وجود بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه در ایران/ پیوند موفق 200 نمونه خون بندناف در بیماری‌های خونی

مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف گفت: ایران بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در خاورمیانه را با دانش کاملا بومی دارد که در کشورهای همسایه این مراکز توسط شرکت‌های خارجی راه‌اندازی شده و نمونه‌ها هم برای ذخیره‌سازی به اروپا و آمریکا برده می‌شوند.
وجود بزرگ‌ترین بانک خون بندناف خاورمیانه در ایران/ پیوند موفق 200 نمونه خون بندناف در بیماری‌های خونی
1398/08/24 - 08:51
تاریخ و ساعت خبر:
36404
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف (بن‌یاخته‌های رویان) در یک نشست خبری که به مناسبت 15 نوامبر روز جهانی خون بندناف، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اهمیت، دستاوردها و فعالیت‌های انجام شده در کشور در این زمینه را تشریح کرد و اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خون بندناف بلافاصله پس از زایمان جمع‌آوری می‌شود و 5 تا 10 دقیقه فرصت برای جمع‌آوری آن وجود دارد و حدود 80 تا 200 میلی‌لیتر خون در بندناف و جفت موجود است.
وی با بیان اینکه تاکنون 120 هزار نمونه خون بندناف در کشور ذخیره‌سازی شده است، گفت: ایران بزرگ‌ترین بانک خون بندناف هیبرید در خاورمیانه را دارد که از کشورهایی از جمله ترکیه‌، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ، کانادا، انگلستان، امارات و عمان هم نمونه جمع‌آوری می‌کنیم.
ضرابی گفت: 120 هزار نمونه خون بندناف موجود در کشور شامل بانک خون خصوصی و عمومی است که 15 هزار نمونه در بانک خون عمومی و مابقی در بانک خون خصوصی نگهداری می‌شود.
به گفته وی سالانه 20 هزار نمونه خون بندناف در کشور ذخیره‌سازی می‌شود که این حجم از نمونه‌ها فقط در نتیجه 1.5 تا 2 درصد زایمان‌هایی است که در شور اتفاق می‌افتد.
* بیشترین استقبال از ذخیره‌سازی خون بندناف مربوط به کدام استان‌ها است؟
مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف گفت: بیشترین نمونه‌های ذخیره‌سازی خون بندناف به ترتیب متعلق به تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها و خراسان رضوی است.
ضرابی با اشاره به مقایسه بانک خون ایران در منطقه گفت: به جز دو کشور چین و هند که از نظر زاد و ولد با ایران قابل مقایسه نیستند، در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بزرگترین بانک خون بندناف را در اختیار داریم و علاوه بر این از امتیاز دانش کاملا بومی برخورداریم، زیرا در کشورهای همسایه مراکز جمع‌آوری نمونه خون بند ناف توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی راه‌اندازی شده‌اند و نمونه‌ها را هم بعد از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی به کشورهای خودشان می‌برند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مثال در کشور هند با 25 میلیون زاد و ولد سالیانه برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بانک خون بندناف در دنیا برنامه‌ریزی می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که جایگاهی که اکنون به عنوان بزرگ‌ترین بانک خون در منطقه داریم ارزشمند است و باید آن را حفظ کنیم.
* امید بسیار برای درمان بیماری‌های لاعلاج با سلول‌درمانی در سال‌های آینده
ضرابی با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی خون بندناف گفت: پتانسیل درمان بیش از 80 بیماری خونی و غیرخونی با این سلول‌ها وجود دارد و در حال حاضر بیشترین کاربرد این سلول‌ها در درمان بیماری‌های خونی شامل تالاسمی، انواع سرطان خون، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و کم خونی‌های مادرزادی است.
وی تاکید کرد: البته به این معنا نیست که همه این 80 بیماری با سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان می‌شود،‌بلکه امکان درمان این بیماری‌ها از این طریق وجود دارد و در حال حاضر به طور کلی هر بیماری که مغز استخوان را در گیر می‌کند، نسبت به درمان با این سلول‌ها امید و جود دارد.
مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همچنین بیش از 400 کارآزمایی بالینی در دنیا برای بیماری‌های اطفال و افراد بالغ انجام شده است که بیماری‌های فلج مغزی، اوتیسم،‌ناهنجاری‌های قلبی نوزادان، از این جمله هستند.
وی تاکید کرد: در نتیجه کارآزمایی‌های بالینی انجام شده با استفاده از سلول‌هایبنیادی خون بندناف بسیار امید می‌رود که سلول‌درمانی در سال‌های آینده به روش درمانی برای بیماری‌های لاعلاج تبدیل شود.
* آغاز کارآزمایی‌های بالینی برای درمان کاربردی فلج مغزی و اوتیسم
ضرابی با اشاره به چشم‌انداز شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، راه‌اندازی بانک خون در کشورهای همسایه، ‌راه اندازی دفاتر نمایندگی برای جمع آوری نمونه، ذخیره‌سازی پالپ دندان و فرآوری پرده آمنوتیک را از محورهای توسعه فعالیت‌ها و محصولات این شرکت عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت در چشم‌انداز خود برای انجام کارآزمایی‌های بالینی در جهت کاربردی کردن بیماری‌های فلج مغزی و اوتیسم بسیار امیدوار است و در این باره پروژه‌هایی را با مراکز پزشکی دانشگاهی آغاز کرده است.
* چقدر از نمونه‌های نگهداری‌شده استفاده شده است؟
مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف در باره اینکه چه تعداد از نمونه‌هایی که در بانک خون بندناف نگهداری شده در درمان بیماران استفاده شده و مفید واقع شده‌اند، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 200 نمونه برای بیماری‌های صرفا خونی، پیوند در کشور انجام شده است که از این نمونه‌ها 30 نمونه متعلق به رویان بوده است. همچنین برای بیماران فلج مغزی هم 150 نمونه تحقیقاتی ارسال کرده‌ایم.
وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از 7 میلیون نمونه‌ای که در بانک‌های دنیا وجود دارد که فقط 2 میلیون آن در آمریکاست، سهم پیوند خون بندناف 40 هزار پیوند در طی دو دهه بوده است.
ضرابی به گفته وی به 4000 پیوند در سال نیاز داریم که اکنون فقط حدود هزار تا هزار و 500 پیوند قابل انجام است و با کمبود مراکز پیوند مواجهیم.
فارس
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانک خون بندناف، بیماری های خونی ، بانک خون بندناف ایران
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو