به مناسبت سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)؛

تکمیل حلقه تولید تا مصرف با آغاز کارآفرینی زوج کُردستانی/ رسیدگی به خانواده اولویت زندگیم است

الهام حافظی و فواد فرقانی هر دو از جوانان دهه 60 شهرستان سقز استان کردستان هستند و عنوان تنها تولید کننده موم عسل در استان را با نام خود ثبت کرده اند.
تکمیل حلقه تولید تا مصرف با آغاز کارآفرینی زوج کُردستانی/ رسیدگی به خانواده اولویت زندگیم است
1401/04/11 - 08:08
تاریخ و ساعت خبر:
139744
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان، امروز سالروز ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) است، زوجی که نمونه ای از زوج های موفق در جهان به شمار می آیند که از همان ابتدای آغازین اسلام پا به پای هم در امور منزل و زندگی و تربیت فرزندان اسوه ای بودند برای تمام مسلمانان جهان.
به همین مناسبت بر ان شدیم تا گفتگویی با زوجی داشته باشیم که تصمیم گرفتند علاوه بر اینکه در زندگی مکمل هم باشند در امور کسب و کار نیز کنار هم باشند و بتوانند با همکاری هم، کاری مستقل را آغاز کنند.
الهام حافظی و فواد فرقانی هر دو از جوانان دهه 60 شهرستان سقز استان کردستان هستند و عنوان تنها تولید کننده موم عسل در استان را با نام خود ثبت کرده اند.

این زوج خوشبخت با همکاری هم موفق به وارد کننده اولین دستگاه موم عاج کنی و تولید موم زنبور عسل در کردستان شدند لذا در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛
• لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید که چطور با هم آشنا شدید؟
الهام حافظی و فواد فرقانی هستیم، 17 سال است که زندگی مشترک خود را به واسطه ی خویشاوندی که با هم داشتیم آغاز کردیم، شروع زندگی هر زوجی به نظر من ابتدا با سختی هایی همراه است اما اگر این سختی ها با گذشت و ایثار در زندگی همراه باشد ملماض شیرینی ان نیز قشنگتر چشیده خواهد شد.

• از شغل همسرتان برایمان بگویید و اینکه چطور تصمیم به شروع این کار کردید؟
همسرم در ابتدا کار زنبور داری را انجام می داد اما هر بار برای عاج کردن موم مجبور به طی کردن مسافتی به شهرهای دیگر بود چون استان کردستان دستگاه موم عاج کنی را نداشت لذا بر آن شدیم تا کاری را آغاز کنیم بنابراین برای اولین بار در استان کردستان 6 سال قبل دستگاه موم عاج کنی و تولید موم را وارد استان کردیم و خوشبختانه برای 5 نفر سرپرست خانوار اشتغال آفرینی ایجاد شده است.
• از سختی‌های راه اندازی کارگاهتان بگوئید که لطمه ای به زندگیتان وارد نکرد؟
کارگاهمان را با عشق ساختیم و اگر بخواهم روزهای سخت را مطرح کنم به نظرم وقتی به آینده شیرین آن فکر کنیم سختی ها هم لذت بخش خواهد بود اما همسرم در رسیدن به این شغل مصمم بود و دست از کار نمی‌کشید و شبانه روز درتجهیز کارگاه و تولید موم عسل کار می‌کرد
وقتی از فواد فرقانی هم سؤال می‌کنم او نیز تلاش‌های همسرش جلوی چشمش زنده می‌شود. هیچ کدام از انها سختی‌هایی که بر خودشان رفته را به خاطر ندارند و آنچه به یادشان مانده تلاش‌های دیگری است و این مفهوم از خود گذشتن و کنارهم ایستادن را تجلی می‌بخشد.

• لطفا از رفع نیاز موم آج کنی زنبورداران کُردستانی با شروع کار خود برایمان توضیح دهید؟
موم کندوی عسل یکی از انواع این محصولات طبیعی بوده که زنبورها در بهترین شرایط آن را تولید می کنند. این موم ها هر چقدر طبیعی تر و با کیفیت بالاتر راهی بازار شود، خریداران مختلف آنها را تهیه کرده و استفاده می کنند لذا موم آج یا آج موم یک الگو برای ساختن خانه ویژه عسل ریزی زنبوران در این صنعت است و ازآنجاکه زنبورداران برای تهیه این محصول درگذشته باید به شهرهای دیگر سفر می‌کردند نیاز آنها به موم آج را رفع کرده ایم که این مهم موجب کاهش هزینه‌های تولیدشده است.
• آیا کار در بیرون برای فرزندان مشکلی ایجاد نمی کند؟
مهم‌ترین منشأ و نقطه آغاز روحیه کارآفرینی را می‌توان به خانواده نسبت داد. به همین دلیل در جامعه‌ای که به‌طور متوسط خانواده‌ها اهمیت بیشتری به کارآفرینی می‌دهند، هم در نسل فعلی و هم در نسل‌های آینده، کارآفرینی اجتماعی به مراتب بیشتر شکل خواهد گرفت لذا هم من و هم همسرم طوری برنامه ریزی کرده ایم که در زمانی که فرزندم در خانه است من وقتم را در کنار او و رسیدگی به علایقش می گذارم و خوشبختانه یکی از دانش آموزان موفق شهرستان سقز در کارهای هنری است و وقتی والدین همچون الگویی تلاشگر و موثر در عرصه کار و تولید در جامعه ظاهر می‌شوند، کارکرد‌های مثبت ناشی از فعالیت آنها فرزند را ترغیب می‌کند تا ذهن خود را به صورتی منسجم و ثمربخش به ادامه شغل والدین و یا حرفه‌ای جدیدتر سوق دهند.

• اشتغال در بیرون از منزل چقدر توانسته است در منبع در آمدی خانواده برای شما تاثیر گذار باشد؟
به اغراق باید گفت که اشتغال در بیرون از منزل به زنان کمک می کند تا از تخصص و تحصیلات خود بهره ببرند که این مساله در امنیت روانی و احساس کارآمدی شان بسیار موثر است اما همیشه بایداولین اولویت برای خانم ها، خانواده و تربیت فرزندان باشد و در مراحل بعد کارهای جنبی را می توان
انجام داد، یک زن اگر مدیریت خوبی داشته باشد در اولین مرحله خانواده را با خود همراه می کند و در کارهای دیگر از کمک های آن ها بهره مند می شوند .
• و اما...
الهام حافظی و فواد فرقانی در حمایت از کارگران خود هیچ ادعایی ندارند و کارآفرینی را وظیفه خود می‌دانند و معتقدند وقتی زندگی آن ها برکت پیدا می‌کند که بتوانند دستان بیشتری را در کارگاه خود مشغول به کار کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تکمیل حلقه تولید تا مصرف با آغاز کارآفرینی زوج کُردستانی/ رسیدگی به خانواده اولویت زندگیم است
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کارآفرینی و تولید ملی
V
آرشیو