۱۳ غذایی که بطور مستقیم بر جوانی پوست اثر گذار هستند

کابینت داروها را فراموش کنید چون طبق گفته کارشناسان در یخچال شما چیزهایی مخفی شده است که بهترین مواد ضد پیری هستند که باعث جوانی پوست می‌شوند.
۱۳ غذایی که بطور مستقیم بر جوانی پوست اثر گذار هستند
1397/10/19 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12039
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کابینت داروها را فراموش کنید چون طبق گفته کارشناسان در یخچال شما چیزهایی مخفی شده است که بهترین مواد ضد پیری هستند که باعث جوانی پوست می‌شوند.
سبزیها
شما می‌دانید که مصرف روزانه سبزیجات برای سلامت بدن بسیار مهم است اما ممکن است ندانید که می‌تواند منجر به بیشتر شدن جوانی پوست نیز شود. یک تحقیق در مجله آکادمی آمریکایی درماتولوژی نشان داد مردانی و زنانی که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و همچنین میوه و ماهی دارند، خطوط کمتری روی صورتشان داردند. اگر می‌خواهید سبزی انتخاب کنید، بهترین گزینه سبزیجات برگ پهن هستند که منابع عالی کاروتنوئیدها، ویتامین C، آهن و کلسیم هستند. دکتر اروم ایلای متخصص پوست می‌افزاید: کاروتنوئیدها مشتقات ویتامین A دارای خواص اثبات شده برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر ماورا بنفش هستند که موجب علائم پیری پوست پیش از موعد همانند لکه‌های پیری، خطوط ریز و چروکها و از دست رفتن انعطاف پذیری پوست می‌شوند.
ماهی غذای جوانی پوست
اگر جزو طرفداران غذاهای دریایی نیستید، ممکن است زمانی را برای بدست آوردن طعم خوب در آنها صرف کنید چون ماهی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که طبق پژوهشها کاهش دهنده التهاب ایجاد شده بوسیله اشعه‌های مضر ماورا بنفش است. دکتر ایلیاس می‌گوید: ماهی سطح پروستاگلندین E2 را پایین می‌آورد تا از تجزیه کلاژن که منجر به چروک می‌شود، جلوگیری کند. بعضی از پژوهشها نشان می‌‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ در ترکیب با ویتامین E و C می‌توانند سنتز کلاژن را تقویت کنند. وقتی که می‌خواهید ماهی انتخاب کنید سعی کنید ماهی‌های پر چرب مثل تن را انتخاب کنید که حاوی مقدار بیشتری اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
میوه
میوه‌ها به دلایل بسیاری تقویت کننده سلامتی هستند اما خوردن میوه‌های حاوی یک نوع کاروتنوئید به نام لیکوپن کمک می‌کند تا جوانی پوست شما بیشتر شود. دکتر ایلیاس می‌گوید: لیکوپن، رنگدانه قرمزی است که به انواع توت و گوجه فرنگی رنگ قرمز روشن می‌دهد و یک آنتی اکسیدان قدرتمند با خواص محافظت کننده در برابر نور است. این بدان معناست که می‌تواند به محافظت در برابر صدمه آفتاب کمک کند. یک تحقیق با بررسی الگوهای تغذیه و تشکیل چروک نشان داد که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها منجر به چروکهای کمتر می شود.
روغن زیتون، روغنی برای جوانی پوست
تحقیقات روغن زیتون را با هر چیزی مرتبط می‌داند از پیشگیری از سکته‌های مغزی تا حفاظت در برابر بیماری قلبی و همچنین ممکن است برای پوست نیز مفید باشد. چقدر صحت دارد؟ به گفته دکتر ایلیاس، علاوه بر لیپیدهای غیر اشباع، روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدانهایی همانند ویتامین E و پلی فنل است که می‌توانند از تجزیه کلاژن در پوست که منجر به چروک می‌شوند، جلوگیری می‌کند. و پلی فنلها در ضد آفتابها برای پیشگیری از صدمه اشعه ماورا بنفش به پوست و پیشگیری از سرطان پوست به خوبی عمل می‌کنند.
نیامداران (حبوبات)
اگر چه ممکن است با اصطلاح «نیام» یا لگوم آشنا نباشید اما احتمالا بسیاری از غذاهایی که تحت این طبقه بندی قرار می‌گیرند مثلا لوبیا، عدس و نخود را می‌شناسید. حبوبات سرشار از مواد مغذی همانند فولات، پتاسیم، آهن و منیزیم هستند که برای سلامت پوست ضروی هستند و در پیوند با سایر آنتی اکسیدانها برای پیشگیری از پیری پیش از موعد پوست، به خوبی عمل می‌کنند. در حقیقت مشخص شده که استفاده موضعی از فولات برای پوست باعث افزایش نرمی و انعطاف پوست می‌شود.
کیمچی، پروبیوتیکی برای جوانی پوست
این ترشی سنتی کره‌ای که از کلم و تربچه درست شده غنی از پروبیوتیک است که مشخص شده برای پوست مفید است به خصوص کاهش آکنه بزرگسالان. طبق پژوهشی در مجله Dermato-Endocrinology، مشخص شده که پروبیوتیکها باعث کاهش صدمه ناشی از آفتاب در موشها شده است. دکتر آنتونی یان متخصص پوست و جراحی پلاستیک در میشیگان می‌گوید: غذاهای تخمیری همانند کیمچی سرشار از پروبیوتیک هستند بنابراین برای درمان پوست و سالم ساختن آن از طریق روده، ضروری هستند.
چای سبز
یکی از قویترین نوشیدنیهای سرشار از آنتی آکسیدان چای سبز است که یکی از سالمترین نوشیدینهایی که هرکسی می‌تواند بنوشد. یک پژوهش در سال ۱۹۹۷ در دانشگاه کانزاس نشان داد که آنتی اکسیدانهای کاتچین در چای سبز برای خنثی سازی رادیکالهای آزاد ۱۰۰ برابر موثرتر از بعضی مواد ضد پیری ما همانند ویتامین C هستند. برای بهره گیری بیشتر از فواید چای سبز، دکتر یون توصیه می‌کند که دو تا سه فنجان در روز از آن را بنوشید.
قهوه
اگر چه قهوه در مورد پوست شهره چندان خوبی ندارد اما واقعیت این است که وقتی به اندازه متعادل مصرف شود، فواید سلامتی گوناگونی برای پوست دارد. دکتر دایان نلسون متخصص پوست می‌گوید: بخاطر قابلیت آن برای انقباض رگهای خونی، کافئین به کاهش قرمزی، تورم و التهاب کمک می‌کند. همچنین غنی از آنتی اکسیدانهاست که به این معناست که از پوست در برابر صدمه نوری رادیکالهای آزاد کمک می‌کند، از پوست در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می‌کند و به کاهش التهاب کمک می‌کند.
بادام، آجیلی برای جوانی پوست
بادامها یکی از بهترین منابع چربیهای سالم هستند که در تحقیقات متعدد مشخص شده سلامت کلی پوست را تقویت می‌کنند. بادام حاوی ویتامینهای A، B و E است که به حفاظت پوست از ملتهب شدن، کمک می‌کند. دکتر دندی انگلمن متخصص پوست در منهتن می‌گوید: به دلیل تراکم مواد مغذی آجیلها و تخمه‌ها، می‌توانید پوست‌تان را آبرسانی کنید، انعطاف پذیری آن را تقویت کنید، به بازسازی سلولی کمک کنید و در برابر رادیکالهای آزاد از آن حفاظت کنید.
زردچوبه
استفاده زیاد از زردچوبه و محبوب شدن آن در آشپزی و همچنین استفاده از آن در انواع محصولات مراقبت پوستی از سرم و مرطوب کننده گرفته تا ماسکها و کرمها، دلیل خوبی دارد. دکتر نلسون می گوید: «زردچوبه بخاطر خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، درمان کننده زخم، ضد میکروبی و اثرات آرام بخش شناخته شده است و شواهد علمی روز به روز از اثرات آن بر سلامت پوست حمایت می‌کنند.
آکای بری
شاید در مورد آکای بری و انواع استفاده‌هایی که از آن می‌شود همانند اسموتی و میان وعده، نشنیده باشید در حالی که استفاده از آن در مبحث سلامت بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این میوه توتی حاوی آنتی اکسیدان است و با هر چیزی از بهبود کلسترول تا تقویت عملکرد مغز، ارتباط دارد. این ماده همچنین برای جوانی پوست نیز مفید است. دکتر نلسون می‌گوید: علاوه بر قابلیتهای آنتی اکسیدانی برای مقابله با رادیکالهای آزاد، این ماده قدرتمند و مشتقات آن در مراقبت پوست بخاطر ویژگیهای ضد التهاب، مرطوب کننده و روشن کنندگی آن، مورد استفاده است.
کفیر
دکتر انگلمن می‌گوید: کفیر یک نوشیدنی کمی ترش و خامه ای است که در بخش لبنیات فروشگاه‌های مواد غذایی و کنار ماست قرار می‌گیرد و حاوی پروتئین، کلسیم، ویتامینهای B و حتی پروبیوتیکهای بیشتر نسبت به ماست است. فواید ثابت شده در استفاده از پروبیوتیکها برای درمان پوست، بخصوص آکنه، رزاسه و اگزما، وجود دارد. اگر به محیط روده‌مان تعادل بهتری بوسیله خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک همانند کفیر، بدهیم می‌توانیم التهاب را در بدن و پوست کاهش دهیم.
شکلات تلخ
این یکی بیشتر از همه شما را خوشحال می‌کند بله شکلات تلخ برای شما خوب است اما نه فقط برای سلامتی بلکه برای پوست هم مفید است. همه اینها به لطف وجود فلاونولهاست، آنتی اکسیدان موجود در شکلات تلخ که به حفاظت از پوست در برابر صدمه ناشی از اشعه ماورا بنش محافظت می‌کند و در برابر رادیکالهای آزاد موجود در محیط مبارزه می‌کند. شکلات تلخی بالاتر از ۶۰ را انتخاب کنید چون به این ترتیب می‌دانید واقعا تلخ است و حاوی فواید ضد پیری.
ترجمه توسط مجله قرمز
منبع: ریدرز دایجست
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جوانی,پوست,دارو,سبزی,تغذیه,ضد پیری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو