کابوس پای دار قالی

قالیبافی، هنر است و با کمترین هزینه شغلی با ارزش افزوده زیاد ایجاد می‌شود اما این روزها قالیباف و استادکار با کابوس فروش و عرضه محصول روبه رو هستند چرا اگر فروش و صادرات فرش از رونق بیفتد بافت قالی هر روز کمتر و کمتر می شود.
کابوس پای دار قالی
1398/06/28 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
35124
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تار و پودها با یکدیگر گره می‌خورند تا نقش و طرحی رنگین آفریده شود که چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد. بافندگانی که اکثر اوقات خود را صرف آفرینش این نقش‌ها می‌کنند.
آسیب‌های جسمی بافندگان فرش را تهدید می‌کند که به مرور زمان چشم، ذهن، دست‌ها و کمر آنها را درگیر می‌کند بنابراین حمایت‌های بیمه‌ای از آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که بسیاری از بافندگان از دستمزد کافی نیز بی‌بهره هستند.
به منظور آشنایی بیشتر با حقوق تولیدکنندگان فرش و مشکلات موجود در مسیر فرش دستباف با رضا بلندیان، رئیس اتحادیه بافندگان، تولید و فروش فرش دستباف استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.
چه تعداد قالیباف اکنون بیمه هستند؟
اکنون جمعیت بیمه شده قالیباف به 6 هزار نفر رسیده است. کسانی که بخواهند بیمه شوند با مشکل مواجه هستند و نمی‌توانند بیمه شوند و این امر یکی از مشکلات بافندگان قالی است.
http://uupload.ir/files/ae96_1.jpg
دستمزد قالیبافان بر چه اساس تعیین می‌شود؟
دستمزد قالیباف فرآیندی دارد که در شورای تعیین دستمزد متشکل از کمیته فنی اتحادیه فرش دستباف تعیین می‌شود. خرید و فروش فرش به عنوان اصل مهم در تعیین دستمزدها است و بر اساس متوسط قیمت فروش برای دستمزد قالیبافان تصمیم‌گیری می‌شود.
کیفیت، طرح، بافت فرش و مدت زمان بافت از جمله مواردی است که برای دستمزد قالیبافان در نظر گرفته می‌شود و کمیته فنی اتحادیه فرش تعیین دستمزد را به عنوان شورای دستمزد انجام می‌دهد.
به طور معمول اکثر پرداخت حق الزحمه قالیبافان باید نقدی پرداخت شود ولی رکود، وضعیت بازار و افزایش نرخ دلار روی پرداخت‌ها تأثیر گذاشته و صادرات فرش به بسیاری از کشورها محدود شده است.
اکنون صادرات فرش کاهش پیدا کرده و استاد کاران با تنگنای فروش مواجه هستند بنابراین در پرداخت‌ها توافق می‌کنند که مبلغی به صورت نقد و مبلغی به صورت اقساط پرداخت کنند.
اگر استاد کار نقدینگی داشته باشد زودتر دستمزدها را تسویه و پرداخت می‌کند و اگر نقدینگی نداشته باشد مقداری نقد و مقداری قسطی پرداخت دستمزد را انجام می‌دهد.
دستمزد بافندگان چندان تابع تورم یا قانون کار نیست. به عنوان مثال در سال 93 حدود 70 درصد دستمزدها افزایش پیدا کرد.
رکود در بازار، فروش قالی‌ها را با مشکل مواجه کرد و این امر سبب شد استادکاران حتی برخی اوقات قالی‌های خود را پایین‌تر از قیمت تمام شده می‌فروختند. اگر با برپایی نمایشگاه‌ها فروش و بازار بهتر باشد با تغییر و تحول و فروش سعی می‌شود دستمزدها بالا رود بنابراین تابع بازار هستیم و اگر فروش بهتر شود مزد را بالا می‌بریم.
آنچه مسلم است اگر در بازار رکود ایجاد شود منجر می‌شود قالی را نخرند و این امر بر دستمزدهای قالیبافان تأثیرگذار است.
آیا بین دستمزد تولیدکننده و فرشی که برای فروش عرضه می‌شود، استاندارد وجود دارد؟
استانداردی در فروش فرش نیست. در زمینه فرش ابریشم قم نیز به خاطر تنوع رنگ و طرح نمی‌توان قیمت دقیق را بیان کرد زیرا قیمت بر اساس واحدها و رنگ‌ها تفاوت دارد.
http://uupload.ir/files/psj8_2.jpg
شغل قالیبافی چه عوارضی دارد که ضرورت وجود بیمه برای قالیبافان را بیشتر می‌کند؟
هر شغلی عوارض خود را دارد، قالیبافی نیز برای چشم، دست و کمر عوارض خاصی دارد بنابراین بیمه برای قالیبافان لازم است. اگر بودجه بیشتری به این امر اختصاص پیدا کند تأمین اجتماعی می‌تواند تعداد نفرات بیشتری را بیمه کند.
قالیبافی، هنر است و با کمترین هزینه شغلی با ارزش افزوده زیاد ایجاد می‌شود. اگر دولت و مردم کمک کنند و بازار جدید ایجاد کنیم این شغل بی‌دردسرترین شغل برای دولت است.
اکنون ابریشم وارداتی است. اگر حمایت کنند می‌توان ابریشم داخلی تولید و کیفیت را افزایش داد. اگر برای احیا و فعال کردن کارخانه تولید ابریشم مساعدت شود و ابریشم خوب در اختیار بافندگان قرار گیرد؛ کمک به تولید فرش ابریشم است.
فرش قم از چه جایگاهی برخوردار است؟
فرش ابریشم قم بهترین فرش دنیا است و می‌توان بیان کرد فرش ابریشم در دنیا با نام قم شناخته می‌شود ولی سابقه تولید فرش در تبریز، کاشان و اصفهان با توجه به قدمت حرف اول را می‌زند.
منبع : فارس
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دارقالی، قالیبافی، فروش قالی، رکود
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو