آیت‌الله تحریری در گفت وگو با طنین یاس:

پیامبر اسلام (ص)کامل‌ترین مرتبه اظهار مربوبیت را به درگاه الهی داشت/پیامبر(ص) خاتم الانبیاء شد تا سیر تاریخی بشر ظرفیت درک معارف او را داشته باشد

آیت‌الله تحریری،گفت: پیامبر(ص) بر همه انبیا برتری دارند اما آخر همه مبعوث شدند زیرا سیر تاریخی بشر باید ظرفیت و تحمل داشته باشد که بتواند معارف او را بفهمد و تا حدی هم با آن همراهی کند.
پیامبر اسلام (ص)کامل‌ترین مرتبه اظهار مربوبیت را به درگاه الهی داشت/پیامبر(ص) خاتم الانبیاء شد تا سیر تاریخی بشر ظرفیت درک معارف او را داشته باشد
1398/08/24 - 08:38
تاریخ و ساعت خبر:
36401
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آیت‌الله سیدمحمدباقر تحریری استاد حوزه علمیه و تولیت مدرسه علمیه مروی به مناسبت ولادت پیامبر(ص)‌ گفت: شنیدن فضایل ائمه معصومین(ع) سفارش تاکیدی اولیاء الهی است به خصوص شخصیت پیامبر(ص) که مولف قرآن کریم بالاترین کتاب الهی است.
وی افزود: عمدتا هر کتابی که یک مولف می‌آورد معارف و مطالب آن کتاب نشان‌دهنده طرز فکر روش و منش نویسنده و گوینده کتاب است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سمت اصلی قرآن هدایت به سوی حق و حقیقت و سیر به سوی خدای متعال است، عنوان کرد: بر همین اساس باید آورنده قرآن کریم هم از جانب خداوند خود مظهر همه آن کمالاتی باشد که پیامبر(ص)‌ از طریق آن دعوت کننده به حقایق است.
تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد:‌ من با بصیرت و بینایی دعوت می‌کنم از مشرکان نیستم؛‌پیامبر(ص) شخصیتی کاملا خدانما دارند که دعوت او با بصیرت و بینایی همراه است.
وی با بیان اینکه یکی از اوصاف این پیامبر(ص)‌ «داعی الی الله با اذن الله» است، ابراز کرد: دعوت او به خداوند سمت بسیار بالایی است که هر کسی نمی‌تواند آن را داشته باشد مگر اینکه همه شئون او خدایی داشته باشد در ابتدا گفتار و سپس رفتار او خدایی باشد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه وجود پیامبر(ص) به تمام معنا خدایی و الگو برای دیگران است که بتوانند همچون ایشان رفتار کنند، عنوان کرد:‌ پیامبر(ص) الگویی نیکو است بر کسی که امید به آن کمال مطلق دارد و فهمیده به حقیقت مطلق وصل است و کسی که باور کرده است به سوی کمال مطلق در حرکت است و در واقع به «انا لله و انا الیه راجعون» اعتقاد دارد.
آیت‌الله تحریری با بیان اینکه در سیر کمالی تنها درک و فهم کافی نیست بلکه اظهار خضوع و خشوع مقابل خداوند لازم است که باید درک و فهم را عملیاتی کند، اظهار کرد: این حقیقت با ذکر الهی ممکن است؛ همه وجود پیامبر(ص)‌ ذکر الهی است و دعوت ایشان همه به سوی خدا بود، در زندگی عملی در نهایت زهد هستند که هم حالت قلبی خود را نسبت به حق بروز می‌دهند و به دیگران هم می‌فهمانند که باید چگونه باشند.
وی درباره اینکه چرا پیامبر(ص) الگو برای ما است، ابراز کرد: زیرا این شخصیت در همه ابعاد وجود خود را به عالم غیب وصل کرده است ما هم که ایشان را قبول کردیم می‌توانیم در زندگی عملی این اتصال به غیب را از طریق این الگو برقرار کنیم.
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه پیامبر(ص) با خصوصیات عالی نظیر «خلق عظیم» مورد تسبیح خداوند هستند، گفت: بالاترین اخلاق پیامبر(ص) اخلاقی الهی است که اخلاق‌های دیگر ایشان هم در پرتو آن قرار دارد.
استاد اخلاق افزود: قرآن کریم فضایل گوناگونی برای آن حضرت ذکر کرده است و بالاترین کمالات مرتبه مخلوقی را آن حضرت دارند زیرا بالاترین مرتبه خضوع را در برابر خداوند متعال اظهار کرده است.
وی ادامه داد: پیامبر(ص)‌ در بالاترین مرتبه کمال علمی، قدرت و فضایل اخلاقی و رفتاری قرار دارند اما با وجود این همه این موارد را از خود نمی‌دانند و از ناحیه خداوند می‌دانند.
آیت‌الله تحریری بیان کرد: پیامبر(ص) بر همه انبیا برتری دارند اما آخر همه مبعوث شدند زیرا سیر تاریخی بشر باید ظرفیت و تحمل داشته باشد که بتواند معارف او را بفهمد و تا حدی هم با آن همراهی کند.
تولیت مدرسه علمیه مروی بیان کرد: پیامبر(ص) نخستین کسی بودند که در تعظیم به ربوبیت خداوند متعال بر همه مخلوقات پیشی گرفتند و کامل‌ترین مرتبه اظهار مربوبیت را به درگاه الهی داشته است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) به علت عظمت روحی اختصاصات جسمانی هم دارند، گفت: یکی از آنها این است که بر هیچ درخت و سنگ و موجودی حرکت نمی‌کرد مگر اینکه در برابر او سجده می‌کردند.
وی افزود: پیامبر(ص) خضوع مطلق در برابر خداوند بودند موجودات هم از این طریق به سوی خدا اظهار خضوع می‌کنند، یکی از خصوصیات حضرت این بود که ایشان سایه نداشتند عالم مادی حضرت چنان لطیف بود که انعکاس نور نداشت.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میلاد پیامبر، خصوصیات اخلاقی پیامبر، خلق عظیم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو