گفتگوی تفصیلی با رئیس بیمارستان ساسان؛

جانبازان شیمیایی با عوارض گاز خردل چه می کنند

رئیس بیمارستان ساسان، ضمن اشاره به ارائه بهترین روش های مراقبتی از جانبازان شیمیایی در کشور، به تشریح وضعیت درمانی و دارویی آنها پرداخت.
جانبازان شیمیایی با عوارض گاز خردل چه می کنند
1401/04/11 - 20:13
تاریخ و ساعت خبر:
139774
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - هر، یکی از دردناک‌ترین آثار جنگ تحمیلی که شاهد آن بودیم، بمباران شیمیایی مناطق مرزی همچون سردشت در استان آذربایجان غربی بود که تعدادی زیادی از مردم بی دفاع این منطقه بر اثر عوارض مرگبار گاز خردل، شهید شدند و تعدادی نیز همچنان با عوارض این بمب‌ها زندگی می‌کنند. البته ناگفته نماند که بمباران شیمیایی رژیم بعث در مناطق جنگی هم اتفاق افتاد و تعداد زیادی از رزمندگان شجاع ما به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و برخی نیز با عوارض این بمب‌ها زندگی سختی دارند.
متأسفانه بیشترین عارضه‌ای که گاز خردل به دنبال داشت، تخریب ریه‌ها، چشم‌ها و…، بوده است. به طوری که هنوز، مردان و زنانی هستند که با خس خس سینه، نفس می کشند.
به دنبال پایان جنگ، برخی از مصدومان شیمیایی برای مداوا به برخی از کشورهایی اروپایی اعزام شدند. در همین حال، و به مرور زمان، شاهد ادامه روند درمان جانبازان به ویژه جانبازان شیمیایی در داخل کشور هستیم.
بیمارستان ساسان در نقطه مرکزی پایتخت، از جمله بیمارستان‌های فوق تخصصی است که خدمات درمانی رایگان به جانبازان و ایثارگران و البته خانواده‌های آنها ارائه می‌دهد.
همین موضوع بهانه‌ای شد تا پای صحبت‌های رئیس بیمارستان بنشینیم و از روند ارائه خدمات به جانبازان و ایثارگران در این بیمارستان مطلع شویم.
علیرضا توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر، از جانبازان شیمیایی به عنوان یکی از گروه‌های بزرگ جانبازی در کشور نام برد و گفت: گازهای شیمیایی، چشم و ریه و پوست عزیزان ما را درگیر کرده است و این دسته از جانبازان، بیشتر از عارضه تنگی نفس رنج می‌برند.
وی با عنوان این مطلب که ۲۰ درصد جانبازان شیمیایی دچار عارضه‌های خفیف تا متوسط هستند، افزود: بیشترین بار مراجعه به بیمارستان هم شامل این دسته از جانبازان شیمیایی است.
بیشترین بار مراجعه به بیمارستان شامل جانبازان شیمیایی است
توکلی در تفکیک جانبازان شیمیایی به گروه رزمندگان و شهروندان ساکن در مناطق مرزی، گفت: یک سری از جانبازان شیمیایی ما، رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس هستند و تعدادی نیز شهروندان ساکن در مناطق مرزی هستند که می‌توان به سردشت اشاره کرد.
رئیس بیمارستان ساسان در ادامه اظهار داشت: به علت ضایعات و اشکالات ثانویه مجروحیت و همچنین به علت افزایش سن، به تدریج ضایعات این جانبازان پیشرفت می‌کند و این طور نیست که ثابت بماند. لذا، هر چه بیشتر بتوان عارضه‌های این عزیزان را کنترل کرد، سرعت پیشرفت ضایعات کمتر می‌شود. بر همین اساس، یکی از کارهایی که از گذشته صورت می‌گرفت، بحث غربالگری و پایش سلامت جانبازان است که در سطوح مختلف انجام می‌شود.
معاینه سالیانه جانبازان
توکلی با اشاره به معاینه سالیانه جانبازان، گفت: یکی از اقدامات مهم در مراقبت‌های درمانی از جانبازان، دعوت از پروفسور آلمانی بوده است. زیرا، تا چند سال قبل، آن دسته از جانبازان که نیاز بود برای معاینات سالیانه به خارج اعزام شوند، حالا در بیمارستان ساسان و با دعوت از پروفسور آلمانی انجام می‌شود.
وی افزود: این اقدام، از سه سال قبل و با هماهنگی بنیاد شهید انجام شد. به طوری که در بازدید از یکی از بیمارستان‌های آلمان، تصمیم گرفته شد معاینات سالیانه جانبازانی که به خارج اعزام می‌شدند، در کشور انجام شود.









رئیس بیمارستان ساسان با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۵ تخت ICU پیشرفته با همه امکانات و تجهیزات در بیمارستان وجود دارد، ادامه داد: این امکانات برای آن دسته از جانبازان فراهم شده که درگیر ضایعات حاد هستند و به تهران مراجعه می‌کنند.
یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های بیمارستان ساسان، بهبود کمی و کیفی خدمات درمانی و مراقبتی برای جانبازان شیمیایی است
توکلی گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های بیمارستان ساسان، بهبود کمی و کیفی خدمات درمانی و مراقبتی برای جانبازان شیمیایی است.
وی ادامه داد: راه اندازی کلینیک ویژه شیمیایی و حضور فوق تخصص ریه مقیم در بیمارستان ساسان، یکی دیگر از اقدامات ما برای خدمت به جانبازان است.
رئیس بیمارستان ساسان، با عنوان این مطلب که از تمامی استان‌ها جانباز شیمیایی داریم، گفت: با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس، رژیم بعثی در جبهه‌ها از بمب‌های شیمیایی استفاده کرد، و رزمندگان ما از مناطق مختلف کشور بودند، در نتیجه جانبازان شیمیایی فقط معطوف به یک استان نبوده و در تمامی استان‌ها، جانباز شیمیایی داریم.
جانبازان شیمیایی با عوارض گاز خردل چه می کنند
وی از اعزام تیم تخصصی به مناطق مختلف کشور برای معاینه جانبازان شیمیایی خبر داد و افزود: ۱۰ تا ۱۵ درصد جانبازانی که به بیمارستان ساسان مراجعه می‌کنند، جانباز شیمیایی هستند.
توکلی ادامه داد: ۸۰ درصد ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان ساسان توسط جانبازان شیمیایی صورت می‌گیرد. البته باید بگویم که در سال‌های اخیر، مراجعات به بیمارستان افزایش پیدا کرده و همین موضوع باعث می‌شود گاهی با کمبود تخت مواجه شویم.
وی به طرح تأسیس بیمارستان جدید با ۲۵۰ تخت در جوار بیمارستان ساسان اشاره کرد و گفت: زمین بیمارستان خریداری شده و با توجه به قول مساعد رئیس بنیاد شهید برای تأمین اعتبار ساخت بیمارستان، ما هم قول داده ایم ظرف ۲.۵ سال این بیمارستان جدید به بهره برداری برسد.
تا ۴ سال قبل برخی از جانبازان شیمیایی به آلمان اعزام می‌شدند
توکلی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان جانبازان ما برای مداوا به خارج از کشور اعزام می‌شوند یا خیر، اظهار داشت: تا ۴ سال قبل، برخی از جانبازان شیمیایی به آلمان اعزام می‌شدند. این جانبازان برای ترمیم ضایعات ریه و فنر گذاشتن، به آلمان می‌رفتند که در حال حاضر این مراقبت‌ها در بیمارستان ساسان انجام می‌شود و شاید بتوان گفت به صورت استثنا، سالی یکی دو نفر از جانبازان نیاز داشته باشند که به آلمان اعزام شوند.
افزایش سن همراه با عوارض شیمیایی، باعث می‌شود این جانبازان دچار مشکلات بیشتری شوند
وی، ماهیت آسیب‌های ناشی از بمب‌های شیمیایی را پیشرفت ضایعات ریوی دانست و گفت: افزایش سن همراه با عوارض شیمیایی، باعث می‌شود این جانبازان دچار مشکلات بیشتری شوند.
رئیس بیمارستان ساسان به دوران کرونا و افزایش مراجعات جانبازان شیمیایی به بیمارستان اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا، میزان مراجعات به ۲ تا ۳ برابر افزایش یافت، اما نکته قابل تأمل این است که میزان مرگ و میرها، نسبت به دوران قبل از کرونا هیچ تفاوتی نداشت.
توکلی با تاکید بر رایگان بودن هزینه‌های درمانی جانبازان و ایثارگران و همچنین خانواده‌های آنها در بیمارستان ساسان، تصریح کرد: این مزایا شامل تمامی جانبازان صفر تا ۷۰ درصد می‌شود و هیچ تفاوتی ندارد.
وی با اعلام ۱.۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه بنیاد شهید هستند، افزود: هزینه‌ای که بنیاد شهید برای یک جانباز در ماه اختصاص می‌دهد، ۴۰۰ هزار تومان است.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جانبازان و ایثارگران، جانباز شیمیایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو