نوروز بهانه ای برای توجیه جملگرایی!

سایه سنگین تجملگرایی بر آرامش بهاری/ اوج گرفتن اختلافات خانوادگی با خرید های نوروزی

یک روانشناس با بیان اینکه در چند سال اخیر نوروز، کارکرد اصلی خود که ایجاد مهر و محبت و صفا و صمیمیت بین اعضای خانواده و تجلی آن در کستره جامعه است، از دست داده، گفت: این ایام برای برخی از خانواده ها که از قبل دچار کشمکش بوده اند مانند نمکی بر زخم ریش می باشد.
سایه سنگین تجملگرایی بر آرامش بهاری/ اوج گرفتن اختلافات خانوادگی با خرید های نوروزی
1397/12/05 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12640
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - رژان زندیه: اسفند در تقویم ایرانیان برجی متفاوت است. آخرین برج سال که هر چه به روزهای پایانی آن نزدیک می شویم حال و هوای خانه ها، محله ها، خیابان ها و میادین شهرها متفاوت می شود. به قولی نَنِه سرما جای خود را به عمو نوروز می دهد و این جا به جایی برای خودش آداب و رسومی باستانی و تخطی ناپذیر دارد.
اما چیزی که روح و زیبایی این آداب و رسوم را تا حد زیادی، تحت شعاع خود قرار داده است، تجملگرایی و اسراف و به نوعی چشم و هم چشمی است. عادت ناپسندی که صاحب تفکر را از نظر مادی و روحی دچار تضرر می کند و از مبارکی این روزها می کاهد.
در ایام نچندان دور تاریخی، بانوان سردمداران آماده سازی خانه و کاشانه برای ورود نوروز بودند. کوزه های شکسته را دور ریخته، البسه کهنه و مستعمل را قاب دستمال کرده و گرد و خاک را از در و دیوار و پنجره ها پاک می کردند. در این بین با ظرافت و هنرمندی زنانه؛ خانه را می آراستند و مرتب می کردند در حالیکه بازارهای شهرها و محله ها مملو از زنان و دختران و دست فروشانی بود که کالاهای اساسی و مایحتاج ضروری مردم را در معرض فروش قرار داده بودند.
اما امروزه نه تنها نوروز مانند گذشته نیست که دغدغه فکری و خستگی ناشی از چند شیفت کارکردن برای تهیه ملزومات گران قیمتی چون مبلمان، پرده، فرش ... لباس و کفش عید و از همه مهمتر سفره های وارداتی هفت سین و سبزه چینی! عرصه را برای ورود شادی به قلب ها تنگ کرده است بلکه روزهای خوش خانه تکانی نیز جز خستگی و نارضایتی و حتی گاهی کشمش های خانوادگی به همراه ندارد.
این جمله که« از هزینه های کوچک غیرضروری بپرهیز؛ زیرا یک سوراخ کوچک سبب غرق شدن یک کشتی بزرگ می شود » حرف گزافه ای نیست و چه بسا خواسته های غیرضروری زیاد که ما آنها را هزینه هایی کوچکی در زندگی می پنداریم، آغازی برای تضعیف و در گذر زمان متزلزل شدن بینان خانواده باشد.
زهرا لطیفی روانشناس در این زمینه به خبرنگار ما گفت: نوروز بهانه ای برای تجملگرایی و اصراف شده است، به گونه ای برخی از افراد سعی دارند این تفکر نادرست را با زور و جبر به سنت ها و عقیده های باستانی گره بزنند! به نظر می رسد تلاش آنها نوعی تطهیر سازی "تجملگرایی" و "اسراف" است.
این روانشناس با بیان اینکه برخی بانوان علی رغم توانایی مالی مردان، می‌خواهند دکوراسیون منزل را تغییر داده ، لوازم موجود در خانه را با لوازمی نو و مد تعویض کنند و در کنار آن لباس‌های عیدانه بخرند و ملزومات پذیرایی از مهمانان و امکانات سفر را فراهم کنند، گفت: این روزها تبلیغات رنگارنگ هم رونق خاصی گرفته و در برخی خانواده‌ها تجمل‌گرایی تا جایی پیش رفته است که باعث شده به جای دوستی و محبت بین اعضاء خانواده و آرامش بهاری، اختلاف و کدورت ایجاد شود.
وی بیان کرد: شواهد نشان می دهد در چند سال اخیر نوروز، کارکرد اصلی خود که ایجاد مهر و محبت و صفا و صمیمیت بین اعضای خانواده و تجلی آن در کستره جامعه است، از دست داده، تصریح کرد: این ایام برای برخی از خانواده ها که از قبل دچار کشمکش بوده اند مانند نمکی بر زخم ریش می باشد.
این حقایق تلخ که شاید برای همه جامعه مصداق نداشته باشد اما بخش عظیمی از خانواده ها را در بر می گیرد. خانواده هایی که امسال با تمام مشکلات اقتصادی پیش رو همچنان به دنبال رفتارهای تجمل طلبانه سالیان گذشته هستند و به نوعی هدایت شده از سوی رسانه های مجازی و ..با خرید ملزومات عید باستانی ایرانیان با برندهای چینی و مالزیایی و هندی و .. اقتصاد آن کشورها را رونق می بخشند.

حال اگر بانوی ایرانی در آستانه سال جدید، تفکرات مخربی چون چشم و هم چشمی، مدزدگی، خرید های غیرضروری و .. را خانه فکر خود دور بریزد و مایحتاج خانه را از تولیدات کارگران ایرانی تهیه کند هم در اقتصاد خانه معجزه ای کرده است و هم در بهبود اقتصاد کشور گام های درستی برداشته است.
40 میلیون زن و دختر ایرانی اگر تصمیم به خرید کالای ایرانی و دور کردن فرهنگ تجملگرایی از خود بکنند، قطعا 40 سال کشور را به جلو هدایت خواهند کرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تجملگرایی، تجمل گرایی، اسراف، عید نوروز، اقتصاد مقاومتی، اختلافات زناشویی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو