یک روانشناس و مشاور خانواده پاسخ داد:آیا به راستی زنان ونوسی و مردان مریخی هستند؟

هفت باور غلط و مخرب مردان درباره زنان/ عمده ترین دلایل براورده نشدن توقعات عاطفی زوجین چیست؟

یک مشاور خانواده با بیان اینکه بخشی از براورده نشدن توقعات عاطفی بین زن و مرد به شناخت آنها از یک دیگر بر می گردد، گفت: زن و مرد احساسات عاطفی خود را به یک شکل بیان نکرده و توقعات متفاوتی از یکدیگر در برهه های زمانی دارند، این مسئله مهمی است که زن وشوهر ها باید به آن واقف باشند تا دچار سوء تفاهم نشوند.
هفت باور غلط و مخرب مردان درباره زنان/ عمده ترین دلایل براورده نشدن توقعات عاطفی زوجین چیست؟
1398/06/24 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
35031
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - پریا مشهدی: زنان و مردان برای یکدیگر موجوداتی ناشناخته هستند و هر یک، دیگری را دارای رمز و رازهایی می داند که در طول و عرض عمر بشر هنوز کشف نشده است. روانشناسان، شخصیت شناسان، تیپ شناسان و رفتارشناسان بسیاری در مورد ویژگی ها، تفاوت ها و علایق های زن و مرد، کتاب نوشته اند که یکی از شناخته شده ترین آنها در ایران « زنان ونوسی و مردان مریخی است» اما در این میان همیشه ضرب المثل ها نتیجه نهایی تمام تلاش های بشر را به رخ او می کشند و در این مورد بخصوص ضرب المثلی از زبان زنان ایرانی می گوید: « اگر با مردی سال ها زیر یک سقف زندگی کنی باز هم او را نشناخته ای»! برای خیلی از افراد این سوال مطرح است که به راستی مردان در مورد زنان چگونه فکر می کنند؟ و زنان از چه مردانی خوش شان می آید؟ یا کدام ویژگی مردانه، زنان را کلافه یا اذیت می کند؟!
براساس این سؤالات و جواب هایی که از سوی کارشناسان مطرح شده است، برخی از افراد به دنبال دلایل انتخاب یک زن از سوی مرد یا برعکس و همچنین عمده ترین دلایل طلاق و فروپاشی خانواده می گردند.
زهرا لطیفی در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن اشارهبه باورهای غلط مردان درباره زنان می گوید: مردان هفت باور غلط در مورد زنان دارند که عبارتند از « 1. زن ها سیری ناپذیرند 2.حفظ و نگهداری زن ها مشکل است 3. زن ها می خواهند مردها را کنترل کنند 4. زن ها حسود هستند 5. زن ها زیاده از حد احساساتی هستند 6. زن هایی که قوی و توان هستند نیازی به مراقبت ندارند 7. زن ها آزادی مردها را مختل می کنند. » و همه باروهای مخرب برگرفته از محیط زندگی – خانواده، شهر، کشور -، سبک زندگی، آداب و رسوم و ادبیات شفاهی آنهاست که همه این موارد « نگاه مرد به زن » را می سازد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه درست به زن باید نگاهی از دریچه معرفت و بینش دینی و علم روانشناسی باشد گفت: در دین اسلام زن موجود با استعدادی است که در صورت هدایت و تربیت درست، علاوه بر تعالی بخشیدن به زندگی خود، توان حرکت دادن جامعه به سوی تعالی را دارد و اگر در جامعه ای سالم قرار بگیرد قطعا زندگی اش سرمنشاء تحولات عظیم بشری خواهد شد؛ از این نوع نگاه است که سخن معروف امام خمینی (ره) جان می گیرد آنجا که فرمودند: « از دامن زن مرد به معراج » می رسد.
این روانشناس در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از درخواست های طلاق از سوی زن صورت می گیرد گفت: در این جا باید پرسید که چه بر سر زن و توانمندی او آمده است که قدرت عشق، میزان بالای خلاقیت و مدیریت ذاتی اش را از دست داده و به جای تفکر و حرکت رو به جلو، نه تنها دست به ایستایی بلکه فروپاشی خانواده ای که عاشقانه آن را تشکیل داده است می زند.
این مشاور خانواده با بیان اینکه علل اصلی اختلافات زناشویی را می توان در دو گزینه مورد بررسی قرار داد 1. توقعات شوهر از همسر و توقعات همسر از شوهر 2. تنفرات شوهر نسبت به زن و تنفرات همسر نسبت به شوهر، گفت: ابتدا اختلافات زناشویی از براورده نشدن توقعات -چه مالی و چه عاطفی- نمود و بروز می کند و سپس زن و مرد متقاعد می شوند که دیگری به او توجه نداشته یا دارای اخلاق هایی است که نمی تواند آن را تحمل کند در این جا کار به « تنفر» کشیده و صیغه طلاق جاری می شود.!
لطیفی تأکید کرد: بخشی از براورده نشدن توقعات عاطفی بین زن و مرد به شناخت آنها از یک دیگر بر می گردد اینکه زن و مرد احساسات عاطفی خود را به یک شکل بیان نکرده و توقعات متفاوتی از یکدیگر در برهه های زمانی دارند مسئله مهمی است که زن وشوهر ها باید به آن واقف باشند تا دچار سوء تفاهم نشوند.
وی با بیان مثالی گفت: زنان هنگام ناراحتی یا زمانی که دچار مشکل هستند، دوست دارند با کسی صحبت کند و این را توجه و تمایل از سمت مرد را نشانه عشق و علاقه می داند، اما مردان بیشتر طالب خلوت و سکوت اند تا راهی برای جبران ضرر یا گشودن گره مشکل خود پیدا کند، در اینجاست که اصرار زن به شکستن سکوت مرد و بی توجهی مرد نسبت به سکوت و ناراحتی زن باعث ایجاد اختلاف و نهایت تنفر از ویژگی همسر می شود.
این روانشناس تصریح کرد: مرد و زن به اشتباه فکر می کنند که فقط همسر اوست که قصد دخالت مسائل خصوصی اش را دارد یا بدتر از آن نسبت به مشکلات همسر بی تفاوت است!.
این مشاور خانواده در ادامه اصول روانشناسی مرد را 1. اصل محیت، 2. اصل تمکین 3. اصل تقدیر و تشکر 4. اصل اغماض 5. اصل مقبولیت 6. اصل رازداری 7. اصل آراستگی 8. اصل معاشرت برشمرد و افزود: اصل اختلافات زوجین شامل عدم 1. حلم و بردباری 2. اغماض و گذشت 3. اخلاص 4. صداقت و مهربانی 5. از خودگذشتگی 6. سخاوت 7. وقا داری 8. رازداری 9. احساس مسئولیت 10. مودت 11. حس تفاهم 12 . انعطاف پذیری می شود.
لطیفی تأکید کرد: همانطور که دیدید اصل تفاهم و انعطاف پذیری که اکثر زن و شوهر در ابتدا به دنبال آن هستند و نبودش را مایه از هم پاشیدگی می دانند در ردیف آخر اصل اختلافات قرار دارد زیرا عدم وجود 10 اصل قبلی دلیل برای نبود اصل تفاهم و انعطاف پذیری است!.
وی در ادامه گفت: والدین باید فرزندان خود را قبل از تشکیل زندگی مشترک برای همسر یا شوهر خوب بودن تربیت کنند زیرا صفات پسندیده یک زن و مرد متأهل در دوران تجردشان شکل گرفته و در دوران تأهل متجسم می شود. باید توجه داشت که زندگی زناشویی نمی تواند معجزه کند و از پسر و دختری که برای همسر و شوهر خوب تربیت نشده اند؛ زن و شوهر خوب بسازد.
این روانشناس در پاسخ به این سؤال که از دریچه اسلامی و فرهنگ ایرانی زن باید دارای چه صفات پسندیده ای باشد با استناد به این حدیث از امام علی علیه السلام که فرمودند: « بهترین صفات زن بدترین صفت مرد است و آن صفات عبارتند از « تکبر، بخل و ترس» گفت: البته منظور از"ترس" در این روایت این نیست که زن از رو به رو شدن با مشکلات و تحمل ناملایمات زندگی بهراسد بلکه منظور از " ترس " نگهداری از ناموس و عفت و حجاب زن است که باید آن را پاس دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روانشناسی، زنان، مردان، زنان ونوسی، مردان مریخی، تعوقات عاطفی، طلاق
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو