در گفت وگوی تفصیلی طنین یاس با مشاوره خانواده مطرح شد:

بررسی دلایل طلاق های زودهنگام در ازدواج برپایه روابط دوستی

یک روانشناس با بیان اینکه روابط عاطفی قبل از ازدواج و دوستی های مجازی بعد از ازدواج در بروز طلاق های زودهنگام تآثیر زیادی دارد، گفت: در موارد بسیاری دیده شده، زن و شوهر با بروز مشکلات از سر لجبازی یا عادت نه تنها از دوستان قبلی خود گفته اند بلکه به سراغ آن اشخاص رفته و در قالب درد دل، مشکلات شان را با آنها مطرح کرده اند!
بررسی دلایل طلاق های زودهنگام در ازدواج برپایه روابط دوستی
1397/10/05 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11797
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منیره غلامی توکلی - زینب اسدی مشاور و روانشناس خانواده در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص دلایل طلاق های زودهنگام با اشاره به اینکه امروزه ازدواج ها از حالت سنتی؛ خارج شده و به سمت آشنایی در دانشگاه یا فضای مجازی یا مهمانی ها و .. کشیده شده است، گفت: در بیشتر موارد، مدت آشنایی دختر و پسر با هم طولانی شده و همین امر، دوستی نزدیکی و برانگیخته شدن عواطف را رقم می زند که متأسفانه گاهی به برقراری رابطه جنسی هم کشیده می شود.
وی ادامه داد: با فرض بر اینکه، تعدادی از این دوستی ها به ازدواج بینجامد؛ شاهد طلاق های زودهنگام زوج های جوان، علارغم میل و رقبت برای شروع زندگی مشترک، هستیم !
*بازگو کردن تجربیات دوستی های قبل از ازدواج
این مشاور خانواده گفت: یکی از مهم ترین عوامل بروز اختلافات و طلاق زودهنگام در این نوع ازدواج ها می تواند بازگو کردن تجربیات قبلی دوستی های زن و شوهر برای دیگری باشد! چرا که این دست دوستی ها تجربه اول دختر و پسر نبوده و هر یک در گذشته خود با جنس مخالف ارتباطاتی داشته اند و درست هنگام بزنگاه های زندگی مشترک، خیلی راحت از گذشته عاطفی خود با یکدیگر صحبت می کنند!.
اسدی با بیان اینکه زندگی مشترک، شرایط خاص و مسئولیت ها و وظاییف ویژه خود را دارد، گفت: در بیشتر ازدواج هایی که به سرعت به طلاق ختم می شود، زن و شوهر آماده یا خواهان پذیرش وظایف خاص خود نیستند و هنوز برپایه ی دنیای دوستی با یکدیگر رفتار می کنند!.
وی افزود: از طرف دیگر، زندگی مشترک برخلاف دوستی، صرفا بر پایه احساسات بنا نشده است بلکه در مسیر زندگی موارد بسیاری پیش می آید که باید با منطق آن ها را حل و فصل کرد.
*عدم آشنایی دختر و پسر با مسئولیت ها و وظایف همسری
این مشاور خانواده با بیان اینکه، شناخت مسئولیت ها، تعهد به آنها و تربیت شدن برای پذیرش وظایف همسری در استحکام بنیان خانواده بسیار مهم است، گفت: که در اکثر ازدواج های منتهی به طلاق، شاهد عدم آشنایی دختر و پسر قبل از رود به زندگی مشترک با این مسئولیت ها و وظایف هستیم.
*حمایت بی ضابطه خانواده ها از دختر و پسر قبل و بعد از ازدواج
وی از مهم ترین دلایل عدم آشنایی زن و مرد با وظایف همسری که مسئولیت ناپذیری در قبال هم را نیز رقم می زند، حمایت بی ضابطه خانواده از دخترو پسر حتی در سنین بالا و تا آخرین سال های دوران جوانی برشمرد و ادامه داد: عدم آموزش کافی برخی مهارت ها برای ورود به زندگی مشترک چه از سوی خانواده و چه از سوی جامعه به دختر و پسر، یکی دیگر از دلایل طلاق های زودهنگام است.
*عدم آموزش دختر و پسر برای همسر خوب بودن قبل از ازدواج
اسدی با بیان اینکه وقتی دختر و پسر ازدواج می کنند مسئولیت ها و وظایفی برای شان تعریف می شود که انجام درست آن ها نیازمند داشتن مهارت هایی است که باید قبل از شروع زندگی مشترک فراگرفته باشند، گفت: اما متأسفانه شاهدیم که عدم آموزش و تربیت فرزندان برای همسر خوب بودن در هنگام بروز مشکلات زناشویی، خود را به سرعت نشان می دهد.
*عدم آموزش و آشنایی با مهارت های زندگی مشترک
این مشاور خانواده مهم ترین آموزش های قبل از ازدواج را مهارت های "تاب آوری"، " خوب شنیدن"، " کنترل خشم "، "صبر کردن" و .. دانست و افزود: فرزندان در خانواده برای بدست آوردن چیزها یا فرصت های دلخواه خود، مهارت صبر کردن را کسب نکرده اند، همچنین در برابر مشکلات مهارت بردباری و تاب آوری را نیاموخته اند، پس به محض به وجود آمدن مشکلی در زندگی مشترک به جای حل و فصل آن، راحت ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می کنند.
*سنگ صبورها و دوست های مجازی
وی در ادامه به نقش روابط عاطفی قبل از ازدواج و دوستی های مجازی در بروز طلاق های زودهنگام اشاره کرد و افزود: در موارد بسیاری از مشاوره هایی که به من مراجعه کرده اند، دیده و شنیده ام که زن و شوهر با بروز مشکلات از سر لجبازی یا عادت نه تنها از دوستان قبلی خود گفته اند بلکه به سراغ آن اشخاص رفته و در قالب درد دل، مشکلات شان را با آنها مطرح کرده اند!
این روانشناس تصریح کرد: نفس این عمل و دخالت های بی جا و نادرست این افراد برهم زننده زندگی مشترک زوج جوان در کوتاه مدت می شود.
اسدی بیان اینکه فضای مجازی و ولنگاری فرهنگی موجود در آن نیز مزید بر علت است، اظهارداشت: در برخی موارد زن یا مرد با بروز مشکلات، تاب نیاورده و به دنبال گوش شنوایی در فضای مجازی به درد دل با فرد یا افرادی می پردازند که نه تنها شخصیتی ناشناخته دارند بلکه با حمایت ها و دخالت های نابجای شان زندگی او را با سرعت بیشتری به سمت نابودی کشانده اند.
* ولنگاری فرهنگی سلبریتی ها و الگوپذیری جوانان از آنها
وی گفت: زن یا مردی که به دنبال دوستی در فضای مجازی یا درد دل کردن با کاربری در شبکه های اجتماعی دلخوش می کند، در مواجه با حق دادن ها و تعاریف خاص طرف مقابل مثل اینکه تو برای این مرد حیف هستی!، تو زیبایی و جوانی چرا اینقدر تحمل می کنی! ... به این نتیجه می رسد که در بیرون از خانه کسی هست که از او حمایت کند پس حق به جانب تر شد و همین امر تصمیم او را برای طلاق محکم تر می کند.
این مشاور خانواده، نقش الگوها و سلبریتی ها را در رواج طلاق، بسیار پر رنگ دانست و افزود: سلبریتی ها برای جوانان نقش الگوی رفتاری را دارند وقتی به راحتی در فضای مجازی از طلاق یا دوستی های و .. خود می گویند، قبح بسیاری از ناهنجاری ها را شکسته یا بسیاری از هنجارها را به ضدهنجار تبدیل می کنند! و آن را در سطح کلان جامعه اشاعه می دهند.
وی یکی از راه های یادگیری اصول زندگی، روش های الگویی برشمرد و گفت: وقتی نوجوان کسی را به عنوان الگوی زندگی خود قبول می کند، تمام اصول و مهارت ها و معیارهای زندگی اش را بر اساس اصول ، مهارت ها و معیارهای زندگی آن الگو تعیین می کند.
اسدی الگو برداری از زندگی افراد معروف به ویژه هنرمندان و ورزشکاران را صرفا مخصوصا فرزندان خانواده های به قولی امروزی ندانست و گفت: جوانان خانواده های سنتی و معتقد را نیز شامل این نوع الگوبرداری می شوند، به همین دلیل شاهدیم که هنجاری در وسعت جامعه به ضدهنجار با برعکس تبدیل شده است.
*تبدیل شدن هنجاری به ناهنجاری و برعکس
این مشاور خانواده در پایان با اشاره به اینکه امروزه شاهد تغییر سبک دوستی ها، تغییر سبک ازدواج و کلا تغییر سبک زندگی در همه اقشار جامعه هستیم، گفت: همین تغییرات باعث شده است شاهد بروز طلاق، این منفورترین حالا خدا در خانواده های ارزشی نیز باشیم. بطوری که تحمل سختی های زندگی، ایثار و یا به قولی با لباس سفید به خانه بخت رفتن و با کفن سفید از خانه بیرون آمدن به یک ضدهنجار تبدیل شده باشد.!
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طلاق.طلاق زودهنگام.دلایل طلاق زودهنگام.دوستی های اینترنتی.ازدواج بر پایه دوستی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو