علل بی اشتهایی؛ سرماخوردگی یا سرطان؟!

اگر تمایلی به خوردن، مثل آنچه تا کنون بوده ندارید، و بدون اینکه بخواهید وزن کم کرده اید و احساس خستگی هم می‌کنید، بدن تان سعی دارد چیزی به شما بگوید. تعیین علت دقیق نیاز به بررسی‌های پزشکی دارد و می‌تواند فیریکی، روحی و یا یک واکنش باشد (مثلا نسبت به یک دارو).
علل بی اشتهایی؛ سرماخوردگی یا سرطان؟!
1397/11/10 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12384
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - دلایل از دست دادن اشتها طیف گسترده ای دارد از سرماخوردگی معمولی گرفته تا یک بیماری جدی.
اگر تمایلی به خوردن، مثل آنچه تا کنون بوده ندارید، و بدون اینکه بخواهید وزن کم کرده اید و احساس خستگی هم می کنید، بدن تان سعی دارد چیزی به شما بگوید. تعیین علت دقیق نیاز به بررسی های پزشکی دارد و می تواند فیریکی، روحی و یا یک واکنش باشد (مثلا نسبت به یک دارو). چیزهایی زیادی وجود دارند که می توانند اشتهای تان را کم کرده و احساس خستگی به شما بدهند. ئزشک باید یک بررسی و معاینه ی همه جانبه از شما به عمل آورد تا تشخیص دهد در بدن تان چه می گذرد.
عارضه جانبی دارو
اولین کاری که پزشک انجام می دهد این است که بررسی کند آیا بیمار داروی خاصی مصرف می کند یا خیر. خیلی از داروها می توانند اشتها را کاهش بدهند، مانند داروهای مسکن کرخت کننده، برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون و داروهایی که می توانند سبب ناراحتی معده شده و تمایل فرد به غذا خوردن را کاهش دهند مانند ایبوپروفن.
سرماخوردگی و آنفلوآنزا
بیماری های معمولی هم می توانند موجب کاهش موقتی اشتها شوند مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، عفونت های تنفسی باکتریایی و ویروسی، مشکلات روده ای مانند تهوع و یبوست و البته مسمومیت غذایی. این بیماریها بدن را کم آب کرده و باعث می شود فرد بیمار تمایلی به غذا خوردن نداشته باشد یا بترسد چیزی بخورد.
اختلال تیروئید
هم کم کاری و هم پرکاری تیروئید می توانند جلوی احساس گرسنگی را بگیرند. غده تیروئید، هورمونی در خون ترشح می کند که تنظیم کننده سوخت و ساز است و هر گونه تغییری در تولید این هورمون می تواند منجر به تغییر در اشتها شود.
بارداری
خیلی از خانمها در اولین سه ماهه باردری خود دچار حالت تهوع می شوند و اشتهای خود را از دست می دهند. اگر هنوز ندانند که باردارند پس دلیل ناراحتی معده و از دست دادن اشتهای خود را نخواهند دانست..
سیگار کشیدن
سیگار یک محرک و التهاب آور است و می تواند تحریکات روده ای ایجاد کند که باعث احساس ناخوشی و منگی تان شود. این اتفاق، سیستم هاضمه را تحت تاثیر قرار داده و منجر به از دست دادن اشتها خواهد شد. خیلی از افرادی که سیگار را ترک می کنند اشتهای طبیعی خود را مجددا به دست می آورند و ده درصد وزن اضافه می کنند، اما احساس بهتری دارند و سالم ترند.
مصرف مواد و الکل
افرادی که زیاد الکل می نوشند، شکم خود را پر از چیزی می کنند که هیچ کالری ندارد و احساس نفخ می کنند. ضمنا الکل ایجاد التهاب در لوزالمعده و کبد کرده و منجر به احتباس آب در شکم می شود. بنابراین از دست دادن اشتها و کاهش وزن چندان دور از انتظار نیست.
استرس
هر نوع استرسی می تواند تغییراتی در اشتها ایجاد کند، از استرس های خانوادگی گرفته تا از دست دادن شغل و مرگ یکی از عزیزان. این ماجراهای سخت زندگی می توانند برخی از افراد را در دام پرخوری گرفتار کنند اما بی اشتهایی نیز از عوارض شایع استرس است.
افسردگی
کاهش سطح انرژی و از دست دادن اشتها در مبتلایان به افسردگی رایج است که شامل انواع افسردگی ها می شود، از افسردگی ئس از زایمان گرفته تا اختلال خلقی فصلی. اختلال دوقطبی هم می تواند همین تاثیر را بگذارد.
زوال عقل
افرادی که دچار آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل هستند به دلیل از دست دادن حافظه و احساس گیجی و آشفتگی ممکن است فراموش کنند غذا بخورند و ممکن است در مدیریت و انجام کارهای روزمره که شامل خرید مواد غذایی و درست کردن غذا می شود به مشکل بربخورند. ضمنا این بیماران ممکن است دچار افسردگی هم باشند که می تواند مشکل را تشدید کند.
دهیدراسیون
اگر مایعات کافی به بدن نرسانید احساس ناخوشی خواهید داشت. دهیدراسیون یعنی پایین آمدن سطح مایعات بدن که بر اشتها اثر می گذارد. این اتفاقی است که بویژه در میان سالمندان زیاد روی می دهد. با بالا رفتن سن، ما کمتر احساس تشنگی می کنیم. زمانی که فرد احساس تشنگی می کند وقتی است که بدن واقعا کم آب شده است.
بیماری گوارشی
سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، کولیت زخمی و سایر بیماریهایی که سیستم گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند می توانند اشتها را سرکوب کنند. این بیماریها موجب تهوع، درد، یبوست و یا اسهال می شوند که نتیجتا می توانند اشتها و تمایل فرد به خوردن را کاهش دهند. افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند ممکن است دچار زخم دهان نیز بشوند که خوردن را با مشکل روبرو خواهد کرد.
ریفلاکس اسید
ریفلاکس اسید معده به مری یا GRED یک بیماری گوارشی دیگر است که اشتها را کم می کند. افرادی که این بیماری را دارند مدام دچار سوزش سردل هستند و محتویات معده شان می تواند بعد از خوردن به مری برگردد. فرد بیمار ممکن است نیمه شب با مزه ای ترش در دهان از خواب بیدار شود. شرایطی که این بیماری ایجاد می کند تمایل فرد به غذا خوردن را کاهش می دهد. ضمنا ریفلاکس اسید معده به مری می تواند حلق را تحریک و ملتهب کند.
بیماری مزمن انسدادی ریه
بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD به انواعی از بیماریهای ریوی گفته می شود شامل آمفیزوم، برونشیت مزمن و آسم شدید. این بیماریها می توانند اشتها را سرکوب کرده و منجر به سوء تغذیه شوند. بخشی از مشکل این است که ضعف عملکرد ریه ها می تواند باعث شود فرد از فعالیت پرهیز کند و در نتیجه اشتهای خود را از دست بدهد. ضمنا بیماران دچار اختلالات مزمن انسدادی ریه ممکن است دچار افسردگی شوند و به این دلیل نیز اشتهای خود را از دست بدهند.
سرطان
شایع ترین سرطانهایی که اشتها را کم می کنند شامل سرطان های تخمدان، معده، مقعد، لوزالمعده و مثانه می شوند. از دست دادن اشتها می تواند نتیجه ی کاشکسیا یا لاغری مفرط نیز باشد که تغییری متابولیکیست که به دلیل خود سرطان یا درمانهای سرطان بوجود می آید. به کمک تست های تشخیصی می توان هر کدام از این سرطانها را تشخیص داد و تشخیص به موقع نیز، بهترین شانس را برای موفقیت در درمان ایجاد می کند.
چگونه بر کاهش اشتهای خود غلبه کنید
رویکردی که برای رفع این مشکل در پیش می گیرید بستگی به علت آن دارد. مثلا اگر حالت تهوع تان جلوی اشتهای شما را می گیرد، دمنوش زنجبیل می تواند موثر باشد. اگر علت بی اشتهایی تان یک مشکل گوارشی است، سعی کنید بیشتر میوه و سبزی بخورید. همچنین ماست و غذاهای تخمیری مانند کیم چی، پروبیوتیک های طبیعی هستند که با باکتریهای روده کمک می کنند. فراموش نکنید که آب کافی بنوشید و بدن تان را همیشه هیدراته نگه دارید.
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بی اشتهایی,سرماخورگی,سیگار,بیماری گوارشی,اسید معده
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو