اصلانی: الگوی سوم راه آورد انقلاب اسلامی برای تمام زنان جهان / علاسوند: عدالت جنسیتی یک مفهوم سیاسی است

مسئول سازمان بسیج زنان کشور گفت: رهبری معتقدند الگوی سوم، تاریخ جدیدی در مقابل زنان جهان قرار می دهد که می توان زن عفیف، محجبه و شریف و در عین حال در متن و مرکز جامعه را تربیت کند.
اصلانی: الگوی سوم راه آورد انقلاب اسلامی برای تمام زنان جهان / علاسوند: عدالت جنسیتی یک مفهوم سیاسی است
1397/10/09 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11866
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا باقری- مینو اصلانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور در ابتدای نشست تخصصی «شاخصه های عدالت جنسیتی» با تأکید بر الگوی سوم زنان جهان، که با همکاری امور زنان و خانواده سازمان صدا و سیما و سازمان بسیج جامعه زنان کشور در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به نزدیکی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، لازم است که به جایگاه زن و شاخصه های هویت بخشی زن که در طول این 40 سال اتفاق افتاده است، مورد توجه قرار گیرد.
وی تأکید کرد: یکی از مهمترین شاخصه های عدالت جنسیتی که می تواند ما را به سمت زن الگویی که بحران زن را حل کند، تبیین شاخصه های الگوی سوم است.
اصلانی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب در کنگره 7 هزار زن شهید، گفت: ایشان در این پیام 2 الگو را مطرح می کنند و در نهایت الگوی مورد نظر اسلام را بیان می دارند که این دو الگو شامل الگوی زن شرقی که هیچ ردپایی در تاریخ ندارد و دچار روزمرگی است و نقش خنثی دارد است و الگوی دیگر زن غربی است که با مردوارگی فمنیستی او را از مسیر اصلی هویت خودش منحرف شده و تساوی جنسیتی این بلا را بر سر زن آورد.
مسئول بسیج جامعه زنان کشور با تأکید بر اینکه این دو الگو زن را به مرحله کمال نمی رساند، گفت: در الگوی سوم، حق کرامت الهی را به زن معاصر باز می گردد و در این الگو با اعطای حق کرامت الهی، زن مسلمان و غیر مسلمان را به جایگاه واقعی خود باز می گرداند.
وی ادامه داد: این الگو راه برون رفت زنان در جهان از بحران زن است و این مفهوم حرف نوی دهه جدید انقلاب اسلامی است که برای جهان به ارمغان آورده است.
اصلانی در پایان نیز گفت: نگاه امامان انقلاب اسلامی به زن نگاه از جنس الگوی سوم است و زن مسلمان جهاد بزرگ زن ایرانی مسلمان را به جهان بنمایانند.

ما در زمینه عدالت جنسیتی دچار سوءتفاهم هستیم
در ادامه این نشست، فریبا علاسوند پژوهشگر ارشد و عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده در بررسی شاخص‌های عدالت جنسیتی از منظر اسلامی و غرب گفت: شروع بحث عدالت جنسیتی با شاخص‌ها غلط دانست ولی متاسفانه این اشتباه در میان همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط رواج دارد و در واقع بحثی انحرافی است.
وی در ادامه به واکاوی مفهوم جنسیت و تفاوت آن با واژه gender پرداخت و تأکید کرد: منازعه میان شاخص های عدالت جنسیتی در واقع معرفتی است اما به عنوان یک منازعه سیاسی تبدیل شده و به منشأ بسیاری از سوء تفاهم‌ها میان جناح‌های سیاسی تبدیل شده است.
علاسوند با اشاره به اختلاف میان عدالت و جنسیت گفت: در هژمونی فمنیستی بحث عدالت اختلاف نظرهای زیادی و جود دارد و این هژمونی مفهومی از عدالت و جنسیت ایجاد کرده که اندیشه‌ورزان حقوق غربی هم آن را قبول ندارند و نیاز به شکستن تسلط با استفاده از نظریات زنده دنیا از منظر فلسفه غرب در خصوص عدالت و عدالت جنسیتی هستیم.
وی ادامه داد:‌ برخی افراد در داخل کشور که در حوزه زنان تحقیقات نظری نداشته‌اند و تسلطی بر این مسائل ندارند، متأثر از بازنمایی‌های فمنیست در اجلاس‌های جهانی طرحی را در کشور تکرار می‌کنند که با توجه به هژمونی فمنیست در جهان مطرح شده است.
علاسوند خاطرنشان کرد: در مسئله عدالت اصولاً از منظر معناشناسی کلمه عدالت با مفهوم نابرابری معنی پیدا می‌کند اما گاهی مواقع برابر دانستن نیز خود موجب ستم است به همین دلیل مفهوم عدالت مفهوم کافی‌تری برای بیان مراعات و ساختارسازی قانونی در نظر گرفته شده است.
وی مفهوم عدالت جنسیتی را یک مفهوم علمی ندانست و گفت: این واژه سیاسی است مثل مفهوم آموزش جنسی، جریان‌سازی جنسی و ... که پایه قانون‌نویسی سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است در واقع این برابرسازی‌ها می‌خواهند زنان را در موقعیت مناسبی قرار دهند اما مفهوم عدالت جنسیتی رادیکال‌تر از برابری جنسیتی است.
این عضو هیأت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و خانواده تصریح کرد: ما در مفهوم عدالت جنسیتی دچار سوء تفاهم شده‌ایم که با بررسی متون پژوهشی نوشته شده در کشور در خصوص مفهوم عدالت جنسیتی می‌توان نتیجه گرفت که گرایش‌های علوم اجتماعی، روانشناسی و حتی معماری وقتی از این مفهوم صحبت می‌کنند منظورشان همان اصطلاح رایج بین‌المللی است اما در میان جریان‌های سیاسی جریان اصولگرا در استفاده از این اصطلاح به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی بدون در نظر گرفتن سوابق تاریخی این مفهوم در جهان نظریات شهید مطهری را در تعریف واژه‌های عدالت و جنسیت تکرار می‌کنند اما گروه دیگر با وجود این تبار این مفهوم را می‌شناسند می‌خواهند برای یک مفهوم بین‌المللی معنای داخلی بسازند.
علاسوند تأکید کرد: ما باید به سمت تعریف واژه دیگری برای عدالت جنسیتی در کشور برویم چرا که نیازمند تعریف استراتژی‌های عمل‌گرایانه برای برقراری عدالت جنسیتی در کشور هستیم.
وی در پایان نیز گفت: عدالت نیازمند معیارهای تلفیقی بوده تا بتوانیم مشکلات موجود در حوزه زنان را بر طبق آن حل و فصل کنیم.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم.مینو اصلانی.فریبا علاسوند.عدالت جنسیتی.صدا و سیما
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو