حال و هوای اربعین در بزرگ‌ترین پایانه مرزی خاورمیانه

مرز خسروی به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه مرزی مسافری خاورمیانه حال و هوای اربعین به خودش گرفته و استقبال زائران موجب غافلگیری مسئولان و تراکم جمعیت در برخی محورهای منتهی به مرز شده است.
حال و هوای اربعین در بزرگ‌ترین پایانه مرزی خاورمیانه
1398/07/21 - 17:58
تاریخ و ساعت خبر:
35672
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - موج جمعیت دلدادگان اباعبدالله (ع) به سمت مرزهای غربی سرازیر شده و شور و اشتیاقی وصف‌ناشدنی در کرمانشاه و دروازه کربلا موج می‌زند.
خیل عظیم جمعیت روانه به‌سوی قدیمی‌ترین گذرگاه مرزی ایران و عراق در مرز خسروی جاده‌های منتهی به این مرز را با ترافیک سنگینی مواجه کرده است؛ محدودیت‌های ترافیکی در مقاطع زمانی که بار ترافیک بیشتر است اعمال می‌شود.
حتی این معطلی‌های پشت ترافیک‌های چندساعته و اعلام مکرر هم مسیر زوار را تغییر نداده است؛ همه با تعریف‌هایی که از زیرساخت‌های این مرز شنیده‌اند از راه‌های دور و نزدیک خود را به این مرز می‌رسانند تا در بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی جهان شرکت کنند.
چهره‌های خسته ولی پر از ذوق و شوق در صف‌های طولانی پشت گیت‌های بازرسی و انتظار شیرین نزدیک‌تر شدن به میعادگاه کربلا واقعاً دیدنی است؛ «خسروی» سال‌ها بود این صحنه‌های زیبا را به خود ندیده بود.
ساعات اولیه روز شلوغی مرز محسوس است؛ هرچه به ساعات ظهر نزدیک می‌شویم برای یکی دو ساعت مرز تردد عادی و روانی دارد، اما خیل جمعیت که دوباره سرازیر می‌شود، عراقی‌ها به دلیل کمبود اتوبوس به مشکل برمی‌خورند و تعداد اتوبوس‌ها به‌هیچ‌وجه متناسب با تعداد زوار نیست.
اعزام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به عراق
برای پیگیری موضوع کمبود اتوبوس‌ها به سراغ فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه رفتیم که وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در روند ارائه خدمات به زوار اربعین مشکلی وجود ندارد و با حجم بسیار زیاد استقبال مردم مواجه هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ازدحام مردم در مرز خسروی سبب شده دیگر زیرساخت‌های ایران و به‌ویژه عراق پاسخگو نباشد.
کرمی گفت: تمام نیازمندهای زیرساختی ادارات خدمات رسان شامل آب‌سردکن، نمازخانه، سرویس بهداشتی، انجام نظافت و... را در مرز خسروی تأمین کردیم.
وی با اشاره به استقرار ۵۸ گیت کنترل گذرنامه افزود: ۸ کانال خروج از نقطه صفر مرزی در نظر گرفته‌شده اما با توجه به عدم فراهم شدن ظرفیت در عراق برای عبور از مرز محدودیت اعمال‌شده است.
طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند و در صورت تکمیل ظرفیت از ناوگان اتوبوسی ایران استفاده شودمدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند و در صورت تکمیل ظرفیت از ناوگان اتوبوسی ایران استفاده شود تاکنون نیز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زوار به عراق اعزام‌شده است.
کرمی افزود: ساعات عبور از مرز خسروی از ۷ صبح تا ۱۵ در نظر گرفته‌شده و این محدودیت زمانی باعث محدودیت خروج شده است.
وی بیان کرد: با توجه به فراهم نشدن زیرساخت در طرف عراقی و ترافیک حاکم، خروج از مرز پس از ساعت ۱۶ امکان‌پذیر نیست.
این مسئول با بیان اینکه استان کرمانشاه معین استان ایلام نیز است، عنوان کرد: زوار خروجی و ورودی به مهران در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه ساماندهی می‌شوند و در این راستا برقراری ترافیکی روان و رفع مشکلات جاده‌ای بر عهده راهداری است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: تیم‌های راهداری با تمام امکانات برای ارائه خدمات به زوار اربعین در جاده‌ها مستقرشده‌اند.
کرمی خاطرنشان کرد: تاکنون مشکلی در جاده وجود نداشته است و ترافیک حاکم، سنگین اما روان است.
تراکم جمعیت برخی مسیرهای منتهی به خسروی را مسدود کرد
تراکم و ترافیک بالای مسیرهای منتهی به خسروی موجب شد طی روزهای قبل مسیر اسلام‌آباد غرب به قصر شیرین توسط پلیس مسدود و بار ترافیکی مسیر تخلیه شود و زوار هم به مرز مهران هدایت شدند.
تمامی محورهای استان کرمانشاه پرتردد هستند و در محورهای جنوبی استان تراکم بالاتر رفته استسرهنگ محمد حیدری، فرمانده پلیس‌راه استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمامی محورهای استان کرمانشاه پرتردد هستند و در محورهای جنوبی استان تراکم بالاتر رفته و تردد به کندی پیش می‌رود.
وی افزود: انتهای محور حمیل به ایلام از سمت سراب نیز که چند تونل وجود دارد بار متراکم بیشتر بوده و آن را به سمت کرمانشاه پس زده است.
این مسئول ادامه داد: همچنین بار ترافیکی در محور اسلام‌آباد به قصر شیرین و سرپل ذهاب به‌ویژه گردنه پاتاق متراکم شده است.
برقراری پروازهای فوق‌العاده به نجف
اما کرمانشاه یک پایگاه هوایی برای مسافرت به عراق در ایام اربعین هم هست و زواری که قصد تشریف به عتبات عالیات از طریق هوایی دارند می‌توانند از طریق پروازهای فوق‌العاده کرمانشاه - نجف این کار را انجام دهند.
مجتبی بیاتی، مدیرعامل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: برای برقراری پروازهای فوق‌العاده به نجف مشکلی وجود ندارد و در صورت تقاضا پروازها انجام خواهد شد.
مدیرعامل فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه بیان کرد: بر اساس برنامه پروازی ارائه‌شده امکان برقراری ۱۲ پرواز روزانه کرمانشاه-نجف و بالعکس هفدهم مهرماه فراهم‌شده و تا چهارم آبان ماه برقرار خواهد بود.
بیاتی گفت: امکان انجام ۶ پرواز مستقیم از کرمانشاه به نجف به‌صورت روزانه وجود دارد. مردم برای رزرو بلیت می‌توانند به سایت ایران ایر یا دفاتر فروش بلیت شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کنند.
بررسی هوایی وضعیت پارکینگ‌ها
امسال ۵۰ هزار هکتار پارکینگ در نزدیکی مرز خسروی برای پارک خودروهای شخصی در نظر گرفته شده است که این پارکینگ‌ها در حال تکمیل شدن است.
استاندار کرمانشاه و فرمانده انتظامی استان هم طی روزهای اخیر در بازدید هوایی از این مرز وضعیت پارکینگ‌ها را بررسی کردند.
پیاده‌روی ۱۵ کیلومتری زوار برای رسیدن به مرز خسروی
زوار طی روزهای اخیر از سه‌راهی نصرآباد به دلیل کمبود اتوبوس مسیر ۱۵ کیلومتری باقیمانده تا مرز را پیاده طی کردند.
مسعود بهرام‌نژاد دبیر قرارگاه اربعین در مرز خسروی در خصوص مسئله کمبود اتوبوس‌ها در این مسیر به خبرنگار مهر گفت: مسئله کمبود اتوبوس یک مشکلی است که در تمام مرزها وجود دارد و درصدد رفع این موضوع با کمک استان‌های معین هستیم.
خروج ۲۸ هزار زائر اربعین از مرز خسروی
به گفته مسئولان تا روز گذشته بیش از ۲۸ هزار زائر اربعین از مرز خسروی وارد خاک عراق شده اند و دلیل قفل شدن مرز در برخی ساعات این است که در طرف عراقی زیرساخت‌ها پاسخگو نیست.
طی روزهای گذشته جمعیت زیادی از مردم در پایانه مرزی خسروی و در محورهای مواصلاتی قصر شیرین و سرپل ذهاب حضور پیدا کردند که علت حضور این جمعیت عدم پذیرش طرف عراقی بوده است.
این در حالیست که به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه با هماهنگی‌های صورت گرفته هر ۱۰ ثانیه یک زائر از گیت مرز خسروی خارج می‌شود.
همچنین بر اساس آخرین تحلیل از داده‌های هواشناسی، موجی ناپایدار از امشب تا اوایل دوشنبه جو منطقه را تحت تأثیر قرار داده که علاوه بر وزش باد نسبتاً شدید، در برخی ساعات سبب بارش‌هایی در سطح استان کرمانشاه خواهد شد.
اگرچه این بارش‌ها چشمگیر نیست اما با توجه به اینکه نخستین بارش سال زراعی محسوب می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معاون آبفای شهری استان کرمانشاه هم گفته است که در حال حاضر ۲۵ تانکر آب‌رسان در مسیر تردد زوار مستقر هستند. مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه نیز از رفع مشکل نقاط کور در مسیر تردد زائران اربعین در این استان خبر داده است.
بنابراین گزارش، مرز خسروی شمالی‌ترین مرز رسمی عبور و مرور زائران ایرانی است؛ ضمن اینکه قدیمی‌ترین مرز اعزام زائران به عراق نیز محسوب می‌شود و به این دلیل دارای امکانات بیشتری نسبت به سایر پایانه‌های مرزی عراق است.
زائران پس از خروج از ایران وارد منطقه مرزی منذریه و سپس شهر خانقین، مقدادیه، منطقه بعقوبه و سپس وارد بغداد و پس‌ازآن به زیارت کاظمین مشرف می‌شوند.
این مرز رسمی تا بغداد (پایتخت عراق) ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۱۵، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.
این اولین تجربه مرز خسروی برای پذیرایی از زوار اربعین است که قاعدتاً با کاستی‌هایی همراه است و باید سعی شود هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع شود.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اربعین,پایانه مرزی,مهران,تراکم جمعیت,پیاده روی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو