راهیان نور در بیان یادگاران هشت سال دفاع مقدس

نگاهی به تاریخچه و اهداف راهیان نور/سفری به سرزمین پیشروان گام اول انقلاب

مناطق عملیاتی، سرزمین دل هاست. جایی که دلدادگی به حق و حقیقت به اوج تجلی خود می رسد. مسافران سرزمین نور، زائرین محراب و مقتل کسانی هستند که از پیشگامان تحقق گام اول انقلاب اسلامی می باشند.
نگاهی به تاریخچه و اهداف راهیان نور/سفری به سرزمین پیشروان گام اول انقلاب
1397/12/21 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12892
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - راهیان نور ،حرکت نوینی است که به منظور پاسداشت خون هایی که توسط غیورمردان وحتی شیرزنان ایران اسلامی درمناطق عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس درجنوب ،غرب وشمالغرب کشور،برای حراست و حفاظت ازخاک و مرزهای قانونی کشور ریخته شد و برای همیشه هم ماندگارمی ماند، با حضورهمه گروه های جامعه تشکیل شده است و شرکت کنندگان دراین مسیرخودجوش ،معنوی و به عبارتی بهتر سرزمین دلها ،با شهدای گرانقدر و همچنین همه ایثارگران ،رزمندگان و جانبازان آن دوران تجدید پیمان می کنند.

*نخستین سفربه سرزمین نور

کاروان راهیان نور از سال ۱۳۷۶ آغاز شده‌است. حضرت آیت الله خامنه‌ای ،هشتم فروردین ۱۳۷۸ به یادمان شلمچه سفرکردند و حضورایشان در میان زائران راهیان نور، سبب توجه بیشتر به این اردوهای سیاحتی زیارتی شد.
معاون فرهنگی سازمان بسیج دانشجویی گفت: جامعه دانشگاهی از پیشگامان اردوهای راهیان نور است.
امیر وجدانی نیا،افزود: فرصتی که راهیان نور برای رشد و تعالی رزمندگان و فعالان فرهنگی ایجاد می‌کند بسیار منحصر به فرد است.
* راهیان نور بستری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
سردار یعقوب سلیمانی، فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج ،
با اشاره به اینکه راهیان نور بستری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و عملیاتی در تداوم دفاع مقدس است، گفت: جا دارد طی راهیان نور ایثارگری‌هایی که در جنگ نابرابر صورت گرفت را ارج نهیم و این ارزش‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
* راهیان نور ،تمام سرزمین ایران را به زیارتگاه تبدیل کرده ست
جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: راهیان نور نه فقط در چند استان، بلکه تمام سرزمین ایران را به زیارتگاه تبدیل کرده است و کشور تبدیل به جغرافیای کار جهادی و کار فرهنگی شده است. حقیقتا راهیان نور باعث شده است تا دفاع مقدس، فقط قطعه ای از تاریخ نباشد بلکه شبیه عاشورا بشود که همیشه زنده است؛ تا جایی که دشمن را با ابزارهای مخرب امروزی، که بعضا مانند سلاح اتمی عمل می کنند، بنابر فرمایش اخیر مقام معظم رهبری به خصوص در بخشی از دهه ۷۰ و دهه ۸۰ و در جنگ فرهنگی شکست داده است و آنها با راهیان نور به عنوان یکی از ابزارهای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، این شکست را تجربه کرده اند.
سردار سلامی افزود: امروزه میلیون ها زائر اربعین حسینی بر اساس قضا و قدر الهی می آیند و از کربلاهای ایران به کربلای حسینی، سفر می کنند و با تداوم این برنامه راهیان نور، و برنامه های از این دست، و صدور فرهنگ، معارف و ارزشهای دفاع مقدس،ان شالله این سفرها به زودی زود تا قدس هم ادامه پیدا خواهد کرد.
سردارمحمد حسین سپهر ،جانشین رییس ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: اردوهای راهیان نور یکی از بهترین بسترها، زمینه‌ها و مکان‌های پرورش و تقویت انسان های همتراز با حکومت امام زمان است.
*** مقام معظم رهبری: خاطره این سرزمین ها را زنده نگه دارید. این سرزمین ها، این بیابانها، این رود کارون، این جاده ی اهواز - آبادان یا اهواز - خرّمشهر، این مناطق گوناگون که با اسمهای مختلفی امروز خودشان را به شما معرّفی میکنند، اینها شاهد برترین فداکاری ها و مجاهدتها و ازخودگذشتگی ها بوده اند.
* تدوین سند راهیان نور
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: سند راهیان نور کشور تنظیم شده است و برنامه های راهیان نور کشور بر اساس این سند به صورت هدفمند پیش خواهد رفت.
سرلشکر محمد باقری در نشست شورای سیاستگزاری راهیان نور کشور که در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد افزود: راهیان نور موقعیت بسیار خوبی برای انتقال فرهنگ غنی دفاع مقدس است و همه دستگاه ها باید برای انجام بهتر آن تلاش کنند.
وی همچنین افزود: در بیان خاطرات دفاع مقدس باید تلاش شود که حقایق به درستی و روشنی مطابق آنچه وجود داشته به جوانان انتقال داده شود و از بزرگنمایی دوری کرد.
* اهداف و آثار تربیتی سفر های راهیان نور
- هدیه شهدا
- راهیان نور مقدمه بازگشت به خویشتن خویش
- اعتماد سازی نسل جوان
- راهیان نور راه مقابله با تهاجم فرهنگی
- راهیان نور و ایجاد حس مسؤولیت
اهداف سفرهای راهیان نور:
1- آشنایی نسل جوان و نوجوان جامعه با فرهنگ دوران هشت سال
2- دفاع مقدس.
2- معرفی الگو ها و اسطوره های ارزشی دفاع مقدس برای نسل حاضر.
3- تحکیم پیوند ارزشی و فرهنگی نسل جوان دوران دفاع مقدس با نسل جوان امروز.
4- معرفی و حفظ آثار و ارزشهای دوران هشت سال دفاع مقدس.
5- تبیین عزت، عظمت و اقتدار ملت ایران در برابر استکبار جهانی.
6- ثبت، ضبط و انتقال ارزشهای آفریده شده در دوران پرشکوه هشت سال دفاع مقدس برای همه نسل ها.

*قالب های راهیان نور
- دانش آموزی
- دانشجویی (داخلی وخارجی)
- بسیجی
- اداری
- گروهی
- انفرادی
- تورگردشگری

-و....
درطول سال وبه مناسبتهای گوناگون ،ودر ایامی خاص نظیر عید نوروز، محرم ،تابستان ،زمستان ،... کارون‌هایی متشکل از هزاران نفرازقشرهای مختلف ،برای بازدید از مناطق جنگی سامان داده می شوند.
* محورهای بازدید
مناطق عملیاتی شرهانی
مناطق عملیاتی فکه
مناطق عملیاتی طلائیه
مناطق عملیاتی هویزه
مناطق عملیاتی شلمچه
مناطق عملیاتی دهلاویه
مناطق عملیاتی اروندکنار
مناطق عملیاتی فتح‌المبین
پادگان دو کوهه
ودرشمالغرب هم ،اعضای کاروانهای راهیان نور،ازمناطق عملیاتی پیرانشهر،سردشت ،بانه ،مهاباد،تمرچین ،و...بازدیدمی کنندوبا آرمانهای والای شهدا ،پیمان مجددمی بندند.

* رونمایی از تمبر یاد بود
در اسفند ۱۳۹۴ از تمبر یادبود راهیان نور و همزمان با روز ملی راهیان نور در خرمشهر رونمایی شد.
حضور 220 هزار نفر از خادمان در اردوهای راهیان نور
* فرمانده قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج
سرداریعقوب سلیمانی از حضور 220 هزار نفر از خادمان در اردوهای راهیان نور خبر داد و گفت: نمایش های رزمی و بصیرتی اردوهای راهیان نور امسال در چهار نقطه خوزستان برگزار می شود.
*ضرورت برگزاری اردوهای راهیان نور
باتوجه به گذشت زمان ،باید علل جنگ تحمیلی به نسل های مختلف به ویژه نسل سوم وچهارم انقلاب اسلامی ، وهمچنین علتهای برگزاری این اردوها به سرزمین نور، ضروری است ،برای شرکت کنندگان ،بیشتروبهترازطریق راویان تبیین وتشریح شود.
-حاج حسین یکتا
سفر به سرزمین راهیان نور می تواند که علل مختلفی داشته باشد که یکی از آنها درس آموزی های مختلف از این سفر کوتاه و معنوی است.
با رفتن به مناطقی چون هویزه در ابتدا می آموزیم که باید قیام لله را آموخت؛ عده ای برای خدا از دیوار لانه جاسوسی بالا رفتند و عده ای دیگر نیز با شروع جنگ و صدور فرمان از سوی امام خمینی(ره) تصمیم می گیرند که راهی میدان جنگ شوند و در نهایت نیز به مقام شهادت می رسند.
* برکات فردی واجتماعی
راهیان نور برکات فردی واجتماعی زیادی داشته است و یکی از آن ها، زنده نگه داشتن یاد وخاطره شهداست.
دراین راستا ،اکنون مسئولان به خصوص متولیان فرهنگی واجتماعی ،وظیفه وتکلیف سنگینی برعهده دارندواینکه ، روز به روز، سال به سال ونسل به نسل ،باید فرهنگ دوران هشت سال دفاع مقدس ،درابعادمختلف ازجمله شفاهی ،کتبی ودرقالب کتاب ،کتابچه ،بروشور،نرم افزار،و.... گسترش یابد تا انقلاب اسلامی پویاتر وپایاتر مسیرپیشرفت کنونی اش را ادامه دهد.
محرم محمدیان

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
راهیان نور، مناطق عملیاتی جنوب، سرزمین نور، گام اول انقلاب، شهدا، خانواده شهدا
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو