیک یک سیاه پوستِ تهی دستِ نازیبا رویِ در آفریقا، از باور و رفتارهای خداگونه یک سفیدرویِ خوش صورتِ متمول در بهترین مکان دنیا، بیشتر بود بدانید او برتر است و ملاک برتری در جنسیت، نژاد، قوم و قبیله و همچنین در دارایی مالی زیاد نیست. خداوند دو زن را به عنوان اسوه معرفی حضور مومنان می کند: یکی همسر فرعون و دیگری مریم دختر عمران.۴

دوم: عقل
زن که جلوه ای از صفات جمالیه خداوند است در مواجهه با وقایع و پدیده ها جنبه عطوفت و دلسوزیش بر نظرِ خرد او غلبه پیدا می کند و این واکنش، ضعف نیست بلکه اقتضای انعطاف پذیری روحیه پاک و لطیف زن اینگونه ایجاب می کند. مرد جلوه ای از صفات جلالیه حضرت الله است از این رو در حادثه ها و برخوردها احساسی عمل نکردن او، نشان از برتری دارد.

سوم: جسم
برتری نیروی جسمانی مرد نسبت به زن جای بحث و گفتگو ندارد چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
استثناء بودن یک زن در احساسی برخوردنکردن و توانایی قوی جسمی نسبت به مرد، ناقض قسم دوم و سوم نخواهد بود.

۱.سوره روم آیه ۲۱
۲.سوره بقره آیه 253
۳.سوره حجرات آیه ۱۳
۴.سوره تحریم آیات ۱۱ و ۱۲
سیدتقی نوری

منبع: خبرگزاری رسا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زن یا مرد.تفاوت زن و مرد.صفات جمالیه.توفق زن.رجحان زن
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو