نماینده مجلس خبرگان رهبری:

نور حضرت زهرا(س) امت‌ رسول‌الله تا زمان ظهور از ظلمات عبور می دهد

نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: تا زمان ظهور که فجر بشریت است نور حضرت زهرا(س) امت رسول‌الله را از ظلمات به سلامت عبور خواهد داد و این ثمره فدا کردن فرزندش حضرت سیدالشهداء(ع) به عنوان بلا و امتحان عظیم الهی است.
نور حضرت زهرا(س) امت‌ رسول‌الله تا زمان ظهور از ظلمات عبور می دهد
1398/10/18 - 09:11
تاریخ و ساعت خبر:
37536
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آیت‌الله سیدمهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری در آستانه ایام فاطمیه درباره سه معنای «ظهور و غیبت» و نقش حضرت فاطمه زهرا(س) در حرکت دادن عالم به سمت عصر ظهور، گفت: وقتی درباره حضرت زهرا(س) و اهل بیت‌(ع) صحبت می‌کنیم باید جنس صحبت‌های ما فاخر باشد، به عنوان مثال اگر درباره عبادت یا حتی خانه‌داری حضرت زهرا(س) صحبت می‌کنیم باید بدانیم که ایشان کسی هستند که از فوق عالم ملکوت بر زمین قدم گذاشتند.
وی افزود: ما هرگز نباید تصور کنیم که قرآن خواندن یا عبادت حضرت زهرا(س) همچون قرآن خواندن یا عبادت ما است، آنها معصوم هستند. مطالعه، تحقیق و تلاش‌های علمی درباره ائمه معصومین(ع)‌ در جای خود لازم و ضروری است اما درباره ائمه معصومین(ع) باید مباحث مستندی را ارائه دهیم که مطابق با منظر قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) باشد زیرا فکر و ذهن ما به جایگاه و عظمت وجودی آنها نمی‌رسد.
آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه هزاران روایت درباره جایگاه حضرت زهرا(س) وجود دارد، عنوان کرد: با وجود تحقیق و پژوهش برای آگاهی نسبت به جایگاه حضرت زهرا(س) باید عنایت الهی هم وجود داشته باشد، لطافت و زیبایی که در کلام ائمه معصومین(ع) است در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید.
نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره نقش حضرت زهرا در شکل‌گیری حقیقت ظهور با بیان اینکه در ابتدا باید ظهور و موانع آن را بشناسیم سپس به نقش حضرت زهرا(س) درباره آن توجه کنیم. اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات رسیده امام زمان(عج) به علت مصالحی در غیبت به سر می‌برند و ارتباطی که با معصومین سابق وجود داشته قطع شده است، این ابتلا عظیمی است که عالم را در مسیر رشد قرار دهد. اسرار و حکمت این غیبت هنگام ظهور آشکار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه غیبت ابتلاء بسیار عظیمی است، ابراز کرد: معنای دوم غیبت این است که حقیقت ولایت که کلمه، ذکر و نور الهی و حیات است در حجاب فرورفته است، یعنی عالم، ذکر و نور حقیقت و حیات در پرده و حجابی فرو رفته است.
آیت‌الله میرباقری با استناد به روایتی از امام رضا(ع)‌ گفت: غیبت یعنی بسته شدن باب توحید؛ با ظهور امام زمان باب توحید به روی مردم باز می‌شود، ما باید در حیات طیبه و حقیقت نور زندگی می‌کردیم اما غیبت پرده‌ای است که بر این حقیقت نور افتاده است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما باید در دار حیات و وادی نور زندگی می‌کردیم اما غیبت سبب شده این عالم نور در پرده و حجاب برود؛ امام سرچشمه حیات، باب الله و زمینه ارتباط انسان با خداوند است؛ ظهور در این معنا یعنی حجاب کنار رفته و حقیقت ولایت در عالم آشکار می‌شود و این اتفاق باعظیمتی است که قرآن از آن به «والیل اذا یغشی و نهار اذا تجلی» وصف کرده است.
وی با بیان اینکه سیر حضرت ابرهیم(ع) برای رسیدن به سرچشمه نور همان حقیقت ولایت است که به هنگامه ظهور آشکار می‌شود، عنوان کرد:‌ نور رب مبدا هدایت ما است اگر او نتواند راه ما را روشن کند رب ما نیست، نور رب وجود امیرمومنان و سایر ائمه معصومین(ع)‌ هستند، سیری که برای حضرت ابراهیم(ع) واقع شد که ایشان به عالم یقین رسیدند باب آن در عصر ظهور باز شده و کلمه نوری که در حجاب بود ظاهر می‌شود.
آیت‌الله میرباقری ادامه داد: اگر غیبت به معنی در پرده رفتن امام با همه شئون مختلف آن است، پس آنچه درعصر ظهور رخ می‌دهد «اشرقت الارض بنور ربها» تعبیر آن به ظهور امام زمان(عج) شده است. عالم به یک صبح روشنی می‌رسد و حقیقت نور الهی آشکار می‌شود؛ وقتی امام می‌ٖآید بساط کفر جمع شده و همه عالم جایگاه ایمان می‌شود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در قرآن تعابیر مختلفی درباره عصر غیبت شده است، اظهار کرد: ظهور اتفاق عظیمی است که در برخی روایات از آن به «ضحی» تعبیر شده است، وقتی ولایت حضرت بالا می‌آید امام زمان(عج) مبدا ظهور حقیقت می‌شوند.
وی افزود: نور امام زمان(عج) با پیامبر(ص) بر عالم نازل شد؛ نور قرآن و امام با نبی‌اکرم وارد دنیا شدند، اذن به ظهور حضرت در غدیر داده شد اما این حقیقت غور کرد تا روزی که ظهور اتفاق افتد.
آیت‌الله میرباقری با بیان اینکه یکی از تعبیرهای غیب در ابتدای سوره بقره حضرت بقیة الله هستند، گفت: ظهور سرچشمه حیات و رسیدن عالم به نقطه فجر است، فجر یکی از تعابیری است که از ظهور امام زمان(عج) می‌شود، زمان ظهور دوران تجلی شمس حقیقی است، حقیقت ولایت هیچ امام در عالم ظاهر نمی‌شود مگر در هنگام ظهور امام زمان.

Khabarnegar Esmat Aliabadi, [۲۸.۱۲.۱۹ ۲۰:۳۶]
نماینده مجلس خبرگان رهبری درباره جایگاه حضرت زهرا(س) در تحقق عصر ظهور و حقیقت ولایت، عنوان کرد: قرآن وجود حضرت زهرا(س) را در ده‌ها آیه قرآن کریم از جمله آیه تطهیر و مباهله بیان کرده شئونی برای حضرت قائل می‌شود؛ یکی از شئون حضرت این است که ایشان لیلة القدر عالم، ما و رسول‌الله(ص)‌ هستند و در هر ساحتی مقامی دارند، تمام هدایت عالم به وسیله ایشان صورت می‌گیرد و آنچیزی که موانع ظهور حضرت را در عالم برمی‌دارد ایشان هستند.
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) به خاطر غصب خلافت امام غصه دار بودند حضرت جبرئیل آیات سوره قدر را برای ایشان آوردند و اطمینان دادند که در لیلة القدر تا مطلع فجر امت رسول‌الله به سلامت عبور خواهد دادند، اظهار کرد: برخی روایات ناظر بر این است که تمام حقیقت ولایت در لیلة القدر ظاهر می‌شود.
آیت‌الله میرباقری افزود: در مقابل ظلمات ما به نور نیاز داریم که در دو ساحت از آن بحث می‌شود یک نور، نوری الهی است که جز او نور دیگری وجود ندارد، نور دیگر نور حضرت فاطمه زهرا(س) و امامان متولد شده از ایشان هستند، که اگر دست ما به نور امامان نرسد تا قیامت باید در ظلمات بمانیم.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر کسی در دنیا به نور نرسد در آخرت هم به نور نمی‌رسد، امام صادق(ع)‌ در این زمینه فرمودند چراغی را در عالم روشن کردند که اگر کسی از آن استفاده نکند دچار گمراهی می‌شود، ظلمات با نور امامان از فرزندان فاطمه برداشته می‌شود یعنی سرچشمه نور خود حضرت زهرا(س) هستند.
وی گفت: در ورایات حضرت فاطمه به این دلیل زهرا نامیده شدند که وقتی ظلمت عالم را گرفت حضرت حق نور زهرا را تجلی دادند و ظلمت برداشته شد و خداوند فرمودند حضرت زهرا نوری از نور من است که در او را خلق کردم و ایشان سرچشمه انوار انبیاء الهی هستند.
آیت‌الله میرباقری ابراز کرد: حضرت زهرا برای تبدیل شدن به این نور امتحانات بسیار سختی دادند، وقتی به ایشان گفته شد که باید سیدالشهداء(ع) را برای خدا فدا کنند ایشان پذیرفتند؛ ثمره ابتلا عظیم حضرت زهرا(س) امامانی شدند که ما را از وادی ظلمات عبور می دهند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مثل نور پیامبر(ص) و مشکاة حضرت زهرا(س) هستند، خاطرنشان کرد: اگر عالم بخواهد از وادی ظلمات عبور کرده و به وادی نور وارد شود رفتن حجاب و آمدن نور یعنی هنگامه ظهور نیازمند حضرت زهرا(س) است که با ابتلاء سنگین خود درباره امام حسین(ع) عالم را از وادی ظلمات عبور داده و به نور منتقل کردند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فاطمیه، سوگواری، آیت الله میرباقری،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو