گزارشی از فعالیت های موفق دکتر فرشته بسطامی نخستین

وقتی «علم» و«اراده» به دست به دست هم می دهد؛چرخ های 110 دستگاه نخ ریسی، نان سفره 500 بانوی نیازمند ایلامی را تأمین می کند

اولین بانوی دکتری مدیریت کارآفرینی ایلامی، گفت: با هدف اشتغال زنان بدسرپرست، سرپرست خانوار در استان، 10 دستگاه صنعتی و 100 دستگاه سنتی نخ ریسی (دوک) خریداری کردم و اکنون 500 زن شهری و روستایی با استفاده از این دستگاه های در منزل به تولید نخ مشغول هستند.
وقتی «علم» و«اراده» به دست به دست هم می دهد؛چرخ های 110 دستگاه نخ ریسی، نان سفره 500 بانوی نیازمند ایلامی را تأمین می کند
1401/09/05 - 08:22
تاریخ و ساعت خبر:
143336
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ایلام - ملکی: کسب و کارهاي خانگي به عنوان راهکاري مهم براي ايجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب مي گردند. کسب و کار خانگي از نظر ايجاد شغل و نوآوري در عرضه محصولات يا خدمات، موجب تنوع و دگرگوني زيادي در اجتماع و اقتصاد هر کشور مي شوند. قابليت انجام اين نوع کسب و کار در «منزل» سبب ايجاد مزاياي بسياري براي شاغلين آن ها مي شود، که از جمله مي توان به ايجاد توازن بين مسووليت خانوادگي زنان و اشتغال آنان، حذف هزينه هاي مربوط به خريد، رهن و اجاره کارگاه و اياب و ذهاب، استفاده از نيروي کار ساير اعضاي خانواده و ايجاد زمينه هاي کار خانوادگي، امکان انتقال تجارب از طريق آموزش غيررسمي به شيوه استاد- شاگردي بين اعضا خانواده و... اشاره نمود.
در همین راستا سازمان بسیج جامعه زنان سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام ، 3 کارگاه مرکزی طرح فدک را در راستای توسعه و ترویج مشاغل خانگی افتتاح و به بهره برداری رسانده است.

خبرنگار طنین یاس با فرشته بسطامی مسئول کارگاه ریسندگی در مرکز استان گفت وگویی انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
این نخبه کشوری و استاد دانشگاه متولد مهرماه 1369 دارای دکتری مدیریت کارآفرین و اولین بانوی دکتر کارآفرین استان که حائز رتبه برتر یک کشوری در راستای کارآفرینی، مادر دو فرزند یک دختر 7 ساله و یک پسر دو ساله است که توانسته است با پشتکار و سرمایه خود با خرید دستگاه های ریسندگی برای 500 زن ایلامی شغل ایجاد کند.
وی دارای چندین مقاله در زمینه کارآفرینی است که می توان گفت تلفیق علم و پشتکار عامل موفقیت این بانوی ایلامی است از مهم ترین مقاله های ایشان : تاکید بر رسمیت شناختن زنان کارآفرین سرپرست خانوار، چالش های پیش رو زنان سرپرست خانوار در حوزه کارآفرینی در شهرستان ملکشاهی استان ایلام، بحث هم افزایی و چگونگی افزایش کارآفرینی زنان ایرانی و... اشاره نمود.

بسطامی گفت: به منظور اشتغال زنان سرپرست خانوادر و زنان کم بضاعت و ایجاد درآمدزایی برای آنها در استان تعداد 10 دستگاه صنعتی و 100 دستگاه سنتی نخ ریسی (دوک) خریداری کردم و دراختیار عده ای از زنان استان ایلام قرار دادم.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه سه سال است به عنوان مشاور کارآفرینی با بسیج جامعه زنان استان ایلام همکاری می کنم با بانوانی زیادی که دارای مهارت قالیبافی و نخ ریسی بوده مشاوره دادم و تصمیم گرفتم دستگاه های نخ ریسی و پشم را تهیه کنم و در اختیار آنها قرار دهم.
اکنون 500 زن سرپرست خانوار وبدسرپرست و هم چنین زنان کم بضاعت با استفاده از دستگاههای نخ ریسندگی در منزل به تولید نخ مشغول هستند.

مسئول کارگاه ریسندگی در مرکز استان در ادامه افزود: از این 10 دستگاه صنعتی ریسندگی 6 دستگاه در مرکز استان و بقیه در شهرستان های چرداول و سیروان و مهران می باشند و از 100 دستگاه سنتی 50 دستگاه در مرکز استان و بقیه در شهرستان ها در منزل بانوان می باشند.
کارآفرین برتربا اشاره به تولید سالانه این دستگاه ها گفت: ما سالانه 1 تن نخ تولید می کنیم که فقط 300 کلیو گرم از آن را برای کارگاه قالی بافی خود نیاز داریم و بقیه نخ به دلیل نبود کارگاه های رنگریزی در استان را به صورت خام به استان های قم و تبریز به فروش می رسانند.

بسطامی در خصوص این کارگاه مرکزی ریسندگی که توسط شخص خودش مدیریت می شود اظهار داشتند: اینجا کارگاه مرکزی ریسندگی طرح فدک در استان است که این غرفه از میراث فرهنگی استان به مدت یک سال اجاره شده است در این کارگاه تقریبا یک تن پشم، سه دستگاه ریسندگی و هم چنین یک دار قایبافی موجود می باشدو اکثر دستگاه های ما در منزل بانوان می باشد.
این استاد دانشگاه در خصوص هدف طرح فدک سازندگی بیان داشتند: طرح فدک دارای سه زیر مجموعه است که اولین زیر مجموعه قالیبافی، دومین ریسندگی و سومین هم حمایت از تولیدات و محصولات کسب و کارخانگی و ایجاد اشتغال پایدار می باشد.

وی در ادامه بیان کرد: خوداشتغالی برای بانوان سرپرست خانوارو بانوان جویای کار با هدف رسیدگی به امر مقدس خانه داری ، مادری و همسرداری و حفظ این جایگاه یکی از مهم ترین وظایف ما در خود اشتغالی برای کار بانوان است.
مسئول کارگاه ریسندگی در مرکز استان در خصوص انتظارش از مسئولین گفت: اگه ما بتوانیم که در بحث اشاعه و ترویج کارآفرینی و خود اشتغالی بانوان کار می کنیم خیلی می توانیم به اقتصاد کشورمان کمک کنیم و گام موثری در راستای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار برداریم.

بسطامی در پایان گفتگو از همسرش تشکر کرد که در این مدت مشوق و رفیق بسیار خوبی برایش بود و با صبوری سختی ها و مشکلات را تحمل کرده است.

انتهای پیام / ملکی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وقتی «علم» و«اراده» به دست هم می دهد؛چرخ های 110 دستگاه نخ ریسی، نان سفره 500 بانوی نیازمند ایلامی را تأمین می کند
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کارآفرینی و تولید ملی
V
آرشیو