به بهانه روز احسان و نیکوکاری

تنوع فعالیت در موسسات خیریه به اندازه ضرورت های جامعه / نیکوکاری محدود به اهدای بخشی از مال نیست

علاوه بر امدادرسانی به فقرا و افراد کم توان، ارتقاء جامعه با ارائه خدمات بهداشت و سلامت و خدمات اجتماعی بخشی از فعالیت هایی است که موسسات خیریه می توانند داشته باشند و بدین ترتیب نیکوکاری در کمک های نقدی و کالا محدود نمی شود، به ویژه اینکه خیرین باید توانمندسازی نیازمند را جزو اهداف اصلی خود قرار دهند و در این برنامه ریزی صورت گیرد.
تنوع فعالیت در موسسات خیریه به اندازه ضرورت های جامعه / نیکوکاری محدود به اهدای بخشی از مال نیست
1397/12/14 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12778
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - بشری یثربی- با ابتکار کمیته امداد امام خمینی(ره) از سال 1369 تا کنون، به منظور جذب کمک ها و هدایا مردم و اهدای آن به خانواده های محروم و نیازمند، هفته ای به نام هفته نیکوکاری تعیین شده است که این هفته از چهاردهم اسفندماه آغاز و تا بیست و یکم همین ماه ادامه دارد.
هر ساله مردم با حضور پرشور در این جشن ملی، نیکوکاری را که از خصایص آنان است به نمایش می گذارند و مهرورزی را به دنیا مشق می کنند. اما با ورود موسسات و سازمان های مردم نهاد به نظر می رسد رقابت در عرصه دریافت کمک بالا گرفته و نهادهای مختلفی خود را متولی کمک به نیازمندان می دانند.
این اقدام هرچند در نگاه اول خوب به نظر می رسد اما در مقام اجرا با مشکلات مختلفی رو به رو است از جمله موازی کاری که در برخی از موسسات اتفاق می افتد و ممکن است یک خانواده از چند جا مورد حمایت قرار گیرد اما خانواده ای دیگر حتی شناسایی هم نشده باشد.
عدم تخصیص کمک های زیرساختی مشکل مهم دیگر این موسسات است، چراکه توجه و تامین نیازهای روزمره که برای برخی از نیازمندان ضروری هم به نظر می رسد، باعث می شود که نگاه به ایجاد و تقویت روحیه اشتغال زایی کاهش پیدا کند و خانواده های نیازمند پس از گذشت چند سال همچنان نیازمند بمانند.
هرچند که برخی از این موسسات اقدامات عمومی را انجام می دهند اما گروهی نیز به صورت تخصصی وارد عمل شده و اقدامات اثرگذاری نیز به جای گذاشته اند، از جمله می توان به موسسه «محک» اشاره کرد که در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان فعالیت می کند.
موسسه دیگری که در راستای خودکفایی نیازمندان فعالیت می کند، بنیاد برکت نام دارد که سیاست راهبردی خود را در اجرای پروژه اقتصادی در مناطق محروم کشور، پرهیز از تصدی‌گری، اجرا و استفاده کامل از توان سازمان‌های غیر دولتی،عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی صرف کرده است.
ارتقای توانمندی، دانش و مهارت حرفه‌ای نیازمندان از طریق آموزش و مشاوره‌های حقوقی و فنی، مالی و بازرگانی، از سیاست‌های راهبردی این بنیاد است، همچنین می‌کوشد با درگیری عملی کارآفرینان با فعالیت اقتصادی ، قوانین را به صورت عملی به ایشان بیاموزد.
همانطور که مشخص است، نیکوکاری صرفا در کمک های نقدی و کالا محدود نمی شود، به ویژه اینکه خیرین باید توانمندسازی نیازمند را جزو اهداف اصلی خود قرار دهند و به طرق مختلف به او آموزش های لازم را ارائه کنند تا پس از مدتی فرد از حالت مصرف گرایی و نیازمندی به تولید کنندگی ارتقاء بیابد.
بر اساس فعالیت های گسترده و متنوع موسسات خیریه، قانون مدنی نیز قوانینی را وضع کرده است که موسسات ملزم به رعایت آن ها و کسب مجوز هستند. برطبق قانون مدنی، عموما موسسات به دو دسته انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می شوند که موسسات غیرانتفاعی در زمینه های عام المنفعه ثبت و راه اندازی می شوند و مواردی همچون قرض الحسنه، خیریه، امداد اجتماعی و .. از این دست موسسات هستند و موسسین این مجموعه ها به هیچ عنوان منفعتی از این موسسات نخواهند برد و تمام تمرکز آنها صرفا برای مرتفع شدن مشکلات جامعه هدفشان است.
علاوه بر امدادرسانی به فقرا و افراد کم توان، ارتقاء جامعه با ارائه خدمات بهداشت و سلامت، خدمات اجتماعی، مذهبی، هنری، ورزشی، مشاوره و مددکاری، امور کودکان، دفاع از امنیت عمومی، امور بین الملل و اقوام، پژوهشی تحقیقاتی نیز از فعالیت های این موسسات است.
همچنین رفع آسیب های اجتماعی، زیست محیطی، گردشگری، ایجاد و مدیریت بناهای تاریخی و ساختمان های عمومی، و از بین بردن تعصبات، تبعیض و نیز اشتغال و کار آفرینی، می تواند از دیگر فعالیت های موسسات خیریه باشد.
به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، وجود چنین موسساتی می تواند بار مسئولیت های دولت را کم کند و همراه با دولت به کمک مردم محروم و مناطق کم برخوردار از امکانات رفاهی برسد و کثرت این موسسات به جهت فعالیت های مختلفی که می توانند انجام دهند، نشان دهنده شدت علاقه مردم به مشارکت مدنی است .
توسعه این موسسات و حمایت های لازم در جهت انجام فعالیت ها و جلوگیری از موازی کاری در این موسسات باعث می شود که روز به روز شاهد کمک و توجه بیشتر مردم، نسبت به فراخوان های این موسسات باشیم و حمایت های خوبی از طرف مردم برای آن ها صورت گیرد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
احسان، نیکوکاری، موسسه مردم نهاد، خیریه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو