در تجمع بانوان محجبه بسیج اامیرالمؤمنین تهران بزرگ مطرح شد:

حجت السلام برمایی: "خانواده" اولین اولویت مردان در زندگی باشد/ زدن بنیان خانواده هدف اصلی دشمنان نظام/ مفهوم حجاب به زیبایی نزدیک تر است

حجّت‌الاسلام والمسلمین برمایی: «باید آگاه باشیم که هدف دشمن به تنهایی حجاب، عفاف و حیای جامعه‌ی اسلامی نیست و هدف اصلی آن از بیخ و بن زدن این بنیان است. تلاش دشمن در جهت از بین بردن نظام مقدّس خانواده در جوامع اسلامی به مانند "سر بریدن با پنبه" است.»
حجت السلام برمایی:
1398/04/24 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34257
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجّت‌الاسلام والمسلمین محمّد برمایی، مشاور خانواده و مدرّس دانشگاه در مراسم گرد همایی حجاب و عفاف، ضمن توجه به اهمیّت حضور آقایان در گردهمایی‌های مربوط به حجاب و عفاف از حجاب هم در مردان و هم در زنان سخن به میان آورد و حضور آنان را لازم و ضروری دانست.
این مدرس دانشگاه اهمیّت بنیان خانواده را در جامعه، جایگاهی الهی و مهم ارزیابی کرد. حجّت‌الاسلام برمایی اولین اولویت زندگی مردان در زندگی را خانواده عنوان کرده و این بنیان مقدّس را از تمامی مشاغل، مهم‌تر ارزیابی کرد. وی به لحاظ تربیتی، محیط خانواده را ۱۴ درصد مؤثرتر از تریبون‌ها، رسانه‌ها و مبانی ورودی و خروجی آموزشی در فرزندان عنوان کرد و اخطار داد که حوزه‌ی خانواده در زندگی باید یک اولویت محسوب شود تا به موقعیت استعلاجی نرسد. حجّت‌الاسلام برمایی ضمن تصریح این نکته که خانواده اولویت اوّل است ادامه داد: «زمانی که رابطه‌ی میان زوج‌ها خوب نیست حتّی مسجد اولویتی در ابتدا ندارد و اوّل باید به بهبود آن کمک کرد.»
وی ضمن مثالی از شهید آیت الله بهشتی، او را الگوی دست نیافتنی خواند و ادامه داد: «روزی برای تشکیل جلسه‌ی حذب به دنبال او آمدند ولی این کارشناس مذهبی در امور خانواده همراه اعضاء نشد و با این قول که "من به خانواده‌ام قول داده‌ام" آن‌ها را از حضور خود بی‌بهره ساخت. این امر در حالی‌ست که همگی واقفیم که این شخصیّت از عالمان سیاست و مسئولیت‌پذیری بی‌مانند بود و خانواده را در چنین موقعیتی ارجحیت داد.»
حجّت‌الاسلام برمایی تلاش دشمن در جهت از بین بردن نظام مقدّس خانواده در جوامع اسلامی را با عبارت "سر بریدن با پنبه" تصریح کرد و با معرّفی صفحات فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی Khamenei_reyhaneh@ آن را حاوی راهکارهایی مؤثر در حفظ بنیان خانواده دانست و عنوان کرد که "تمام دشمنان"، "تمام سعی" خود را در جهت از بین بردن خانواده از جوامع اسلامی به کار گرفته‌اند.
این کارشناس مسائل خانواده، "مسیح علینژاد" و مضامین کلیپ‌هایی که در صفحه‌ی اجتماعی وی بیش از یک میلیون لایک را از آن خود کرده است دارای محتواهایی که مضامین و هشتگ‌های "ضد خانواده" را دربردارند عنوان کرد و افزود: «در تشبیه، خانواده مانند درخت بوده، شاخه‌های آن عفاف و میوه‌هایش حجاب، این دو را در بر گرفته است. باید آگاه باشیم که هدف دشمن به تنهایی حجاب، عفاف و حیای جامعه‌ی اسلامی نیست و هدف اصلی آن از بیخ و بن زدن این بنیان است.»
وی اهمیّت رابطه‌ی مادر و دختر را قابل تأکید و تأمل عنوان کرد و افزود: «به همان اندازه که این رابطه در بنیان خانواده جای تبلیغ دارد، نباید از رابطه‌ی پدر و دختر غافل شد.»
حجّت‌الاسلام برمایی، با توجه به تازگی، از پیش گذراندن ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختران از نقش ویژه‌ی حضرت فاطمه الزهرا (س) به عنوان دختر نبی مکرم اسلام (ص) سخن گفت و در این باره ادامه داد: «این بانوی بزرگ اسلام با لقب "امّ ابیها" در بحث رابطه‌ی میان پدر و دختر برای پدر بزرگوارشان نقش یک مادر را ایفا می‌کردند. همدلی، همراهی و همزبانی با پدر در مصداق دختری چون حضرت زهرا (س) در نقش‌آفرینی پیامبر اعظم (ص) در انجام رسالت بزرگ خود تأثیرپذیری بس بزرگ داشت. همچنین وجود پدری همچون پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) باعث رشد چنین دختری می‌شود که در لحظه لحظه‌ی زندگی‌اش برای تمامی زنان و مردان مسلمان اسطوره‌ای تکرار نشدنی است.»
این مدرس دانشگاه پنج مرحله در یک رابطه‌ی خوب پدر با دختر که در طول پنجاه سال زندگی کاربرد دارد را مورد بررسی قرار داد و مهم‌ترین آن را بلوغ اجتماعی و قدرت ریسک‌پذیری بالا دانست.
این کارشناس مذهبی در امور خانواده با تصدیق امر و نهی به فرزندان در انجام امور عنوان کرد که پدر و مادر با "عمل" باید درست و غلط را به آنان بیاموزیم. همچنین با توجه به این نکته که این شکل‌گیری در شخصیّت تا ۱۲ سالگی صورت می‌پذیرد تأکید کرد که صرفاً به خاطر عدم رعایت حجاب از صمیمیّت در خانواده نباید به راحتی عبور کرد.
حجّت‌الاسلام برمایی با بیان این موضوع که در بحث عفاف و حجاب باید از مفهوم فراتر برویم و به مصداق‌ها دست یابیم ادامه داد: «در دنیایی زندگی می‌کنیم که مفاهیم به بیلبوردها، میتینگ‌ها، تلوزیون، شبکه‌های اجتماعی، گفتگوها، المان‌های تبلیغاتی در شهر و جشن‌های اینچنینی ختم می‌شوند و از هرگونه مصداق رفتاری جدا عمل می‌کنند.» وی افزود: «دشمن با این دستور به جوانان در جوامع اسلامی که "خوشگل شو" و "طبق مد رفتار کن" و "خوشتیپ باش"، الگوهای رفتاری غلط را به ما ارائه می‌دهند. تمامی این موارد در جایگاه خود بدون نقص هستند؛ امّا چون خالی از مفهوم صحیح اند نمی‌توانیم برای آن‌ها مصداق بیابیم.»
وی ضمن طرح این سؤال که حجاب زیباست یا زیبایی؟ بیان می‌کند که: «مفهوم حجاب به زیبایی نزدیک‌تر است. در حقیقت حجاب زیبایی‌ست و کسی که می‌خواهد مفهوم یابد به حجاب نزدیک می‌شود.»
این مدرس دانشگاه با نقل حدیثی از پیامبر اکرم (ص) "حیا" را در میان تعداد زیادی صفت شایسته از بالاترین صفات مسلمانان عنوان کرد و در خصوص آموزش عفّت و حیا در مدارس عنوان داشت: «متأسفانه مدارس ما دچار افراط و تفریط شده‌اند. برخی از آن‌ها "فقط" دختران چادری را ثبت‌نام می‌کنند و برخی دیگر دختران چادری را ثبت‌نام نمی‌کنند. این در حالی‌ست که مدرسه "باید" معرّف زیبایی برای فرزندان باشد؛ علی‌الخصوص در جوامع اسلامی.»
این کارشناس مسائل خانواده در انتها چهار بخش از مصادیق رفتاری در خانواده را تشریح کرده، اولین آن را "مردشناسی" و "زن‌شناسی" عنوان کرد و صراحتاً عدم وجود شناخت زن را در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت. وی کتاب "زن در آیینه‌ی جمال و جلال"، نوشته‌ی آیت الله جوادی آملی را راه حلی برای شناخت جنس زن از لحاظ روانشناختی به همگان معرّفی و مطالعه‌ی آن را پیشنهاد کرد.
حجّت‌الاسلام محمّد برمایی، نقش حضور "گرد آفرید" در شاهنامه، "زلیخا" و "بلقیس" در قرآن کریم را از نقش‌های اساسی بانوان دانست و مطالعه در مورد هر یک از این شخصیت‌ها را توصیه کرده و این مهم را کمک حالی در تربیت فرزند، خطرپذیری بالا و روحیه‌ی قابل تحسین آنان مورد تبیین قرار داد.
وی عامل دوّم را وجود اعتقاد به افراط و تفریط در ایران و در وسعت زیاد عنوان کرد و بررسی مصداقی آن را مورد تحلیل قرار داد. حجّت‌الاسلام والمسلمین برمایی در این خصوص گقت: «کنترل حیای عقلانی و حیای احمقانه همچنین غیرت بی‌جا و غیرت مناسب و به جا موجب ایجاد حد تعادل رفتاری در سطح اجتماع می‌شود و اصطلاحاً "از آنور بوم افتادن" جلوگیری می‌کنند.»
حجّت‌الاسلام برمایی در بررسی مصادیق رفتاری در بحث خانواده، راهکار سوّم را اینگونه بیان کرد: «در تفکّرات عام بیان می‌شود که ۸۰ درصد حجاب برای خانم‌ها و ۲۰ درصد برای آقایان تعریف شده است.» وی با نقل حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) از هرگونه مقایسه‌ی زنان با مردها را نهی می‌کند و دلیل آن را عدم تشابه این دو قشر با یکدیگر می‌داند.
این مدرس دانشگاه با نقل قولی از حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، با این عنوان که "عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم" بدین معنا که "خرد زنان در زیبایي آن‌هاست و زیبایي مردان، در خردشان" اضافه کرد که: «تدبیر و حکمت زن، اهمیّتی است که وی به زیبایی خود می‌دهد.»
این کارشناس مذهبی با نقل حدیثی از امام رضا (ع) با این مضمون که "آراستگی مرد، عفّت زن را زیاد و آراستگی زن تعهد مرد را زیاد می‌کند"، از ویژگی‌های عفّت زن، نگه داشتن نگاه مردها را یادآور شد و افزود: «امکان افتادن مردان در طمع به مراتب کمتر می‌شود و تثبیت رفتارهای مبتنی بر حیا بسیار محکم‌تر از نقش زنان در مردان شکل می‌گیرد.»
به عنوان آخرین نکته‌ی قابل بحث حجّت‌الاسلام برمایی وقت گذاشتن برای صمیمیّت‌ها در میان اعضاء خانواده را راهکار بعدی عنوان کرد. وی با تأکید بر این نکته که در ایران به سمتی پیش می‌رویم که ازدواج به آرزو و عشق‌های دم دستی به اسطوره در حال تبدیل اند این مورد را از بقیه‌ی موارد دارای اهمیّت بیشتری دانست و آن را مورد توجه همگان قرار داد.
منبع: روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج حضرت امیرالمؤمنین علی (ع
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجت الاسلام برمایی، حجاب و عفاف، جنگ علیه خانواده،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو