امیر حمزه نژاد:

نوجوانان خود را با انیمه های ژاپنی تنها نگذارید!/ مانگاهای چشم بادامی ها و دنیای بی قید و شرط خیال

درام های راز آلو چشم بادامی ها نوعی از تصویرسازی ابهام آمیز و فضای درونی تلخ و گزنده ای را پیش روی مخاطب گذاشته و آنان را درگیر غم محصور کننده و دنیای تاریک درونی می کند که متاسفانه عمیق شدن در آن و ایجاد یک فلسفه خیال انگیز پر غصه می تواند تبعات بدی برای نوجوانان دارد
نوجوانان خود را با انیمه های ژاپنی تنها نگذارید!/ مانگاهای چشم بادامی ها و دنیای بی قید و شرط خیال
1401/08/17 - 14:47
تاریخ و ساعت خبر:
142871
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیر حمزه نژاد: شاید در دور و اطراف شما هم اتفاق افتاده باشد‌. علاقه دختران و پسران نوجوان به کارتون ها و انیمه های ژاپنی که با پیچیدگی خاصی همراه هستند و حالا نوجوانان بخصوص دختران را بسیار درگیر خود کرده است.
کشور ژاپن در تولید محصولات فرهنگی بویژه صنعت انیمیشن فوق العاده قدرتمند است. در دوران بچگی سریال‌های کارتونی اقتباسی را از کشور ژاپن به تماشا نشسته ایم که جزو خاطرات کودکی ماست. سریال هایی که خصوصا برای زنان بسیار نوستالوژیک بوده و عموما آنان مخاطب و هدف تولیدات شرکت های ژاپنی ساخت کارتون و انیمیشن بوده اند. " زنان کوچک"، " آنشرلی با موهای قرمز" و " بابا لنگ دراز" بویژه مورد آخری بسیار برای دختران دهه های ۵۰ و ۶۰ حتی در شخصیت سازی و الگو برداری نقش مهمی ایفا کرده است. اما انیمه های ژاپنی به همین موارد اقتباسی که دوران کودکی ما را پر کرده اند، محصور نمانده و وارد فاز عجیب و غریبی شده اند که پدیدار شناسی و بررسی محتوایی این آثار جالب است و نکته محوری آن اثرگذاری بر روی قشر جوان و نوجوان تا حد ایجاد آسیب روحی و شخصیتی است.
مرور بعضی انیمه های ژاپنی که ذهن و روان نوجوانان را احاطه کرده است خالی از لطف نیست.
شاید انیمه های ژاپنی با پویانمایی " شهر اشباح" ساخته "هایائو میزاکی" کارگردان مطرح انیمه های دراماتیک و خیال پردازانه وارد فاز جدید خود شد و موج ساخت این دست آثار ژاپنی شدت گرفت.
شهر اشباح با فروشی معادل ۳۹۵ میلیون دلار موفق‌ترین فیلم در گیشهٔ تاریخ ژاپن بود، و این رکورد را به مدت ۱۹ سال در اختیار داشت، تا اینکه فیلم شیطان‌کش( کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن) با فروشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ از این انیمه سبقت گرفت و به دومین فیلم پر فروش تاریخ ژاپن تبدیل شد.
شیطان کش نیز از همین دست آثار ژاپنی است که هم به طور سریال و هم سینمایی عرضه شده است. درام های راز آلو چشم بادامی ها نوعی از تصویرسازی ابهام آمیز و فضای درونی تلخ و گزنده ای را پیش روی مخاطب گذاشته و آنان را درگیر غم محصور کننده و دنیای تاریک درونی می کند که متاسفانه عمیق شدن در آن و ایجاد یک فلسفه خیال انگیز پر غصه می تواند تبعات بدی برای نوجوانانی که به دنبال کشف جهان بیرونی و بخصوص اجتماعی شدن هستند، در بر داشته باشد و نوعی از افسردگی پوچ و یاس آمیز را در ذهن و روان آنان بکارد.
شاید ساده انگاری شود که دیدن این آثار چه اشکالی دارد اما نوجوانانی که مستعد افسردگی هستند و یا توجه کافی در خانواده به آنان صورت نمی گیرد با درگیر شدن در این آثار که محتوای جذاب اما افسارگسیخته و خطرناکی دارند بیشتر آسیب پذیرند و این دست تولیدات می تواند آنان را دچار افکار مغشوش و برای سنین نوجوان در مواجهه با دنیای واقعی مشکل ایجاد کند. شناخت درست افراد است که باعث تصمیمات و جهت گیری های مناسب در آنان می شود و خانواده ها باید به محتوای آثار فرهنگی که مورد توجه فرزندانشان هست، دقت کنند. بویژه اینکه ممانعت و قدغن کردن این آثار به دلیل جذابیت آنان بیشتر با توجه به اقتضای سنی جوانان و نوجوانان که به دنبال استقلال شخصیتی و فکری خود هستند باعث گرایش بیشتر آنان به این نوع انیمه ها می شود. در این زمینه با حساسیت لازم و رفتار هوشمندانه به جای مواجهه و مقابله که باعث عصیان فرزندان و دور شدن آن‌ها از خانواده می شود باید با نقد و تبیین چنین آثاری به فرزندان خط فکری و مسیر درست اندیشیدن را آموخت.
نگاهی به محتوای این دست انیمه های ژاپنی خود نشان دهنده میزان تولید افکار انحرافی و منفی آنان است. آثاری همچون "دورو رو" فردی که نیروهای شیطانی وی را احاطه و در جامعه سیاه و بی رحمی بدون حواس بشری به دنیا آمده، "موشی شی" مانگا ژاپنی که روایت موجودات خیال انگیزی است که باعث بیماری و تبعات روحی و جسمی در افراد می شوند و یک فرد درمانگر در این حیطه برای مقابله با انان به مردم کمک می کند که فضای بسیار رازآلود اغوا کننده و تلخی در سراسر آن جریان دارد، " نبرد تایتانها" انسان هایی که به غول های عظیم الجسه تبدیل شده اند و حیات بشر را به خطر انداخته اند، "کیمیاگر تمام فلزی" پویانمایی دیگری که در آن شخصیت محوری داستان پس از یک آزمایش کیمیاگری اشتباه برای زنده کردن مادرش، یک دست و یک پای خود را از دست می دهد تا بتواند روح برادرش را حفظ کند، از جمله این آثار ژاپنی پرمخاطب اما عجیب هستند که تعداد آنان کم نیست!
برخی ها معتقدند دنیای وهم آلود و دراماتیک این آثار برای سنین بالاتر از ۱۸ سال ساخته شده است و نمایش آن با علامت -۱۸ موید این موضوع است اما در فضای افسارگسیخته آثار فرهنگی و با این تصور که همه انیمیشن ها اول برای کودکان ساخته می شود این دسته بندی های سنی خود به خود بهم می ریزد و آسیب فکری از این دریچه رخنه می کند. به هر حال ضمن نظارت بر آثار فرهنگی که مورد استفاده اعضای خانواده قرار می گیرد و هدایت صحیح آنان برای استفاده از محصولات پرمحتوا و مناسب، در مورد به این آثار توصیه می شود بزرگسالان کودکان و نوجوانان خود را با آن ها تنها نگذارند!
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نوجوانان خود را با انیمه های ژاپنی تنها نگذارید!/ مانگاهای چشم بادامی ها و دنیای بی قید و شرط خیال
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو