تحقیق جدید موسسه ایران‌پل و دانشگاه مریلند نشان داد؛

حمایت تمام‌قد ایرانی‌ها از برنامه موشکی و هسته‌ای در نظرسنجی جدید

نظرسنجی جدید دو موسسه آمریکایی نشان می‌دهد که مردم ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، علی‌رغم تمام فشارها و تحریم‌ها، تمام‌قد از برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور حمایت کرده و خواستار خودکفایی اقتصادی هستند.
حمایت تمام‌قد ایرانی‌ها از برنامه موشکی و هسته‌ای در نظرسنجی جدید
1397/11/21 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12518
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - علی‌رغم تلاش‌های کشورهای غربی در راستای خبرپراکنی و پروپاگاندا علیه جمهوری اسلامی ایران و ناراضی نشان‌دادن مردم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نتایج مطالعات افکارسنجی مراکز تحقیقاتی در آمریکا اما چیز دیگری را نشان می‌دهد.
نظرسنجی جدید دانشگاه «مریلند» با همکاری موسسه تحقیقاتی «ایران‌پُل» که در واپسین ماه سال میلادی (۴ تا ۱۲ دسامبر – ۱۳ تا ۲۱ آذر) با جامعه آماری ۱۰۱۷ نفر از هفت گروه جمعیتی در سراسر ایران و از طریق تماس تلفنی تصادفی برگزار شد نشان می‌دهد برخلاف ادعاهای کاخ سفید، ایرانی‌ها اما تمام‌قد حامی برنامه موشکی و هسته‌ای کشورشان هستند.
علی‌رغم اینکه در تبلیغات منفی رسانه‌ها و دولت‌های غربی، برنامه هسته‌ای ایران مقصر تمام مشکلات اقتصادی – حتی تحریم‌های۴ یک‌جانبه و ظالمانه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده – نشان داده می‌شود اما نزدیک به ۹۰ درصد از ایرانی‌ها در این نظرسنجی خواستار تداوم پیشرفت برنامه هسته‌ای کشورشان بوده و آن را امری مهم و ضروری عنوان کردند.
سوال این نظرسنجی درباره اینکه مردم ایران چه میزان توافق هسته‌ای با گروه ۵+۱ را اکنون و بعد از خروج دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» و بازگرداندن تحریم‌های یک‌جانبه، تایید می‌کنند؛ با پاسخ هایی حدود ۵۰ درصد نظر مثبت و تقریبا ۴۰ درصد نظر منفی مواجه شد. همچنین ۸۱.۲ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که برخلاف وعده سیاسیون و برخی شعارها، وضعیت زندگی مردم ایران با حصول توافق هسته‌ای و در دوران پسا-برجام، هیچ بهبودی پیدا نکرده است.
حدود ۴۲ درصد از ایرانی‌ها در این تحقیق گفتند که اعتمادی به کشورهای اروپایی درخصوص پایبندی به تعهدات حفظ برجام، بهره‌مندسازی ایران از عواید اقتصادی و مقابله با تحریم‌های آمریکا، ندارند. در مقابل اما ۴۴ درصد ابراز امیدواری کردند که اروپا به وعده‌هایش عمل کند.
همچنین ۸۱.۲ درصد از شرکت‌کنندگان نیز معتقدند که اروپایی‌ها عامدانه اجرای تعهداتشان را به تعویق انداخته و با سرعتی که می‌توانند برای ایجاد کانال ویژه مالی (ساحات – INSTEX) پیش نمی‌روند. اکثر این افراد (۸۵.۲ درصد) فشارهای آمریکا و ترس اروپا از کاخ سفید را عامل این مسئله اعلام کردند.
طبق این نظرسنجی، بیشتر ایرانی‌ها (۷۲.۴ درصد) تجربه تلخ برجام و خلف‌وعده آمریکایی‌ها را اثباتی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها در مذاکرات بعدی و اینکه دادن امتیاز بیشتر موجب بهبود اوضاع نمی‌شود، دانستند.
سوال دیگر این تحقیق، نظر مردم ایران را درباره وضعیت اقتصادی این کشور جویا می‌شود که علی‌رغم تبلیغات منفی و گسترده رسانه‌های خارجی، فقط ۴۲.۹ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند اقتصاد کلی ایران در وضعیت «بسیار بدی» قرار دارد. نزدیک به ۳۰ درصد از نظردهندگان اما وضعیت اقتصادی ایران را خوب اعلام کرده‌اند. ۳۶.۲ درصد از مردم، تحریم‌ها و فشارهای خارجی را باعث مشکلات کنونی در اقتصاد این کشور می‌دانند.
موسسه ایران‌پل در بخش دیگری از این افکارسنجی به سراغ موضوع برنامه موشکی ایران رفته و درباره اهمیت توسعه و تقویت آن سوال کرد. نزدیک به ۹۶ درصد از نظردهندگان تاکید کردند که ارتقای توان موشکی ایران برای آنها و البته امنیت و بازدارندگی کشور حائز اهمیت است.
همچنین در موضوع مبارزه با تروریسم نیز بخش از اعظمی از مردم ایران (۸۶.۶ درصد) خواستار حفظ و افزایش حمایت‌های این کشور از گروه‌های مقاومت منطقه در مبارزه با سازمان‌های تروریستی مانند داعش شدند. ۸۳.۶ درصد از نظردهندگان نیز ضمن مخالفت با مداخله‌‌جویی‌ها خارجی برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه، گفتند که مردم این کشور هستند که باید درباره باقی‌ماندن «بشار اسد» در سمت ریاست‌جمهوری تصمیم بگیرند نه غربی‌ها.
این نظرسنجی در ادامه از ایرانی‌ها خواست که با شنیدن نام کشورهای خاص، میزان محبوبیت آن را بیان کنند که نتایج آن به شرح زیر است:
چین: ۵۶.۲ درصد مطلوب – ۴۰.۸ درصد نامطلوب
روسیه: ۶۳.۸ درصد مطلوب – ۲۴.۵ درصد نامطلوب
آلمان: ۵۶.۱ درصد مطلوب – ۴۰.۶ درصد نامطلوب
فرانسه: ۴۶.۵ درصد مطلوب – ۴۷.۸ درصد نامطلوب
بریتانیا: ۲۵ درصد مطلوب – ۷۳.۹ درصد نامطلوب
آمریکا: ۱۵.۲ درصد مطلوب – ۸۱.۴ درصد نامطلوب
سازمان ملل: ۴۱ درصد مطلوب – ۵۴.۸ درصد نامطلوب
به‌عنوان سوال پایانی نیز ۶۹ درصد از ایرانی‌ها تاکید کردند که برای رفع مشکلات اقتصادی، باید سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» به‌طور کامل اجرا شده تا به خودکفایی برسند. ۲۷.۹ درصد نیز گفتند که باید حجم مبادلات تجاری با دیگر کشورها افزایش پیدا کند.
منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
برنامه موشکی، برنامه هسته ای، تحقیق جدید موسسه ایران پل، دانشگاه مریلند، خودکفایی اقتصادی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو