علل درد قفسه سینه سمت راست

درد قفسه سینه سمت راست ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد، اما بیشتر ناراحتی قفسه سینه به قلب شما مربوط نیست. در واقع، درد قفسه سینه سمت راست به طور معمول نتیجه حمله قلبی نیست.
علل درد قفسه سینه سمت راست
1397/10/06 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11831
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - درد قفسه سینه سمت راست ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد، اما بیشتر ناراحتی قفسه سینه به قلب شما مربوط نیست. در واقع، درد قفسه سینه سمت راست به طور معمول نتیجه حمله قلبی نیست. قفسه سینه محل قرارگیری اندام ها و بافت های مختلف است که ممکن است در اثر التهاب یا زخمی شدن دچار درد شود. هر دردي که احساس مي کنيد به احتمال زياد به علت فشار عضلاني، عفونت، استرس يا اضطراب يا بیماری ديگري که به قلب شما مرتبط نيست می باشد.

علل درد قفسه سینه سمت راست

برای درد قفسه سینه سمت راست چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

درد قفسه سینه سمت چپ معمولا به حمله قلبی مرتبط است. اگر در سمت راست احساس درد می کنید، احتمالا مربوط به قلب شما نیست. اما در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید:

درد شدید و بدون دلیل در قفسه سینه
احساس سوزش، فشار یا پر شدن در قفسه سینه
درد شدید از بازوها، پشت، گردن، فک و یا معده
عرق سرد
احساس ضعف، سرگیجه یا تهوع
تنفس دشوار
علت درد قفسه سینه سمت راست چیست؟

هر یک از این علائم می تواند یک وضعیت جدی یا تهدید کننده زندگی ایجاد کند، بنابراین باید در اسرع وقت به اورژانس مراجعه کنید.

1. استرس یا اضطراب

اختلال یا استرس شدید می تواند به حملات هراس منجر شود که می تواند بسیار شبیه به حمله قلبی باشد. حملات هراس ممکن است در اثر یک رویداد آسیب زا یا استرس زا در زندگی شما اتفاق بیفتد. علائم اضطراب و حملات هراس می تواند شامل موارد زیر باشد:

تنگی نفس
درد قفسه سینه
تپش قلب
سرگیجه
بی حسی دست و پا
تعریق
لرزش
غش کردن
حملات هراس می تواند درد قفسه سینه را ایجاد کند، زیرا هنگامی که تنفس به سرعت و عمیق انجام می شود، عضلات دیواره قفسه سینه دچار گرفتگی و اسپاسم می شود. درد ناشی از اضطراب یا استرس می تواند در هر دو طرف سینه رخ دهد.

تمرینات تنفس عمیق می تواند به توقف حمله ناگهانی کمک کند. از آنجایی که علائم حمله هراس مشابه حمله قلبی است، باید به سرعت به اورژانس مراجعه کنید.

2. فشار عضله

تروما می تواند باعث فشار عضلانی شود، که یکی از شایع ترین علل درد در هر دو طرف سینه است. فشار عضلانی می تواند به دلیل فعالیت شدید بدن در طول ورزش و یا فعالیت بیش از حد عضلات باشد. درد عضلانی ممکن است به تدریج در نتیجه تنش یا اضطراب نیز رخ دهد. در اغلب موارد، استفاده از داروهای مسکن و استراحت برای کاهش علائم کافی است.

3. ترومای بلانت به قفسه سینه

درد قفسه سینه نیز ممکن است به دلیل پارگی عضله باشد. پارگی معمولا به علت آسیب های غیر مستقیم یا ضربه مستقیم به قفسه سینه است. ترومای بلانت همچنین می تواند ناشی از شکستگی های رباط یا جابجایی بالایی در ناحیه گردن باشد. علائم آسیب در قفسه سینه یا جابجایی دنده ها عبارتند از:

درد قفسه سینه که با سرفه، عطسه یا خنده بدتر می شود
تنگی نفس
کبودی
ورم
حساسیت
اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند مشخص کنند آیا صدمه بهبود می یابد یا خیر.

4. سوء هاضمه یا سوزش سر دل

سوزش سر دل به احساس سوزش در سینه پس از غذا خوردن، خم شدن، کار کردن و یا حتی هنگام خوابیدن در شب اشاره می کند. این حالت معمولا ناشی از ریفلاکس اسید است که زمانی که اسید معده به مری باز می گردد اتفاق می افتد. علاوه بر درد قفسه سینه، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

احساس سوزش در گلو
بلعیدن دشوار
احساس گیر کردن غذا در گلو یا سینه
در پشت گلو مزه اسیدی، نمکی یا ترشح ناشناخته داشته باشید
سوء هاضمه به نارسایی معده اشاره دارد. اگرچه سوء هاضمه باعث درد قفسه سینه نمی شود، ممکن است در کنار سوزش سر دل رخ دهد. علائم گوارشی عبارتند از:

حالت تهوع
احساس پری پس از خوردن غذا
درد، ناراحتی و سوزش در قسمت فوقانی شکم
نفخ
علل درد قفسه سینه سمت راست

5. رفلاکس اسید

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به لوله غذا یا مری وارد شود. این مسئله باعث موارد زیر می شود:

سوزش سر دل
دل درد
آروغ زدن
طعم تلخ در دهان شما
اگر بیش از دو بار در هفته ریفلاکس اسید داشته باشید، ممکن است دچار ریفلاکس معده (GERD) شده باشید. علائم GERD علاوه بر درد قفسه سینه عبارتند از:

سوزش سر دل
گلو درد یا خفگی
طعم تلخ در دهان شما
احساس گرفتگی در گلویتان
سرفه خشک
قورت دادن دشوار
اگر چه ممکن است بتوانید از داروهای خانگی استفاده کنید، باید پزشک خود را برای تشخیص صحبت کنید. آنها ممکن است قادر به تجویز دارو برای کمک به درمان یا جلوگیری از علائم باشند.

6. کیستواندریت

درد قفسه سینه یکی از علائم اصلی کیستواندریت است. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که غضروف قفسه سینه شما ملتهب می شود. درد می تواند شدید یا خفیف باشد. اگر چه درد به طور معمول در سمت چپ سینه شما احساس می شود، ممکن است در سمت راست نیز رخ دهد.

علائم دیگر شامل درد پشت و شکم است که هنگام سرفه و یا نفس عمیق بدتر می شود. درد قفسه سینه ناشی از کیستواندریت ممکن است به حمله قلبی یا سایر بیماری های مرتبط با قلب شباهت داشته باشد، بنابراین باید به مراقبت اضطراری دست یابید.

7. کولسیستیت

التهاب کیسه صفرا (کولسیستیت) وقتی اتفاق می افتد که صفرا در کیسه صفرا ایجاد می شود. در اغلب موارد، کولسیستیت از طریق انسداد سنگ های صفراوی که از ارگان خارج می شود ایجاد می شود. ممکن است کیسه صفرای شما به علت مشکلات با مجاری صفراوی یا تومور شما ملتهب شود.

کولسیستیت باعث درد قفسه سینه نمی شود، هرچند ممکن است آن را احساس کنید. اگر کیسه صفرا شما ملتهب شده باشد، ممکن است درد شدید در قسمت فوقانی شکم شما احساس شود که می تواند به سمت راست شما حرکت کند.

سایر علائم عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
تب
تعریق
کاهش اشتها
حساسیت هنگام لمس شکم
اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

8. پانکراتیت

التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) زمانی اتفاق می افتد که آنزیم های گوارش شروع به کار می کنند در حالی که هنوز در پانکرایت هستند. آنزیم ها سلول های لوزالمعده را تحریک می کنند و باعث می شوند که اندام بدن ملتهب شود. پانکراتیت می تواند به دلایلی از قبیل الکل یا سنگ های صفراوی رخ دهد. درد قفسه سینه نشانه ای از پانکراتیت نیست، اما ممکن است در قسمت فوقانی شکم شما درد ایجاد کند. این درد همچنین می تواند به پشت شما برسد، و باعث ناراحتی در سینه شما شود. سایر علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

درد شکم که پس از غذا بدتر می شود
تب
پالس سریع
حالت تهوع
استفراغ
حساسیت هنگام لمس شکم
اگر پانکراتیت مزمن شود، ممکن است مدفوع چرب و کاهش وزن غیرطبیعی داشته باشید.

علل درد قفسه سینه سمت راست

9. زونا

زونا عفونت ناشی از ویروس های واریسلا-زوستر است که باعث آبله مرغان نیز می شود. زونا باعث درد قفسه سینه نمی شود، اما ممکن است با توجه به محل عفونت ویروسی، مشکلات قلبی یا ریه ایجاد کند. علاوه بر بثورات، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد
سوزش
سوزش یا بیحسی
حساسیت به لمس
تورم های پر شده از مایع پاره می شود
خارش
اگر چه ممکن است بتوانید از داروهای خانگی استفاده کنید، اما بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. آنها دارو را برای کمک به پاک کردن عفونت تجویز می کنند.

10. پلوریستی

پلوریستی زمانی اتفاق می افتد که پوشش غشاء داخلی حفره قفسه سینه، پلور، ملتهب شده باشد. این مسئله می تواند باعث ایجاد درد در هر دو طرف سینه در هنگام تنفس، و درد در شانه ها و پشت شود. علائم عبارتند از:

درد قفسه سینه که با سرفه، عطسه یا خنده
تنگی نفس اگر سعی می کنید تنفس را به حداقل برسانید
تب یا سرفه اگر علت پلوریستی عفونت ریه باشد
اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

11. پنومونی

پنومونی عفونت در یک یا هر دو ریه است. پنومونی باعث سرفه می شود که گاهی اوقات با خلط همراه است و باعث ایجاد درد در هر دو طرف سینه می شود. هنگام تنفس، درد قفسه سینه را نیز احساس خواهید کرد. سایر علائم پنومونی عبارتند از:

دشواری تنفس
تب
تعریق
لرز
حالت تهوع
استفراغ
اسهال
اگرچه داروهای خانگی می توانند نشانه های شما را از بین ببرند، بهتر است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت بدون درمان باقی بماند، پنومونی می تواند مرگبار باشد.

12. پنوموتوراکس

درد ناگهانی و شدید قفسه سینه یکی از علائم اصلی پنوموتوراکس است. این حالت می تواند در سمت راست یا چپ سینه شما رخ دهد و معمولا موجب آسیب می شود. سایر علائم عبارتند از:

تنگی نفس
احساس تنگی در قفسه سینه
ضربان قلب سریع
سرفه کردن
خستگی
اگر مشکوک به مشکل ریه هستید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

13. التهاب قلبي

دو نوع التهاب قلبی وجود دارد که می تواند باعث درد قفسه سینه شود: میوکاردیت و پریکاردیت. میوکاردیت زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب شما ملتهب شود. پریکاردیت به التهاب در دو لایه بافت کیسه مانند (پریکارد) اشاره دارد که قلب شما را احاطه کرده است. هر دو حالت معمولا به علت یک نوع عفونت ایجاد می شود و می تواند منجر به درد خفیف تا شدید قفسه سینه شود. میوکاردیت و پریکاردیت علائم مشابهی دارند. این علائم عبارتند از:

تب
ضعف
دشواری تنفس
سرفه
تپش قلب
خستگی
تورم پاها، مچ پا، یا معده
با پریکاردیت، ناراحتی در قفسه سینه شما می تواند بسیار شدید باشد، به طوری که شما احساس حمله قلبی می کنید. اگر درد شدید قفسه سینه دارید، به اورژانس برای جلوگیری از هر گونه علت تهدید کننده زندگی مراجعه کنید.

علل درد قفسه سینه سمت راست

14. پرفشاری خون ریوی

پرفشاری خون ریوی نشان دهنده فشار خون بالا در سیستم قلب به ریه است. این مسئله باعث می شود که قلب شما به سختی کار کند و منجر به درد در قفسه سینه می شود. سایر علائم عبارتند از:

ضعف تنفس در فعالیت های منظم
احساس سرگیجه، به خصوص در فعالیت بدنی
خستگی
ضربان قلب سریع
درد در سمت راست بالای شکم
کاهش اشتها
غش کردن
تورم در مچ پا
رنگ پریدگی لب ها یا پوست
اگر در معرض هر کدام از این علائم هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند دارو یا سایر درمان ها را تجویز نمایند تا از علائم و عوارض بعدی جلوگیری کنند.

15. آمبولی ریه

آمبولی ریه زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون از ورید در پا به ریه ها منتقل شود. این انسداد شریانی ناگهانی مانع از جریان خون به بافت ریه می شود و باعث درد قفسه سینه می شود.

درد ممکن است در سراسر بازو، فک، شانه و گردن شما گسترش یابد. در صورت عدم درمان، آمبولی ریوی ممکن است مرگبار باشد. اگر در معرض این علائم هستید، به اورژانس مراجعه کنید.

چه زمانی باید به دکتر بعلت درد قفسه سینه مراجعه کنید:

اگر در مورد درد در سمت راست سینه خود نگران هستید و این درد بیش از چند روز طول کشید، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید. اگر چه درد و ناراحتی ممکن است ناشی از چیزی خفیف مانند رفلکس اسید باشد، این احتمال وجود دارد که از چیزی جدی تر مانند پرفشاری خون ریه حاصل شود. هنگامی که می دانید که چه اتفاقی در حال رخداد است، شما و دکترتان می توانید برنامه ای برای درمان درد قفسه سینه و علت اصلی آن طراحی کنید. اگر درد قفسه سینه پس از درمان ادامه پیدا کرد، باید به پزشک مراجعه کنید و گزینه های درمان اضافی را در نظر بگیرید.

وب سایت اوما
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قفسه سینه.درد.حمله قلبی.استرس.رفلاکس اسید
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو