دستاوردهای چهل ساله انقلاب/1

ایران، هفتمین قدرت نظامی جهان

در آخرین گزارش سالانه مؤسسه مطالعات راهبردی" هادسون" بر اساس متغیرهای قدرت ائتلاف سازی، نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی، ایران همچنان با حفظ هفتمین قدرت جهانی به تربیت پس از آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند، شناسایی و معرفی شده است. در این فهرست پس از ایران، رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.
ایران، هفتمین قدرت نظامی جهان
1397/10/29 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12201
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اکنون انقلاب اسلامی در آستانه عبور از چهل سالگی و بلوغ دوم خود قرار گرفته است و جبهه استکبار که از رشد و بالندگی این درخت تناور به خشم آمده، فشارهای اقتصادی و روانی خود را برای بازتولید فشار عملی دو چندان نموده است و به کمک ظرفیت های نو پدید رسانه ای تلاش دارد تا مردم و مسئولان را با این چالش ذهنی و تلقی موهوم مواجه سازد که انقلاب اسلامی اکنون در مرحله فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته و تنها راه برون رفت از این شرایط، اصلاح رفتارها و ساختارهای انقلابی است.
دشمن برای اخلال در دستگاه محاسباتی مردم و نخبگان و تولید درد اجتماعی برای پذیرش برجام های جدید مدتی است که تحریف و وارونه نمایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را آغاز کرده اند و در آرایش جدید رسانه ای خود، بن بست نمایی و تصویرسازی دروغین و بزک شده از دوران اسفناک رژیم پهلوی و زمزمه بازگشت به گذشته را در دستور کار خود قرار داده است.
برای مقابله با این جنگ محاسباتی، فعالان فرهنگی جبهه انقلاب می بایست دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی را در قالب های علمی، مستند و هنرمندانه و به دور از هر گونه اغراق در بسترهای متنوع تخاطبی و مجازی برای مرم و مسئولان تبیین نمایند. در این مسیر طنین یاس سعی دارد تا نگاهی همه جانبه به بررسی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی بهم اعتراف نهادهای بین المللی بپردازد.
مطالب گفته شده برگرفته از کتاب " چهل دستاورد" پژمان پورجباری و نمودارهای میعاد شیخی است. در بخش نخست؛ «قدرت و توان دفاعی ایران» را مورد بررسی قرار می دهیم.
1. قدرت جهانی
جایگاه هر کشور در نظام بین المللی به میزان قدرت آن کشور بستگی دارد و این امر بر ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی آن تأثیر می گذارد. بنابراین سنجش و اندازه گیری قدرت ملی کشورها برای تعیین جایگاه هر کشور در هرم قدرت جهانی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.
یکی از مراکز شاخص سنجش قدرت کشورها، مؤسسه مطالعات راهبردی" هادسون" است. در آخرین گزارش سالانه این مؤسسه که بر اساس متغیرهای قدرت ائتلاف سازی، نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی، کشورهای قدرتمند جهان را فهرست و رتبه بندی کرده است، جمهوری اسلامی ایران هفتمین قدرت جهانی دنیا معرفی شده است.
در گزارش اخیر مؤسسه " آمریکن اینترست" نیز که بر اساس متغیرهایی چون نفوذ و تأثیرگذاری و قدرت نظامی و موشکی، کشورهای قدرتمند جهان را رتبه بندی کرده است، ایران همچنان با حفظ هفتمین قدرت جهانی به تربیت پس از آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند، شناسایی و معرفی شده است. در این فهرست پس از ایران، رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.

2. قدرت نظامی
براساس آخرین رتبه بندی مؤسسه معتبرگلوبال فایرپاور که به رصد، آنالیز و رتبه بندی قدرت های بزرگ نظامی دنیا می پردازد ایران در سال 2018 رتبه 13 بزرگ ترین قدرت نظامی دنیا را کسب کرده است.
این مؤسسه توانمندی نظامی ارتش های جهان را بر اساس شاخص هایی چون تنوع و میزان تسلیحات، موقعیت جغرافیایی، نیروی انسانی آماده رزم، بودجه نظامی سالانه، انعطاف پذیری لجستیکی، منابع طبیعی و صنعت نظامی بومی بررسی می کند.
بر اساس این گزارش ایران در جایگاه چهارمین قدرت برتر دریایی جهان و هشتمین قدرت برتر از نظر تعداد نفرات رزمی قرار گرفته است.
این در حالی است که بودجه نظامی ایران در رتبه 33 این گزارش قرار دارد، این بدان معناست که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حداقل هزینه نظامی، از قدرت بازدارنده و کیفیت نظامی مطلوبی برخوردار هستند.
3. واردات اسلحه
ایران تا قبل از انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین واردکنندگان سلاح و تجهیزات نظامی دنیا بود و هزینه های قابل توجهی را صرف این امور می کرد، در حالی که در آن سال ها تهدیدات جدی متوجه کشور نبود و آمریکا بابت جنگ سرد خود با شوروی و ژاندارمی ایران در منطقه، هزینه های گزاف تسلیحاتی به ملت ایران تحمیل کرده بود.
با پیروزی انقلاب اسلامی به رغم تحمیل جنگ هشت ساله و ایجاد کانون های بالقوه و بالفعل تهدیدات نظامی پیرامون ایران، میزان واردات اسلحه به استناد داده های بانک جهانی در طول چهل سال انقلاب اسلامی همواره روند کاهشی داشته است، به نحوی که از حدود 6/5 میلیارد دلار در آستانه انقلاب اسلامی به تنها 400 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته که نشان از کاهش 14 برابری خریدهای تسلیحاتی و خودکفایی ایران در تأمین نیازهای دفاعی است.
هزینه های نظامی
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای تهدیدات مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای است و در موقعیت حساسی به لحظ ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک، انرژی و موقعیت ارتباطی قرار دارد و پرچم جهانی مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیستی را برافراز کرده است و در این راه طولانی ترین جنگ تاریخ معاصر را نیز تجربه کرده در کاهش هزینه های نظامی رفتار بسیار متفاوتی با پیش از انقلاب در پیش گرفته است.
آمارهای بانک جهانی نشان می دهد که درصد هزینه های نظامی به کل هزینه های دولت در طول چهل سال گذشته روند کاهشی داشته و از 35 درصد هزینه دولت به حدود 15 درصد از هزینه های دولت کاهش یافته است.
جالب اینجاست که در طول جنگ تحمیلی، سهم هزینه های دفاعی جنگ هیچ گاه به اندازه هزینه های دفاعی رژیم پهلوی در شرایط صلح و ژاندارمی نیابتی منطقه نرسید.

براساس رتبه بندی هزینه نظامی کشورها در مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، بودجه نظامی ایران در سال 2016 تنها سهمی 3درصدی از بودجه کل کشور داشته است. بنابراین جنگ روانی دشمن در خصوص هزینه های گزاف دفاعی ایران در منطقه و محور مقاومت از اساس فاقد اعتبار می باشد.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
چهل سالگی، انقلاب اسلامی، دستاورد، قدرت نظامی، طنین یاس
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو