رابطه مستقیم طلاق زودهنگام با عدم ازدواج سایر جوانان/ زندگی سایه، زیر چتر مطلقه های جوان شکل می گیرد

امروزه فاصله بین جاری شدن خطبه عقد تا طلاق در تعداد زیادی از ازدواج ها به کمتراز شش ماه رسیده است و بسیاری از پیوندها در دوران عقد که به دوران دلدادگی، معروف است بهم می خورد.گویی مَثَل «تب تند زود عرق می کند » مصداق تعداد قابل توجهی ازعاشق پیشگی های زوج های جوان و گاهی میانسال شده است.
رابطه مستقیم طلاق زودهنگام با عدم ازدواج سایر جوانان/ زندگی سایه، زیر چتر مطلقه های جوان شکل می گیرد
1397/10/10 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11869
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منیره غلامی توکلی -اگر ازدواج را مهم ترین اتفاق مبارک در زندگی یک افراد بدانیم و بتوانیم تآثیر آن را در ابعاد خانواده و اجتماع بررسی کنیم، قطعا طلاق هم مهم ترین اتفاق نامبارک زندگی افراد بوده و پیامدهای نامطلوبی را بر فرد و خانواده او تحمیل می کند.
در گزارش قبلی به بررسی دلایل طلاق زودهنگام پرداختیم و گفتیم از دید کارشناسان عدم مهارت دختر و پسر برای پا نهادن به زندگی مشترک، مهم ترین دلیل طلاق های زود هنگام است.
همچنین گفته شد که عدم آشنایی درست دختر و پسر با یکدیگر، دوستی های عمیق عاطفی قبل از ازدواج، آماده نبودن دختر و پسر برای قبول مسئولیت ها و وظایف همسری، حمایت ها و دخالت های نابجای خانواده در دوران تجرد و تأهل، نیز در بروز طلاق زودهنگام نقش زیادی دارند.
از سویی دیگر عدم آموزش کافی برخی مهارت ها مثل "تاب آوری"، "خوب شنیدن"، "کنترل خشم"، "صبر کردن" و "درست رفتار کردن با خانواده همسر" نیز از دیگر دلایلی بود از سوی کارشناسان مطرح شد.
رویاهای رومانتیک دختران وپسران قبل از ازدواج، امید به آینده و تلاش برای رسیدن به اهداف شان را چندین برابر می کند. اما با بروز طلاق آنها زودهنگام سقف آروزهای آنها به یکباره فرو می ریزد و هر یک از زن و مرد دچار پیامدهای فردی و خانوادگی می شوند.
افسردگی، پرخاشگری، زودرنجی، ناامیدی به آینده، نداشتن انگیزه برای تلاش، گرفتن حق انتخاب دیگر از خود و بدبینی نسبت به جنس مخالف و احساس یک شکست بزرگ از بارزترین مسائل روحی و روانی است که بر فرد وارد می شود.
مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگارما گفت: هر چند زن و مرد بعد از طلاق از نظرعاطفی شکست و ضربه روحی می خورند اما در جامعه ما زنان و مخصوصا بیوه های جوان، بیشتر از مردان در معرض آسیب قرار دارند.
وی افزود: طلاق های زودهنگام باعث ظهور مطلقه های جوان و رسیدن سن بیوگی به 17 سال شده است که این مسلئه با بروز روابط موازی و فرازناشویی، تهدیدی بزرگی علیه کیان خانواده در جامعه محسوب می شود.
این رفتارشناس ادامه داد :جامعه ما با زدن برچسب "مطلقه" بر زن جوانی که مدت کوتاهی زندگی زناشویی را تجریه کرده است، ازدواج مجدد او با افراد دیگر را مشکل می کند! تا جایی که زن 17 ساله باید با مردی که زندگی مشترکی را تجربه کرده است ازدواج کند!
ابهری تصریح کرد این پدیده باید در جامعه اصلاح شود، چرا که یکی از دلایل مهم بروز زندگی سایه یا روابط فرازناشویی محسوب می شود.
این آسیب شناس اجتماعی، ازدواج های سفید یا ازدواج موقت را از عوارض طلاق به ویژه بیوهای جوان ناشی از طلاق زودهنگام، برشمرد و افزود: در همه طلاق ها شکست و زیان اصلی به فرزندان وارد می شود و این درحالی است که حدود 20 درصد از موارد طلاق های زودهنگام، دارای یک یا دو فرزند هستند.
این رفتارشناس افزود: اگرچه زیان اصلی در طلاق به زن و مرد وارد می شود اما در درجه دوم، خانواده ها هستند که باید تحمل حرف ها و نگاه های سنگین اطرافیان را داشته باشد.
ابهری با رد این موضوع که زوج بعد از طلاق زودهنگام دچار احساس گناه می شوند، گفت: «در پژوهش هایی که انجام دادیم در اکثر افراد احساس عذاب وجدان نسبت به معیارهای قبلی ازدواج شان دیده می شود، اینکه اگر اینقدر به ظاهر دختر توجه نداشت یا فقط ثروت ومدل اتومبیل پسر را در نظر نمی گرفت شاید زندگی شاد و پایدارتری داشت.»
وی با بیان اینکه این احساس هم به زودی فراموش می شود، گفت: با وجود فضای مجازی و ورود بانوان در آن، اخیراً ملاحظه می شود بعضی از زنان متأهل با هدف دوستی اجتماعی و مجازی وارد گروه ها و شبکه های مجازی می شوند و تا جایی پیش می روند که خیانت را وارد زندگی خود می کنند و طلاق حادث می شود.
انتخاب زنان مطلقه برای همسری از سوی پسرانی که تا به حال ازدواج نکرده اند در حالی که دختران مجرد بسیاری در خانواده ها وجود دارد، یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دختران جوان معتقدند پسران به سراغ زنان مطلقه مخصوصا بیوه های شاغل بزرگ تر از خود می روند! زیرا هزینه های ازدواج با آنها پایین تر و همچنین درآمد آن دختر وارد زندگی مشترک شان می شود.
این مسئله به نوبه خود می تواند توازن ازدواج را در جامعه برهم بزند که موضوع بسیار مهمی است.
معصومه حکیمیان، مشاور خانواده معتقد است: فرو ریختن کاخ امید زوج بعد از طلاق زودهنگام، آنها را نسبت به آینده ای که تصورش را می کردند، ناامید کرده و این ناامیدی بدترین اتفاقی است که در زندگی آنها می افتد.
وی ادامه داد: با بروز چنین وضعیتی آنها یا وارد مرحله افسردگی می شوند یا خودشان را در جریان سرنوشت نامعلومی می اندازند! در نتیجه ممکن است افراد مختلفی را وارد زندگی خود کنند و در چنین حالتی استحکامی که در شخصیت آن فرد بوده است تا حد زیادی آسیب می بیند.
این مشاورخانواده با بیان اینکه مواردی که گفته می شود حکمی قطعی برای تمام افراد مطلقه نیست، گفت:ولی عملا در بیشتر مواقع چنین می شود که فرد دچار بدبینی نسبت به جنس مخالف، سرخوردگی از زندگی، ناامیدی به آینده موفق و برنامه ریزی برای زندگی موفق و فروریختن اعتماد به نفس می شوند.
وی، تبدیل شدن افراد مطلقه به مشاو منفی برای ازدواج سایر جوانان را از مهم ترین پیامدهای طلاق های زودهنگام برشمرد وگفت: افراد زیادی به خاطر مشاوره گرفتن از آنها، عطای ازدواج را به لقایش می بخشند.
این کارشناس مسائل خانواده افزود، ضرر مالی، زندانی شدن به خاطرعدم توانایی برای پرداخت مهریه و اگر بچه ای داشته باشند سرنوشت نامعلوم بچه طلاق .. نیز از دیگر پیامدهای فردی طلاق زودهنگام است.
حکیمیان با بیان اینکه در بروز طلاق خانواده دختر و پسر کمتر از خود آنها آسیب نمی بینند، گفت: نخستین پیاد منفی آن تحقیر خانواده ها، بدبینی به ازدواج در خانواده،عدم رغبت خانواده ها برای وصلت با خانواده فرد مطلقه و .. نیز از ابعاد آسیب های خانوادگی طلاق مخصوصا طلاق زودهنگام است.
این مشاورخانواده از بروز افسردگی در والدین زن و مرد مطلقه گفت وافزود: خودخوری والدین و نگرانی آنها از آینده فرزندان شان و ضرر مالی برای پرداخت مهریه که گاهی به فروش سقف بالای سرشان می انجامد از دیگر آسیب های طلاق بر خانواده هاست و اگر فرزند طلاقی وجود داشته باشد بار نگهداری نوه ها بردوش آنها می افتد.
جای تأسف است که تعداد زیادی از طلاق ها برای زوج هایی جاری می شود که تحصیل کرداند و قطعا چنین پیامدهایی را می دانند و با علم به آن باز هم در انتخاب مسیر زندگی یا همسر اشتباه می کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طلاق.طلاق زودهنگام.بچه طلاق.مشاوره ازدواج.زندگی سایه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو