علم بهتر است با ثروت

فقر اطلاعاتی دانشجویان، سطح کم اطلاعات اساتید در کنار هزینه های دانشگاه ها بر مبنای نامفهومی بالا و بالاتر می رود و دیگر سوال معروف علم بهتر است یا ثروت، مصداق عملی خود را از دست داده است و همه اذعان دارندکه اگر ثروت داشته باشی می توانی علم را هم کسب کنی.
علم بهتر است با ثروت
1397/10/26 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12153
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا باقری- امروز ثبت نام دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های کارشناسی آغاز می شود و این چندمین سال است که دیگر در دوره کارشناسی در اکثر دانشگاه های غیردولتی، دیگر کنکوری به معنای واقعی ای که در سال های گذشته بود، برگزار نمی شود. در مقابل، دانشگاه های دولتی در سطح روزانه به تعداد بسیار محدود و همان ظرفیتی که سال های سال ثابت مانده و شاید ظرفیت کمتر شده باشد اما بیشتر نشده، دانشجو جذب می کند.
از سوی دیگر در سطح کارشناسی ارشد که متقاضی آن به مراتب بیشتر از قبل و حتی در برخی از رشته ها، بیش از سطح کارشناسی شده است، بدون افزایش سهمیه جذب در دانشگاه های روزانه، شاهد افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد اسلامی هستیم.
در مقطع دکتری تخصصی نیز وضع به همین منوال در حال گسترش است و دانشگاه های دولتی که مسئولیت اصلی آموزش تخصصی دانشجویان کشور را بر عهده دارد، با همان ظرفیت سال های گذشته و حتی در برخی رشته ها کاهش ظرفیت، بدون وجود نوآوری و رسمی شناختن بسیاری از رشته هایی که در دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل دارد، ظرفیت خود را افزایش نداده است.
به نظر می رسد بازار آشفته‌ی دانشگاه مانند برخی از نهادهایی شده است که احساس می شود بدون نظارت، از یکدستی خارج شده و هر کدام ساز خودش را می زنند.
در کنار عدم ارتباط برخی از رشته های کارشناسی ارشد با دکتری که زمینه فرصت هیأت علمی شدن را از دانشجو می گیرد، سرفصل های متفاوتی نیز برای این دروس در نظر گرفته شده است، درس هایی که در زمان برگزاری کنکور تازه دانشجو متوجه تفاوت آن ها با محتوای ارائه شده در کلاس هایی که گذرانده می شود و هزینه ی فرصت و مالی مجددی را برای دریافت این اطلاعات از دانشجو خواهد گرفت.
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که هزینه های دانشگاه ها نیز بر مبنای نامفهومی بالا و بالاتر می رود و دیگر سوال معروف علم بهتر است یا ثروت، مصداق عملی خود را از دست داده است و همه اذعان دارندکه اگر ثروت داشته باشی می توانی علم را هم کسب کنی.
وام های وزارت علوم که با مبلغ بسیار کم و لحظات آخر مشرف به امتحان به صندوق مالی برخی از دانشگاه ها واریز می شود، فقط شاید یک دهم مشکلات مالی دانشجویان را حل کند، دانشجویی که خودش به علم علاقمند است و بر اساس بدشانسی ای که آورده است نتوانسته جزو نفرات انگشت شمار پذیرفته شده در دانشگاه های دولتی باشد!
هزینه های بالای تحصیل، فقر اطلاعاتی و سواد تخصصی دانشجویان به واسطه برخی از اساتید که با نگاه تحقیرآمیز علمی به دانشجویان دانشگاه های غیردولتی و آزاد به کم فروشی اطلاعات خود می پردازند، عدم گزینش علمی صحیح در انتخاب اساتید و گرایش به سمت اساتید با مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به جهت کم بودن حق التدریس این اساتید نسبت به اساتید با تحصیلات آن ها، دارند و عدم حمایت از تحقیقات دانشجویی، همه پیش زمینه های این فکر که دانشگاه به محلی برای درآمدزایی برخی از افراد تبدیل شده است، را فراهم می کند.
به نظر می رسد که مسئولین امر در وزارتخانه علوم و فناوری، باید نگاه دلسوزانه تر و حمایتگری بیشتری را نسبت به اصلاح وضعیت تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان این دانشگاه ها داشته باشند؛ دانشجویانی که با عشق و علاقه و در اکثر قریب به اتفاق موارد، به دور از انگیزه های مالی، در رقابت نفس گیر دانشگاه های دولتی با ظرفیت های بسیار محدود، شکست خورده اند و بی توجه به اعتبار علمی و اتفاقاتی که در دانشگاه های غیردولتی، پیام نور و آزاد اسلامی در حال رخ دادن است وارد این دانشگاه ها می شوند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فقر اطلاعاتی، علم، ثروت، کنکور، فوق لیسانس، لیسانس، دکتری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو