مشاور خانواه در گفت و گو با طنین یاس مطرح کرد:

"خوب شنیدن" و "لجبازی" نکردن مهم ترین ارکان یک گفت وگوی سازنده است

یک مشاور خانواده گفت: گفت وگو یکی از ضروریات زندگی زناشویی است. در قالب این ارتباطات کلامی، زن و شوهر می توانند شادی ها و ناراحتی های خود را بروز دهند. همچنین بسیاری از اختلافات بین زن وشوهر سوءتفاهماتی است که به دلیل بی توجهی به همین مقوله به وجود می آید.
1397/10/03 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11753
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اگر " گفت وگو " آن هم نه به سبک اینترنتی را یکی از پایه های اعتماد سازی و ایجاد تفاهم در بین دختر و پسر برای تشکیل زندگی مشترک بدانیم، متوجه می شویم که چرا بنابر گفته جامعه شناسان ۸۵ درصد ازدواج های اینترنتی درسه سال اول زندگی مشترک به طلاق ختم شده اند!
منتقدان ازدواج‌های اینترنتی معتقدند که "بی‌اعتمادی" یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوج هایی را که به‌ واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج کرده اند تهدید می کند. از طرف دیگر "احساس تنهایی"، "عدم درک" و "فریب خوردگی" از سوی زن و شوهر، پای آنها را به دادگاه های طلاق باز می کند.
زهرا لطیفی روانشناس و مشاور خانواده در باب اهمیت گفت وگو بین زن و شوهر به خبرنگار پایگاه خبری طنین یاس، گفت: گفت وگو یکی از ضروریات زندگی زناشویی است. در قالب این ارتباطات کلامی، زن و شوهر می توانند شادی ها و ناراحتی های خود را بروز دهند. همچنین بسیاری از اختلافات بین زن وشوهر مخصوصا در ماه ها ابتدایی و سه سال اول زندگی مشترک سوءتفاهماتی است که به دلیل بی توجهی به همین مقوله به وجود می آید.
این مشاورخانواده با بیان اینکه گفت وگو با مجادله و دعوا فرق های اساسی دارد، افزود: بیشتر مراجعه کنندگان به دفاتر مشاوره ایجاد تشنج در خانواده و به دعوا ختم شدن صحبت با همسر یا فرزندشان را مهم ترین دلیل عدم رقبت به گفت وگو می دانند.
وی ادامه داد: در بحث گفت و گو غالباً با دو نگاه روبه رو هستیم. یک نگاه تخریبی که تخریب و تحقیر می کند، یک نگاه سازنده و مثبت که کوشش می کند نقاط برجسته دیدگاه یا توضحیات فرق مقابل را بشنود. در نگاه دوم افراد تنها به گوینده نبوده یا به قولی "مونولوگ" نمی کنند بلکه "دیالوگ" و گفت و گو بین آنها انجام می شود.
لطیفی: "خوب شنیدن" و دست برداشتن از "تعصبات" و "لجبازی"ها را از مهم ترین ارکان یک گفت وگوی سازنده برشمرد.
از آنجایی که در یک خانواده سالم تمام ارتباطات و تعاملات برای استفاده حداکثری از استعدادها و توانایی‌ها برقرار می شود خانواده‌ای را می‌توان خوشبخت نامید که در آن‌ فرصت‌های مناسب و کافی برای گفت وگو وجود داشته باشد و همه‌ اعضای خانواده با استفاده از فرصت‌هایی که برای‌شان در کنار یکدیگر به وجود می‌آید و به‌کارگیری از ظرفیت‌هایی بالقوه‌ای که دارند روابط خود را تعمیق و نزدیک کنند.
اما با توجه به اینکه وضعیت گفت وگو در بین تعداد قابل توجهی از خانواده ها به چنین برهه خطرناکی رسیده است باید "مهارت گفت وگو" را به افراد جامعه آموزش داد تا با برای تقویت گفت وگو بین آنها ابتدا "تقویت ارتباط" را به وجود آورده باشیم.
گفت وگو، روژان زندیه
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گفت وگو.خانواده.طلاق.همسرداری.سوء تفاهم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو