تصویب ۲۰۰ قانون در حمایت از زن و خانواده در ۴۰ سال اخیر

مسئول بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه ۲۰۰ قانون در حمایت از زن و خانواده بعد از انقلاب تصویب شده است، گفت: همچنین مراکز مختلفی برای تحکیم بنیان خانواده شکل گرفته که نشان می‌دهد زن در روند انقلاب اسلامی تاثیرگذار است.
تصویب ۲۰۰ قانون در حمایت از زن و خانواده در ۴۰ سال اخیر
1397/10/26 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12150
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حضور زنان در جامعه و تاثیرگذاری آن‌ها در سرنوشت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر است. بدون شک تربیت فرزندان شجاع و دلیری که با تمام هستی خود از کیان ایران اسلامی در برابر دشمن متجاوز در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی دفاع کردند، مرهون و مدیون ایستادگی مادران و همسران بی ادعایی است که سهم زیادی در وقایع و اتفاقات کشور و بحران های چند دهه اخیر دارند. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خبرنگار ما به گفت‌وگو با «مینو اصلانی» مسئول بسیج جامعه زنان کشور پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
حضور زنان در جامعه بعد از انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصلانی: برای ارزیابی پیشرفت یک سری شاخص نیاز است که قطعا این شاخص‌ها را باید بررسی کنیم و همچنین یک مقایسه‌ای داشته باشیم با قبل از انقلاب که کاملا مشخص می‌کند این روند رو به پیشرفت چقدر بارز و مشخص است و نیاز به اثبات ندارد. حضور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موثر زن در جامعه یکی از این شاخص‌ها است. قبل از انقلاب به جهت فضای آلوده، زنان هیچ مشارکتی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نداشتند. آن‌ها از زنان استفاده ابزاری می‌کردند.
این در حالی است که امروز می‌بینیم زنان در سرنوشت کشور سهیم و تاثیرگذار هستند. در اندیشه امام خمینی (ره) زن نیز یکسان با مرد در سرنوشت خود دخیل است و می‌تواند حضور فعال در صحنه‌های مختلف جامعه داشته باشد. رهبر کبیر انقلاب در این خصوص فرمودند: «اسلام هیچ گاه مخالف آزادی زن‌ها نبوده است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت خود را انتخاب کند و در فعالیت‌های مختلف اجتماعی شرکت داشته باشد. زنان آزادند در همه فعالیت‌ها نقش داشته باشند، آن چیزی که اسلام با آن مخالف است شیء شدن زن در جامعه است، اسلام می‌خواهد که زن حیثیت و شخصیت و شرافت خود را حفظ کند. اسلام زنان را از فسادی که آنان را تهدید می‌کند نجات داده و می‌دهد و در حقیقت آنان را از بند فساد آزاد کرده است. اسلام نمی‌خواهد زنان ملعبه دست باشند، می‌خواهد زنان آدم باشند مثل سایر آدم ها. ما می‌خواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدم‌ها، انسان باشد مثل سایر انسان‌ها، آزاد باشد مثل سایر آزادی‌ها.» این دیدگاه از لحاظ بینش نشان می‌دهد که خانم‌ها نقش اساسی در سرنوشت کشور دارند.
در شاخصی مثل مباحث علمی، ما امروز درصد هیات علمی زنان اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. تعداد طلاب زن بعد از انقلاب به 80 هزار طلبه رسیده است. پیش از انقلاب حدود شش درصد اساتید دانشگاه‌ها، زن بودند، اما امروز زنان 20 درصد اساتید دانشگاه‌ها را شامل شده‌اند. امروز 90 درصد بانوان در کشور با سواد هستند. ما امروز بیش از ده‌ها رشته ورزشی مختص بانوان در سطح حرفه‌ای و بین‌المللی داریم. همچنین حضور زنان در حوزه نویسندگی نیز چشم گیر است. پیش از انقلاب نویسنده زن به تعداد انگشتان دست داشتیم، اما امروز بیش از 12 هزار نویسنده زن داریم. گفتنی است که امروز 532 هزار نفر معلم زن در آموزش و پرورش شاغل هستند.
200قانون در حمایت از زن و خانواده بعد از انقلاب تصویب شده است. همچنین مراکز مختلفی اعم از مراکز مشاوره، مراکز توامندسازی، تعلیم و تربیت زن در حوزه مهارت‌های زندگی و ... برای تحکیم بنیان خانواده شکل گرفته که نشان می‌دهد زن در روند انقلاب اسلامی تاثیرگذار است. زن در سرنوشت سیاسی کشور نقش عمده‌ای دارد. در هیچ کجای دنیا تا این حد زنان در سرنوشت کشور سهیم نیستند.
بسیج جامعه زنان یکی از افتخارات انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که 9 میلیون نفر عضو آن هستند. در بسیج زنان علاوه بر این که آموزش‌های لازم را می‌بینند، استعدادهایشان نیز بروز و ظهور پیدا می‌کند. در پیام مقام معظم رهبری به کنگره هفت هزار زن شهید آمده است: «طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه‌تن‌ها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند، بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته‌شدن آن است.»
تمام این شاخص‌ها نشان می‌دهد که زنان در فرآیند انقلاب اسلامی بسیار پیشرفت کرده‌اند. «جنگ رسانه‌ای» یکی از دلایل عدم آگاهی جامعه از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که همه مسایل را منفی و ناامید کننده مطرح و جلوه می‌دهد. آنچه ما از زنان در جریان دفاع مقدس دیدیم ظهور مفاهیمی بود که پیش از آن تنها در مورد آن‌ها شنیده بودیم یا خوانده بودیم. پیش از انقلاب به تاسی از غرب، هویت زن به تمسخر گرفته و از آنان استفاده ابزاری می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل هویت زن را به سمت تعالی سوق داد.
رویش‌های انقلاب اسلامی مادران و همسران شهدای مدافع حرم و هسته‌ای هستند
به نظر شما نقش جهاد و ایثار در زمان دفاع مقدس و پس از آن در تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه به چه میزان موثر بوده است؟
اصلانی: باید اذعان داشت از رویش‌های انقلاب اسلامی مادران و همسران شهدای مدافع حرم و هسته‌ای هستند که در مقابل تمام توطئه‌های دشمن ایستادند. مادران و همسران شهدا نشان دادند که چقدر روحیه ایستادگی، حق خواهی، آزادی و استقلال طلبی در زنان ما بالا است که حاضر شدند عزیزانشان را به مقابله با دشمن بفرستند. خانواده شهدا صبوری پیشه کردند تا امنیت برای مردم کشور حفظ شود. کشور‌های مقاومت از این روحیه زن مسلمان الگو می‌گیرند. روحیه ایستادگی، مقاومت توام با رضایت و صبوری برای دیگر کشور‌ها یک الگوی ناشناخته است. کشور‌های مقاومت از این روحیه زن مسلمان الگوبرداری می‌کنند. و براساس ایستادگی و مقاومت توام با حیا و عفاف، جنبش‌های عفیفانه‌ای در غرب در حال شکل گیری است.
تمام بحران‌هایی که ما از سر گذراندیم به خاطر استفاده از سیره شهداست
به نظر شما سبک زندگی شهدا و توجه به مختصات زندگی آن‌ها چگونه می‌تواند ما را از گردنه‌های پر پیچ و خم انقلاب نجات دهد؟
اصلانی: اساسا تمام بحران‌هایی که ما از سر گذراندیم به خاطر استفاده از سیره شهدا است. زنان در براندازی رژیم پهلوی و پشتیبانی از مردان در جنگ حضور و نقش موثری داشتند. آن‌ها برای دفاع از کشور از عزیزانشان گذشتند. این روحیه بن بست شکن است. هرگز تحریم‌ها نمی‌تواند با این روحیه مقابله کند. اگر مسئولین درست عمل کنند، مردم با این روحیه می‌توانند مقابل تمام تحریم‌های اقتصادی دشمن بایستند. مسوولان کشور می‌توانند به پشتوانه این مردم هرگز به دشمن لبخند نزنند و قاطع برخورد و از تمامی بحران‌ها عبور کنند.
پیام رهبری برای همه آحاد مردم است
چالش‌های دهه آینده انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اصلانی: کشور و مردم ما ولایتمدار هستند. همان طور که حضرت امام (ره) فرمودند: اگر پشتیبان ولایت فقیه باشید، آسیبی به کشور نمی‌رسد. این یک استراتژی است.
مقام معظم رهبری فرمودند که دشمن دامی را در سال 97 انداخته است که سال 98 از آن بهره ببرد. این هوشیاری مسئولین و مردم را می‌طلبد که در دام فتنه‌ها قرار نگیرند. عده‌ای به نام دلسوزی و عده‌ای دیگر به بهانه حمایت از زن و کودکان می‌آیند و امیال غرب را می‌خواهند در کشورمان اجرا کنند. پیام رهبری برای همه آحاد مردم است.
مردم مراقب تحریک‌های دشمن در فضای مجازی باشند و مسئولیت هم اشراف اطلاعاتی داشته باشند تا توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم.
توطئه‌های دشمنان انقلاب تازگی ندارد و 40 سال تا جایی که توانستند با جنگ‌های مختلف سعی در نابودی این انقلاب داشتند. هر سال ده‌ها توطئه را برنامه ریزی کردند که به لطف خداوند خنثی شدند.
برخی از بی‌بصیرتان سال 88 به دام افتادند. سران فتنه با نهایت بی‌بصیرتی این فتنه را گسترش دادند و به دامن زدند. ولایتمداری و هوشیاری مردم نیز آن زمان باعث خنثی شدن فتنه شد.
منبع:دفاع پرس
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مینو اصلانی، زنان و خانواده، تصویب قانون، طنین یاس
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو