بهای لوازم خانگی تابع نرخ ارز در سامانه نیما است

درحالی که به دلیل تعدیل نرخ ارز، عموم مردم در انتظار کاهش قیمت ها هستند، دست اندرکاران صنعت لوازم خانگی معتقدند بهای کالای نهایی این صنعت بر اساس نرخ ها در بازار ثانویه ارز و سامانه نیما تنظیم می شود و نباید انتظار کاهش قیمت در این ایام داشت.
بهای لوازم خانگی تابع نرخ ارز در سامانه نیما است
1397/10/04 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11781
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بر پایه سیاست های جدید ارزی دولت که از نیمه مرداد ماه امسال اجرایی شد، تخصیص ارز به همه اقلام وارداتی بجز کالاهای اساسی و ضروری از بازار ثانویه ارز (نیما) انجام می شود که لوازم خانگی نیز در این گروه قرار می گیرد.
تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند طی یکی 2 ماه گذشته قیمت ارز در بازار ثانویه با افزایش همراه بوده است و اگر همین موضوع را شاخص در نظر بگیریم، قیمت لوازم خانگی باید سیر صعودی داشته باشد.
** افزایش قیمت به کام دلالان
«حمیدرضا غزنوی»، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درخصوص کاهش این روزهای نرخ ارز گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی از ارز آزاد استفاده نمی کردند که این روزها با کاهش آن، افت قیمت ها را شاهد باشیم.
وی یادآور شد: تولیدکنندگان لوازم خانگی از ارز نیمایی استفاده می کنند که «این روزها با افزایش 10 درصدی نرخ مواجه شده است.»
غزنوی بیان داشت: وقتی قیمت ارز در سامانه نیما تا حدود 15 هزار تومان افزایش یافته بود، تولیدکنندگان اجازه افزایش 9.6 درصدی قیمت ها را یافته بودند و این روند از آغاز امسال تا پایان شهریورماه ادامه داشت؛ رویه ای که فقط دلالان و واسطه های بازار از آن سود کردند.
وی ادامه داد: در ادامه نیز وقتی قیمت گذاری ها برای لوازم خانگی آزاد شد، ارز نیمایی مبنا قرار گرفت؛ هرچند افزایش قیمت ها را شاهد بودیم و بازار به تعادل نزدیک شد، اما این مساله فقط به رکود بیشتر در بازار دامن زد، چون مردم توان خرید نداشتند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی خاطرنشان کرد: انواع لوازم خانگی بین صفر تا 40 درصد وابسته به ارز است.
وی تاکید کرد: فراموش نکنیم بازار مکانیسم خود را دارد و نمی توان از مقوله «چسبندگی قیمت» که بیشتر یک موضوع روانی است، غافل شد.
به گفته این مقام صنفی، باید بیشتر در زمینه فضای روانی حاکم بر بازار کار کرد و تا حد ممکن اجازه نداد قیمت ها افزایش یابد.
وی گفت: آن دسته از تولیدکنندگانی که از ارز آزاد استفاده می کنند باید به کاهش قیمت ها اقدام کنند و دولت نیز در این زمینه باید نظارت بیشتری اعمال کند.
** تشدید رکود با افزایش هزینه های سربار
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور معتقد است که در مقوله نرخ ارز نیازمند تفکیک کالاها از یکدیگر هستیم.
«محمدرضا دیانی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: برخی کالاها و اقلام از ارز 4200 تومانی استفاده کرده اند، اما جایی که باید دولت نظارت بیشتری داشته باشد، کم توجهی می شود.
وی تاکید کرد: دولت باید سختگیرانه و موشکافانه درخصوص واردات این کالاها نظارت کند که ارز تخصیص داده شده کجا مصرف شده و آیا ارزش هایی که اظهار می شود واقعی است یا خیر؟
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور احتمال داد دست کم 30 تا 40 درصد از این ارز صرف اموری بجز واردات آن کالاها یا مواد اولیه خاص شده یا با قیمت های بالاتری عرضه شده است.
دیانی بطور نمونه به برخی تولیدکنندگان مواد اولیه شوینده ها اشاره کرد که خوراک خود را از پالایشگاه ها با ارز 4200 تومانی می گیرند و تنها نیمی از آن را در بازار عرضه می کنند، اما بقیه کالاهایشان را با نرخ نیمایی صادر می کنند.
وی افزود: سوء استفاده ها در کالاهای گروه غذا و دارو بیشتر است و در این زمینه نیازمند نظارت و کنترل از سوی دولت تا رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی هستیم.
این مقام صنفی به لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: این دسته از کالاها ارز نیمایی می گیرند، اما تخصیص ارز در سامانه نیما در 2 ماه گذشته محدود شده است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ ارز از 7600 تومان در این سامانه در 2 ماه گذشته، اکنون به 8500 تومان رسیده و در این شرایط باید قیمت لوازم خانگی افزایش می یافت، نه کاهش.
دیانی بیان داشت: اکنون رکود بر بازار لوازم خانگی حاکم است و مردم خرید نمی کنند؛ این در حالی است که توقف فروش به دلیل افزایش هزینه های سربار، موجب بالا رفتن مجدد قیمت ها می شود.
وی یادآور شد: تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال 97 با کاهش 30 تا 60 درصدی تولید مواجه شده و قیمت تمام شده آنها بالا رفته است.
** تشکیل کارگروهی برای هر دسته از کالاها
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور یادآور شد: بسیاری از تولیدکنندگان در ماه های گذشته از اعتباری که نزد خارجی ها داشتند، استفاده کرده و به صورت «حساب باز» اقدام به واردات کالا کرده اند، اما امروز که تعهداتشان سر رسید شده مجبور به پرداخت آن با ارز نیمایی یا آزادند.
وی اضافه کرد: همچنین در ماه های گذشته از گشایش اعتبارهای اسنادی کوتاه مدت(ال. سی یوزانس) استفاده کرده و با ارز 3800 تومانی جنس وارد کرده اند، اما امروز و با سر رسید شدن آنها مجبورند با ارز نیمایی و 2.5 برابر پرداخت کنند.
دیانی گفت: همه این موارد سبب می شود حتی وقتی کاهش نرخ ارز را شاهدیم، تولیدکنندگان در برابر ارزان کردن کالاهای خود مقاومت می کنند.
وی افزود: دسته سوم، کالاهایی هستند که با ارز آزاد وارد کشور می شوند و در شرایط فعلی که افت نرخ ارز را شاهدیم، باید نرخشان کاهش یابند.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اکنون با یک معادله چند وجهی مواجه ایم و در حالی که عده ای از رانت های ارزی استفاده می کنند، عده ای دیگر مظلوم واقع شده و ضرر می دهند.
«معتقدم در این زمینه دولت باید برای هر کالا کارگروهی تشکیل داده و به کار کارشناسی و تحلیل وضعیت بپردازد.»
وی گفت: در این زمینه سازمان حمایت، بانک مرکزی، وزارت صنعت، وزارت اطلاعات و اداره های کل سازمان های مختلف باید کمیته های قوی برای هر دسته از کالاها سر و شکل دهند، زیرا شاهدیم در برخی موارد کنترل های شدید وجود داشته، اما در سایر موارد دقت نظر لازم وجود ندارد.
** سیر نزولی ارز در سامانه نیما
از میانگین موزون قیمت ارز در سامانه نیما در 2 ماه گذشته حاکیست قیمت هر یورو با کاهش 5.13 درصدی و قیمت دلار با افت 34 درصدی همراه بوده است.
بنابراین گزارش، میانگین موزون هر دلار آمریکا و هر یورو در تاریخ یکم آبان ماه امسال به ترتیب 13 هزار و 900 تومان و 10 هزار و 320 تومان بوده و در دوم دی ماه به ترتیب 9 هزار و 50 تومان و 9 هزار و 790 تومان قیمت خوردند.
** پاسخگو نبودن دستگاه های مسئول
پیگیری های خبرنگار ایرنا از «عباس هاشمی» مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است نامبرده درخصوص قیمت لوازم خانگی حاضر به گفت و گو نشد و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را مسئول این کار دانست؛ روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به ایرنا گفت: در این زمینه به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، چهارشنبه بیست و هشتم آذرماه «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در توافق با تولیدکنندگان لوازم خانگی، قیمت این محصولات دستکم 10 درصد کاهش می یابد.
وی پیش از این در اظهار نظری گفته بود: مهمترین خواسته فعالان صنفی در بخش لوازم خانگی تسهیل امور است. اکنون شرایط ایجاب می کند که بیش از گذشته در زمینه تولید فعالیت داشته و خدمت رسانی و تولید در هیچ صورتی نباید حتی در تعطیلات رسمی کشور متوقف شود.
منبع: خبرگزاری ایرنا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
لوازم خانگی.سامانه نیما.نرخ ارز.هیات مدیره انجمن.عباس هاشمی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو