جریان شناسی زنان در فتنه۸۸/ بخش دوم

فائزه هاشمی، دختری برای چهار فصل اغتشاشات!/ مواضع و اقدامات فائزه هاشمی در فتنه 88

فعالان سیاسی معتقدند که تحرکات پر رنگ فائزه هاشمی پیش و پس انتخابات ریاست جمهوری، ریشه در نحوه ورود و تحرکاتش در همین انتخابات دارد، چرا که او پس از سال ها سکوت اینبار با تمام توان و انرژی و تمام قد برای حمایت از موسوی به میدان می آید و پذیرش شکست برای او غیرقابل تحمل است و می خواهد تمام آتش خود را در عالم سیاست به یکباره شعله ور سازد.
فائزه هاشمی، دختری برای چهار فصل اغتشاشات!/ مواضع و اقدامات فائزه هاشمی در فتنه 88
1397/10/10 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11881
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سمیرا خطیب زاده - فائزه هاشمی رفسنجانی متولد 1341 دومین دختر مرحوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی و مدیر مسئول سابق روزنامه زن است. از بین دختران مرحوم هاشمی، تنها فائزه است که وارد سیاست شده و نماینده دوم تهران در مجلس پنجم بوده است. شرکت او در انتخابات مجلس ششم با شکست سختی همراه می شود که باعث کناره گیری موقتی او از سیاست می گردد.
او در سال 1378 شمسی نخستین روزنامه مربوط به زنان یعنی روزنامه" زن" را منتشر می کند و مدیرمسئول آن می شود. وی از مخالفان جدی محموداحمدی نژاد است که در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 حضور فعال داشته و حتی در تظاهرات روز 30 خرداد برای مدت کوتاهی دستگیر می شود.
*عملکرد فائزه هاشمی در فتنه 88
دختری برای چهار فصل اغتشاشات
"فائزه هاشمی رفسنجانی" این اسم آن قدر حواشی به همراه خود دارد که توجه کنجکاوانه مخاطبان را به خود جلب می کند. شاید به همین دلیل است که روزنامه ها و نشریات، علاقه خاصی به مطرح کردن این نام در صفحات خود دارند، نامی که در قریب یک دهه اخیر یک بار دیگر بر سر زبان ها افتاده و با فتنه 88 گره خورده است. فائزه هاشمی که در انتخابات مجلس ششم از سوی اصلاح طلبان مورد شدیدترین حمله های رسانه ای و تبلیغاتی قرار گرفت و تصویر ویلای مجلل او در شهر بیرمنگام انگلستان در روزنامه های این طیف منتشر شد، در انتخابات ریاست جمهوری دهم، سردمدار جبهه ی اصلاحات می گردد و علی رغم مخالفت پیشین با میرحسین موسوی، به صورت غیررسمی مسئولیت کمیته ی تبلیغات او را بر عهده می گیرد.
فعالان سیاسی معتقدند که تحرکات پر رنگ فائزه هاشمی پیش و پس انتخابات ریاست جمهوری، ریشه در نحوه ورود و تحرکاتش در همین انتخابات دارد، چرا که او پس از سال ها سکوت اینبار با تمام توان و انرژی و تمام قد برای حمایت از موسوی به میدان می آید و پذیرش شکست برای او غیرقابل تحمل است و می خواهد تمام آتش خود را در عالم سیاست به یکباره شعله ور سازد.
او پس از آن که در انتخابات مجلس ششم و ماجراهای روزنامه « زن » از سوی یاران امروزش از پارلمان رانده می شود و به پناهگاه سکوت خود می رود و دیگر نامی از او در عالم سیاست برده نمی شود.
اما پاییز 87 هم زمان با انتخاباتی شدن فضای سیاسی کشور، تصمیم می گیرد سکوت خود را بشکند او نخستین مصاحبه ای که پس از سال ها با هفته نامه « شهروند امروز » انجام می دهد اعلام می کند: « هنوز هم اهل جنگیدن است » و با چنین رویکردی است که پرونده سیاسی خود را در انتخابات دهم باز می کند.
*فائزه: ما ول نمی کنیم!
فائزه هاشمی از پر کار ترین افراد در انتخابات ریاست جمهوری است و در حمایت از کاندیداتوری موسوی سنگ تمام می گذارد . اتفاقا شباهت هایی هم با کاندیدای مورد حمایتش دارد، از این لحاظ که نیمی از دوران گوشه نشینی آخرین نخست وزیر کشور نیز در سکوت و انزوا گذشته است و همانند او شکست برایش باورناپذیر می نماید. واکن ها و ادعاهای پس از انتخابات این دو چهره سیاسی پس از یکی دو دهه خانه نشینی نزدیکی بسیاری با هم دارد. تا انجا که تحلیل گران این گونه رفتارها را ناشی از فراموشی قواعد بازی سیاسی ارزیابی می کنند. فائزه هاشمی از زمانی که تصمیم جدی برای مقابله با احمدی نژاد می گیرد با وجود مخالفت پیشین با کاندیداتوری موسوی، به حمایت از او بر می خیزد و در زمینه سامان دهی سیاسی و تبلیغات فعال می شود . ساماندهی « دختران فیروزه ای » شاید نقطه عطف فعالیت های تبلیغاتی او برای ستاد موسوی باشد که ظهور و بروز بسیاری می یابد. البته این اقدام فائزه، مقدماتی نیز به همراه دارد، فائزه پیش از پیوستن به ستاد موسوی، نکاتی را درباره حجاب زنان بیان می کند که در نوع خود ساختارشکنانه و قابل تأمل است.
او در چهارم اسفند 87 در مصاحبه با پایگاه اینترنتی « الشروق الجزایر » خواستار اختیاری شدن حجاب در ایران می شود و می گوید: « به عقیده من، حجاب همچنان که در کشورهای اسلامی معمول است، باید در ایران هم اختیاری باشد نه اجباری»
او در عین حال در یک برنامه صبحگاهی شبکه دوم سیما به عنوان رئیس فدراسیون ورزش زنان، حرف هایی از همین جنس می زند و می گوید: « متأسفانه بعد از انقلاب ما،یک سری رفتارها برای خانم ها ارزش شد، رنگ مشکی ارزش شد، چادر مشکی، مانتو مشکی، مقنعه مشکی، روسری مشکی و رنگ های تیره و مرده ارزش شد. این ارزش ها خوب نبود». او همچنین می گوید: « متأسفانه در سال های اخیر سیاست ها به سمتی می رود که زنان را بیشتر خانه نشین کنند.» دختران فیروزه ای اما قرار است همه آنچه پس از انقلاب ارزش شده است را کنار بزنند و با لباس ها و روسری های نامتعارف و آرایش سبز ظاهر شوند. این چنین هم می شود و بزرگترین اجرای دختران فیروزه ای در مراسم سالگرد دوم خرداد در ورزشگاه آزادی بروز می یابد. او در این مراسم و در حضور خاتمی و زهرا رهنورد ، دوران اصلاحات را تداوم دوران سازندگی می داند و در توصیف دوران کنونی می گوید: « در شرایطی به سر می بریم که نکبت، خفت و خواری نصیب ملت ایران شده است » . او همچنین حرف های تاریخی دیگری را تکرار می کند: « دوره اصلاحات ادامه راه سازندگی است و ما آقای موسوی را می خواهیم برای اینکه استمرار همان راه است».
سخنان رئیس جمهور در مناظره با میرحسین موسوی، عزم فائزه هاشمی را برای تقابل علنی با احمدی نژاد جزم تر می کند تا جایی که حتی اتمام انتخابات و اعلام نتایج هم چیزی از فعالیت های او کم نمی کند. در واقع پایان انتخابات برای فائزه هاشمی، پایان فعالیت های انتخاباتی نیست. وی از همان ابتدا در برنامه ریزی و هدایت آشوب ها نقش آفرینی ویژه دارد او در 26 خرداد یعنی چهار روز پس از انتخابات در تجمعی روبروی جام جم و در میان آشب گران صریحا اعلام می کند که « ما ول نمی کنیم» !
*تحریک به ادامه آشوب ها با آتش توهین به مسئولان
چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات و درگیری های پراکنده ای که در برخی خیابان های شمالی تهران صورت می گیرد، رسانه ملی تصاویری از حضور فائزه هاشمی در میان اغتشاشگران منتشر می کند که او در حال تحریک آنان به ادامه حضور در خیابان ها است. البته صدا و سیما تنها به همین چند ثانیه اکتفا می کند و از پخش صدای فائزه هاشمی و مطالبی که او در آن تجمع غیرقانونی بیان می کند، خودداری می نماید. با این حال چن روز بعد فایل صوتی اظهارات وی در اینترنت منتشر می شود و به سرعت به سایت ها و خبرگزاری ها راه می یابد. اظهاراتی که بعدها به سندی برای اثبات برنامه ریزی گسترده پیش از انتخابات برای آشوب ها بدل می شود.او در عین حال که پایه انتخابات را مخدوش می داند، تعریض هایی توهین آمیز و بی سابقه هم به مسئولان ارشد و مقدسات ملت ایران دارد.
*جذابیت ساندویچ فروشی برای فائزه
اقدامات تحریک آمیز فائزه هاشمی به 26 خرداد محدود نمی شود و او نشان می دهد که به طور جدی قصد همراهی و حتی هدایت جریان آشوب را دارد. در همین راستا است که 30 خرداد و پس از خطبه های نماز جمعه مقام معظم رهبری و اتمام حجت با اغتشاشگرا برای پایبندی به قانون، بار دیگر فائزه با شرکت در تجمع دیگری در خیابان آزادی، به تحریک معترضان به تداوم اغتشاشات می پزدازد و به همین دلیل توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر می شود.
اگرچه فائزه هاشمی بعد از آزادی مدعی شد که قصد ایجاد ناآرامی و تحریک آشوبگران را نداشته و به دلیل گرسنگی در آن حوالی به دنبال ساندویچ فروشی می گشته است « حسن لاهوتی» فرزند فائزه هاشمی هم زمان با دستگیری وی، در مصاحبه با تلویزیون دولتی انگلیس « B.BC» اعلام می کند که مادر و بستگانش به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در روز شنبه دستگیر شده اند. وی مدعی می شود که از مادرش خواسته اند تا متعهد شود دیگر در تجمعات شرکت نکند. البته دستگیری فائزه هاشمی به همراه چهار تن از بستگانش در این تجمع غیرقانونی چندان طول نمی کشد و فشارهای زیادی برای آزادی او صورت می گیرد، در نهایت آزادی اش را در طول یک روز رقم می زند.
چندی بعد « اسماعیل کوثری » عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گزارشی که از دیدارهای هئیت منتخب مجلس با برخی چهره های سیاسی ارائه می دهد، اعلام می کند : « اآقای هاشمی گفتند که قصد داشتم بیانیه ای در این خصوص ( حوادث پس از انتخابات ) صادر کنم اما من کسی نیستم که زیر فشارها اقدام به صدور بیانیه کنم، منظور ایشان از اعمال فشار، دستگیری دخترشان در اغتشاشات است. گویا دختر آقای هاشمی به ایشان گفته است: « من برای خوردن ساندویچ به آن خیابان رفته بودم، اما من را دستگیر کردند.»
فرمانده وقت نیروی مقاومت بسیج هم درباره تحرکات فائزه هاشمی پس از انتخابات می گوید: « فائزه هاشمی در تجمعی خواستار برگزاری مراسمی برای کشته شدگان در روز پنج شنبه می شود اما وقتی قرار می شود مقام معظم رهبری در نماز جمعه شرکت کنند آنها این برنامه را تعطیل کرده و برای برهم زدن نماز جمعه برنامه ریزی می کنند.» البته این اولین پرونده فائزه هاشمی در دستگاه قضائیه نیست. « آیت اله محمد یزدی» رئیس سابق قوه قضاییه سال 88 و در دیدار با مدیران گروه تبلیغی اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از پرونده چندین ساله او در دستگاه قضایی خبر می دهد و می گوید: « زمان ریاست بنده در قوه قضاییه دختر آقای هاشمی رفسنجانی پرونده داشت و به بنده می گفت: پرونده را ببندم ، من می گفتم که بگو بیاید دادگاه و من پرونده را بررسی کنم ، چگونه شما می خواهید پرونده را ببندید در حالی که قوه قضائیه را قبول ندارید و دختر شما در دادگاه حاضر نمی شود.» ؟
*انقلاب مخملی که چیز بدی نیست!
انتظار می رفت که بازداشت فائزه هاشمی سبب می شود تا او دیگر دست از اقدامت سیاسی و تحریک و دعوت به آشوب بردارد، اما او نشان می داد که به گفته پیشین خود « ما ول نمی کنیم! » همچنان اعتقاد دارد و از هر فرصتی برای همراهی با این جریان استفاده می کند.
فائزه هاشمی مدت کوتاهی پس از آزاد شدن در مصاحبه با یکی از سایت های حزب کارگزاران ضمن تکرار ادعاهای قبلی اش درباره تقلب در انتخابات مدعی می شود که جمهوریت از نظام رخت بربسته و تبدیل به حکومت اسلامی شده است. او همچنین در واکنش به برخورد با متهمان اغشتشات می گوید: « برای افراد بیگناه پرونده سازی می کنند و برعکس پرونده دارها را به مقام و پست می رسانند.» او در مصاحبه خود « انقلاب مخملی » را نوعی فرافکنی می خواند و می گوید: « انقلاب مخملی در مفهوم عام آن می تواند به معنی اصلاح طلبی و بیان مسالمت آمیز ضرورت اصلاحات و تلاش برای انجام آن باشد که چیز بدی نیست».
او همچنین به بهانه اعترافات « حسین رسام » تحلیل گر ارشد سفارت انگلیس که در اغتشاشات دستگیر شده بود به دفاع تمام قد از حکومت بریتانیا پرداخته و می گوید: « اعترافات کارمند سفارت انگلیس البته طبق آنچه من شنیدم چیزی نبود جز انجام وظیفه، هر سفارتی در هر کشور از اوضاع طرف مقابل گزارش تهیه می کند تا سیاست های شان را بر مبنای شرایط واقعی هر کشوری بریزند. مگر سفارت خانه های ما در کشورهای خارجی این کار را نمی کنند.» ؟
فائزه هاشمی در عین حال در مقام تطهیر تلویزیون B.B.C از مداخله در امور داخلی ایران نیز برآمده با مقایسه عجیب و نتیجه گیری عجیب تر می گوید: « این که حالا رسانه های خارجی یا خارجی ها در تأیید تحرکات مردمی چیزی بگویند این نشانه وابستگی نیست. مگر امام خمینی در خارج از کشور درفرانسه نبود؟ مگر مقامات فرانسوی کشور خود را پناهگاه انقلابیون قرار نداده بودند؟ مگر بسیاری از دانشجویان در آمریکا مبارزه نمی کردند؟ مگر رسانه های خارجی از جمله B.B.C در آن زمان مسائل ایران را به شدت و قوت پوشش نمی داد؟ مگر در آن زمان در نهایت بی اعتمادی به رسانه های ملی، اخبار را از رسانه های خارجی نمی گرفتند؟ پس با این اوصاف باید بگوییم که انقلاب اسلامی هم در مسیر خواست بیگانه رقم خورد و یا انقلاب مخملی بود»
اگر چه حضور فائزه هاشمی پس از بازداشت یک روزه، بیشت به فضای رسانه ای محدود شده بود و او تلاش می کرد تا با مصاحبه های متعدد با رسانه های داخلی و خارجی همچنان تنور فتنه را داغ نگه دارد اما 16 آذر روز بازگشت دوباره او به عرصه آشوب های خیابانی، آن هم در فازی تازه و با رهبری و هدایت اغتشاش می گردد.
او در حاشیه مراسم روز دانشجو در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات که خود مشغول به تحصیل در آن است، دانشجویان را به ادامه تجمعات تا پایان روز ترغیب می کند و وقتی مسئولان حراست دانشگاه خواستار پایان دادن به این تجمع می شوند فائزه راهپیمایی تعداد اندکی از دانشجویان را که شعارهای تندی علیه نظام در حمایت از او سر می دهند را به سمت بیرون از دانشگاه و خیابان های مجاور بلوار شهید اشرفی اصفهانی هدایت می کند که پلیس مجبور به دخالت شده و راه پیمایان را متفرق می کند. تلویزین B.B.C هم ضمن پخش تصاویر حضور فائزه هاشمی به عنوان هدایت گر این تجمع، برنامه های متعددی را برای تحلیل و بررسی سخنان تند علیه مسئولان نظام در میان حامیان میرحسین موسوی ترتیب می دهد.
سخنان تند علیه مسئولان نظام در میان حامیان میرحسین موسوی ترتیب می دهد.
*و اما عاشورا
روز دانشجو، آخرین حضور رسمی و تأثیرگذار فائزه در میان آشوبگران نیست. بلکه هنوز چند ساعت از خاموش شدن آتش اغتشاشات در روز عاشورا 88 نگذشته است که منابع خبری از حضور فائزه هاشمی رفسنجانی به همراه پانزده نفر از بستگان خود در آشوب های این روز خبر می دهند تا او یک بار دیگر هم آشوب گران را تنها نگذارد . انتشار این خبر واکنش تند و شدید مردم داغ دیده از هتک حرمت عزای سید الشهدا رو به رو می شود تا جایی که سایت های نزدیک به فائزه هاشمی حضور او در اغتشاشات عاشورا را دروغ می خوانند و آن را تکذیب می کنند.
اما روز بعد خبرگزاری فارس، فیلمی را منتشر می کند که مؤید حضور او در میان آشوبگران و همراهی با آنان در روز عاشورا است. انتشار این فیلم خط پایانی بر صبر مردم نسبت به اقدامات غیرقانونی فائزه هاشمی است. حضور او در آشوب های روز عاشورا که با هتک حرمت مقدسات دینی و توهین به کلام الله مجید همراه است مسئله ای نیست که به راحتی از خاطر مردم پاک شود.
این مسئله سبب می شود تا جمعی از دانشجویان دانشگاه های کشور با برگزاری تجمعی در مقابل دادستانی تهران خواستار برخور قضایی سریع و صریح با فائزه هاشمی شوند. همچنین فعالان سیاسی اصولگرا درباره عدم برخورد با او تذکرهای پیاپی را خطاب به دستگاه قضا منتشر می کنند که با همراهی مردم رو به رو می شود. از این تاریخ به بعد است که پلاکاردهای تقاضا از قوه قضاییه برای دستگیری و محاکمه فائزه هاشمی به پای ثابت راهپیمایی های مردمی در اعتراض به اهانت حامیان وی به قرآن و امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تبدیل می شود.
آشوب های عاشورا که خشم و اعتراض مردم، دانشجویان مراجع تقلید و علما نمایندگان مجلس، مسئولان و فعالان سیاسی را بر می انگیزد و سبب برپایی راهپیمایی تاریخی 9 دی می شود، نشان از لبریز شدن صبر مردم در برابر همراهی او با هتاکان به مقدسات است و شاید به دلیل ترس از مواجهه مرمی است که از آن تاریخ به بعد فائزه تلاش می کند تا حضور مرئی خود را کاهش دهد و در پشت پرده به برنامه ریزی برای طرح استراتژی جدید جریان فتنه بپردازد، مسئله ای که افزون بر مسافرت های خارجی پی در پی و اشرافی او که تاکنون چندین بار رسانه ای شده است و مصاحبه گاه و بیگاه او با تلویزیون های مخالف جمهوری اسلامی ایران، مجددا نام « فائزه هاشمی رفسنجانی» را بر صدر اخبار می نشاند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فائزه هاشمی.فتنه 88.لیدر فتنه 88.انقلاب مخملی.طنین یاس
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو