آشنایی با پیاز و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان

پیاز، در همه خانه ها وجود دارد و همه به خوبی با طعم و مزه آن آشنا هستند. جالب است بدانید که خاستگاه اصلی این سبزی را به ایران و افغانستان نسبت می دهند.
آشنایی با پیاز و فواید بی نظیر آن برای سلامت انسان
1397/12/13 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12764
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - پیاز، در همه خانه ها وجود دارد و همه به خوبی با طعم و مزه آن آشنا هستند. جالب است بدانید که خاستگاه اصلی این سبزی را به ایران و افغانستان نسبت می دهند.
پیاز خواص درمانی بی نظیری دارد و خوشبختانه به طور مداوم در آشپزی های روزانه مردم در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. حتما موقع پوست کندن یا خرد کردن این سبزی با سوزش و آبریزش چشم های خود مواجه شده اید، این نشانه ی وجود موادی خاص در پیاز است که در ادامه برایتان معرفی خواهیم کرد.
پیشینه شفابخشی پیاز در دوران باستان
پیاز از خانواده سیرها و یکی از قدیمی ترین صیفی‌جات خوراکی در دنیا محسوب می شود. با استناد به شواهد تاریخی، این سبزی در حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح کشت می شده و یکی از منابع اصلی غذا در آن زمان به شمار می رفته است.
در مصر باستان اعتقاد بر این بوده که پیاز موجب تعادل جریان خون می شود و به همین خاطر ورزشکاران مقادیر زیادی از آن را مصرف می کردند. حتی گفته می شود که مصری ها باور داشتند شکل کروی و حلقه‌ های متحدالمرکز پیاز نماد زندگی جاودانیست و از این رو آن را پرستش می نمودند.
در قرون وسطی در اروپا نیز مردم برای پرداخت اجاره یا حتی هدیه عروسی از پیاز استفاده می‌ کردند.
همچنین بد نیستبدانید، در گذشته، طبیبان پیاز را برای درمان بیماری هایی همچون مار گزیدگی، سر درد، ریزش مو و نازایی زنان تجویز می نمودند.
گفتنی است در زمان شیوع وبا و طاعون از پیاز به عنوان داروی پیشگیری کننده استفاده می شد. از آن جا که «نرون»، یکی از امپراتورهای روم باستان برای درمان سرماخوردگی پیاز مصرف می کرده، این سبزی وارد رژیم غذایی روزانه مردم شد.
از بین بردن بوی پیاز از دهان و دست ها
یکی از بارزترین مشکلات موجود در رابطه با پیاز، بوی آن است که نه تنها در تنفس بلکه در دست ها باقی می ماند. برای برطرف کردن این معضل، لازم است بلافاصله پس از خرد کردن پیاز، دست ها را با آب سرد بشوئید، سپس نمک در دست ریخته و آن ها را به هم بمالید. دوباره دست ها را با آب گرم و صابون شسته و آبکشی کنید.
برای از بین بردن بوی پیاز از تنفس نیز می توانید چند برگ تازه جعفری بجوید یا یک سیب میل کنید.
مواد غذایی پیاز
پیاز، علاوه بر اینکه که یکی از مواد اصلی بیشتر غذاهای امروزی را تشکیل می دهد، خواص و فواید بی نظیری نیز دارد و حاوی قند طبیعی، ویتامین های A، ث، E و B6 است. از مواد معدنی موجود در این سبزی می توان به سدیم، پتاسیم، آهن و فیبر اشاره نمود. همچنین باید بدانید که پیاز منبع غنی اسید فولیک نیز به شمار می رود.
هر یکصد گرم پیاز حاوی موارد زیر است:
۴۴ کالری
۱٫۴ گرم فیبر
۴٫۲۵ گرم قند طبیعی
۱٫۱ گرم پروتئین
۹٫۳۵ گرم کبوهیدرات
فواید پیاز خام
خواص پیاز خام بیشتر از پخته ی آن است. فرم خام این سبزی حاوی مقادیر زیادی سولفور طبیعی و روغن فرار است که برای سلامت بدن انسان بسیار مفید هستند.
البته لازم به اشاره است که این مواد در اثر گرما از بین می روند. هنگامی که به صورت خام پیاز را مصرف می کنید، آب موجود در آن طعم تند و زننده ای دارد که برخی توان خوردن و هضم آن را نخواهند داشت.
آن دسته از افرادی که نمی توانند پیاز را به صورت خام مصرف کنند، بهتر است به روش ویژه ای که در ادامه توضیح خواهیم دید این سبزی را پخته و مصرف کنند تا از مزیت های فراوان آن برای سلامتی بهره مند گردند. این روش برای کسانی که معده شان توان هضم پیاز را ندارد نیز مناسب خواهد بود.
برای این منظور، پیاز را با پوست آب پز کنید؛ همانند روشی که سیب زمینی را می پزید. این روش به حفظ مواد مفید پیاز کمک کرده و به طور همزمان، طعم تند آن را از بین برده و مزه بهتری خواهد داشت.
گفته می شود آب پیاز قرمز برای از بین بردن زگیل پوستی مفید است. در برخی از کشورهای عربی، روی پیاز نمک و فلفل ریخته و برای درمان ریزش موها، آن را به کف سر می مالند.
یافته های علمی جدید در مورد پیاز
تا به امروز تقریبا بیشتر مردم از خواص درمانی پیاز برای برطرف کردن بیماری هایی همانند سرماخوردگی، زکام، سرفه و آسم آگاهی داشتند. اما پیرو تحقیقات اخیر مشخص شده این سبزی حاوی ماده ای موسوم به «آلیل پروپیل دیسولفاید» است. این ماده، تاثیر مشابه انسولین داشته و موجب ایجاد تعادل در میزان قند خون می شود.
البته این خبر به این معنی نیست که از پیاز می توان به عنوان جایگزین انسولین استفاده کرد اما برای کمک به افرادی که از هیپوگلیسمی رنج می برند، مفید خواهد بود.
انواع مختلف پیاز
پیاز در رنگ ها، اندازه ها و طعم های گوناگون موجود است. پیاز بهاره در اقلیم گرم رشد کرده و طعم ملایم تر و شیرین تری دارند.
پیاز های تند و تیز در مناطق سردسیری کشت می شوند و طعم تند و سوزناک دارند و معمولا با نام رنگ های خود یعنی سفید، زرد و قرمز شناخته و یاد می شوند.
پیازهای کوچک عموما در گونه های متنوع همانند پیاز کوهی، تره فرنگی و پیازچه موجود هستند.
ترفندهای انتخاب بهترین پیاز و روش های نگهداری از آن
پیاز به صورت کلی باید سفت و خشک بوده و پوست نرم داشته باشد. از انتخاب پیازهایی که ساقه آن ها رشد کرده خودداری کنید. همچنین پیازهایی که له شده و نشانه های پوسیدگی را دارند را نیز انتخاب نکنید.
پیاز باید در دمای اتاق، به دور از نور مستقیم آفتاب و مکانی که تهویه هوا به خوبی صورت می گیرد نگهداری شود.
گفتنی است، پیازهایی که طعم تند و تیز دارند، برای مدت زمان طولانی تری سالم باقی می مانند. همین بوی زننده در واقع نوعی ماده نگهداری کننده در این سبزی محسوب می شود.
پیازها را باید جدا از سیب زمینی ها نگهداری کنید زیرا رطوبت و گاز اتیلین یکدیگر را جذب می کنند. این امر باعث می شود تا سیب زمینی ها به سرعت فاسد شوند.
پیاز های سرخ شده را درون کاسه های فلزی یا ظروف پلاستیکی نگهداری نکنید زیرا موجب از بین رفتن رنگ آن ها می شوند.
منجمد کردن پیاز خرد شده باعث از بین رفتن بیشتر مواد مغذی آن خواهد شد.
دلیل اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز
پیاز حاوی ماده ای موسوم به سولفات آللی است که وقتی در مجاورت هوا قرار می گیرد، باعث ایجاد اشک در چشم ها می شود. برای پیشگیری از تولید این عنصر، پیاز را نیم ساعت قبل از خرد کردن سرد کنید (در آب سرد یا یخچال بگذارید) تا فعالیت آنزیم ها در آن کاهش پیدا کند.
وب سایت روزیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پیاز,فواید بی نظیر,سلامتی,شفابخشی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو