آمار رسانه ملی گویای چیست؟ کاهش مخاطب یا افزایش آن؟

مرکز آمار ایران هر ساله خلاصه ای از فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی را منتشر می کند. در گزارش مرکز آمار ایران آمده است؛ از حدود 91/5 درصدی که سیمای جمهوری اسلامی را تماشا کردند، 99/5 درصد در روزهای غیرتعطیل مخاطب سیما بودند و 94 درصد نیز در روزهای تعطیل به تماشای برنامه های سیما نشستند.
آمار رسانه ملی گویای چیست؟ کاهش مخاطب یا افزایش آن؟
1398/03/22 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
33870
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مرکز آمار ایران هر ساله خلاصه ای از فرهنگ رفتاری خانوارهای ایرانی را منتشر می کند. در گزارش مرکز آمار ایران آمده است؛ از حدود 91/5 درصدی که سیمای جمهوری اسلامی را تماشا کردند، 99/5 درصد در روزهای غیرتعطیل مخاطب سیما بودند و 94 درصد نیز در روزهای تعطیل به تماشای برنامه های سیما نشستند.
براساس جمع بندی مرکز آمار ایران سرانه تماشای برنامه های سیما در سال 96، چهار ساعت و پنجاه و دو دقیقه در روز بوده است. در گزارش مرکز آمار به یافته های آماری در خصوص رفتار خانوارها در موضوعاتی همچون سرانه مطالعه و ورزش و رفتن به سینما هم اشاره شده است.
نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما نشان می‌دهد، نوروز 97 ویژه برنامه‌های تلویزیون، ۸۳/۴ درصد مخاطب داشته‌ است. نظر سنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در تهران و ۳۲ شهر کشور، نشان می‌دهد تلاش شبکه‌های تلویزیونی و عوامل تولید سریال‌ها و برنامه‌های ترکیبی برای نوروز ۹۷ یکی از پربیننده‌ترین نوروز‌ها را برای رسانه ملی رقم زده است؛ به طوری که میزان بینندگان تلویزیون در هفته اول نوروز امسال، ۸۳/۴ در صد بوده است.
بر اساس این نظرسنجی سریال‌های نوروزی ۸۰/۶ در صد و برنامه‌های ویژه تحویل سال ۶۶/۳ درصد بیننده داشته و سایر برنامه‌های تلویزیونی پخش شده در این ایام هم ۷۹ درصد بیننده به خود اختصاص داده است. از میان ۱۲ برنامه شاخص بررسی شده در هفته اول نوروز ۹۷، که در ساعات منتهی به تحویل سال از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است، برنامه‌های بهار نارنج، دورهمی، یک یک و اینک بهار با میانگین میزان رضایت ۸۵ درصدی مخاطب به ترتیب از بیشترین در صد بیننده برخوردار بوده‌اند و اجرای احسان علیخانی و مهران مدیری بیشترین رضایت مخاطبان را در پی داشته است.
براین اساس ۷۵ درصد از بینندگان تلویزیون در این نظر سنجی، رضایتی بیش از ۹۲ درصد از سریال "پایتخت ۵" داشته‌اند و سری دوم مجموعه "دیوار به دیوار‌"؛ مجموعه‌"کلاه قرمزی"، "‌تعطیلات رویایی " و "هیئت مدیره" در مجموع با کسب رضایتی بیش از ۷۵ درصد به ترتیب در رده‌های بعدی از نظر تعداد مخاطبان قرار دارند. علاقه‌مندان به برنامه‌های سرگرمی تلویزیون، از میان تولیدات ویژه نوروز امسال، بیشترین اقبال را به برنامه دورهمی نشان دادند. به طوری که این برنامه توانست ۶۸/۵ درصد بیننده و ۹۵ درصد رضایت مخاطب را به خود اختصاص دهد.
براساس این نظر سنجی، ویژه برنامه‌های تحویل سال شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نیز ۲۰ درصد مخاطب داشته است. در سه سال گذشته بیش از ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان با هدف جذب مخاطبان داخل کشور راه‌اندازی شده است.
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در سال 95 نیز میزان بینندگان تلویزیونی در سراسر کشور 2 درصد و در تهران حدودا 5 درصد افزایش داشته است. با توجه به آمار ارائه شده در این گزارش، شبکه یک سیما در سطح ملی بیشترین میزان بیننده را در سال 88 (78 درصد) و کمترین مخاطب را در سال 92 ( 6/58 درصد) تجربه کرده است. ولی آمارهای سال گذشته در مرکز از افزایش 6/68 درصدی این شبکه خبر می دهد. در تهران نیز آمار بینندگان شبکه های تلویزیونی از افزایش 9 درصدی بینندگان شبکه یک خبر می دهد.
شبکه دو سیما نیز در طول سال های 88 تا 93 با کاهش مخاطبان خود روبه رو بوده است، به طوری که در طول این سال ها میزان بینندگان به مرور تا 1/19 درصد کاهش را نشان می دهد. با مقایسه آمار دو ساله 93 (9/54 درصد) و سال 94 (67 درصد) شاهد افزایش تقریبا 13 درصدی این شبکه هستیم. با مطالعه آمار بینندگان شبکه های سه و چهار طی سال های 93 و 94 نیز به ترتیب افزایش 4 و 10 درصدی بینندگان ملاحظه می شود. در دیگر شبکه ها نیز افزایش 6 تا 10 درصدی مشاهده می شود. این تحقیق برگرفته از نظرسنجی های مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی است که طی سال‌های 88 تا 94 انجام شده و در آن از جامعه آماری افراد بالای 11 سال نمونه گیری شده است.
منابع:
خبرگزاری صداوسیما
تابناک
فارس

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آمار، رسانه ملی، کاهش مخاطب، برنامه های نوروزی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو