موضع "طرح شمس" در قبال محصولات تراریخته چیست؟

یکی از برنامه‎های شبکه محصول سالم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری (طرح شمس)، ایجاد سامانه شناسایی و ردیابی زنجیره‏ تأمین محصولات کشاورزی با تأکید بر محصولات سالم است اما... .
موضع
1398/03/27 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
33927
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شبکه محصول سالم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری به‌منظور عضوگیری از میان تولیدکنندگان محصولات سالم، یعنی کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی سالم فرآوری‌شده، سامانه "سالم کلاب" را راه‌اندازی می‌کند.
تولیدکنندگان محصولات سالم با عضویت در سامانه فوق و ثبت اطلاعات خود، موفق به عضویت در شبکه شمس و استفاده از امکانات آن خواهند شد؛ بدین طریق ستاد شمس توانسته است بیش از 200 عضو حقیقی و حقوقی در زنجیره تولید تا مصرف را گرد هم آورد و بیش از 10هزار مخاطب در حوزه مصرف محصولات سالم گواهی‌شده را شناسایی و سازماندهی کند.
"طرح شمس" یا شبکه محصول سالم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای این مدل ردیابی، به هر شخص یا شرکت، یک پیش‏‌شماره شرکتی از GS1 کشور ارائه می‌کند؛ این شماره در بانک اطلاعاتی مرکزی ثبت می‏‌شود؛ بدین ترتیب، همه مکانها دارای شناسه شده و تمایز بین آنها کاملاً شفاف و بدون ابهام برای مصرف‌کننده و برای همه کنشگران خواهد شد.
شبکه محصول سالم (طرح شمس) توسط ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توانمندسازی، حمایت، ترویج و رتبه‌بندی محصولات سالم کشاورزی و بازارسازی، بازاریابی و فروش این محصولات برای ارتقای سلامت و حفظ ایمنی غذایی راه‌اندازی شده است.
پیش از این دکتر علی کرمی؛ متخصص بیوتکنولوژی (زیست‌فناوری) پزشکی و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک درباره اجرای طرح شمس گفته بود:
"شمس" در ظاهر خلاصه شبکه محصولات سالم است؛ در 22 اردیبهشت 97 طرح شمس به نام معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با هدف تأمین امنیت غذایی توسط دبیر ستاد زیست‌فناوری ارائه شد.
هدف طرح "شمس" افزایش بهره‌وری تولید، توزیع محصولات سالم و توسعه فعالیت‌های نوآورانه و جمعی با بهره‌مندی کشور از فناوری‌های مرتبط با سلامت اعلام شده و به‌گفته صاحبان این طرح، به‌جای استفاده از سموم و کودهای شیمیایی که باعث انواع و اقسام بیماری می‌شود و کیفیت غذایی را به‌شدت کاهش می‌دهد، قرار است از فناوری‌های نوین استفاده کنند؛ اما ابهاماتی در طرح شمس وجود دارد! ...مسئله این است که موضع طرح "شمس" نسبت به محصولات تراریخته مبهم است؛ غیر از دکتر قانعی‌، فرد دیگری هم در این سخنرانی‌ها حضور داشت که در حال حاضر مسئول کل شبکه "شمس" شده است! این فرد به‌خاطر مواضع رادیکال خود از ستاد زیست‌فناوری اخراج شد؛ وی کسی نیست جز آقای محمدعلی ملبوبی!
باشگاه خبرنگاران پویا
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طرح شمس,تراریخته,سالم,سلامتی,
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو