یک کارشناس مسائل خانواده عنوان کرد:

پیگیری دغدغه های مهم زنان، وظیفه اصلی نمایندگان زن مجلس

یک کارشناس مسائل خانواده با اشاره به نگاه گزینشی نمایندگان زن در دوره های قبل مجلس شورای اسلامی نسبت به مشکلات زنان، به عنوان یک نقص جدی، گفت: انتظار می رود در دوره بعدی مجلس این نگاه تغییر کند، زیرا به عنوان یک مطالبه عمومی زنان جامعه، این خواسته مطرح است که منتخبین مردم در مجلس نماینده همه اعضای جامعه باشند.
پیگیری دغدغه های مهم زنان، وظیفه اصلی نمایندگان زن مجلس
1398/12/10 - 08:20
تاریخ و ساعت خبر:
38584
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در حالی نمایندگان خود را شناخت که حضور 16 زن در آن قطعی شد و یک نفر نیز به دور دوم راه پیدا کرد که در صورت موفقیت وی، همچون دوره قبل 17 نماینده زن در مجلس حضور خواهند داشت، افرادی که برخی دارای چهره جدید و تعدادی نیز فعال و شناخته شده در عرصه زن و خانواده هستند. اما سوالی که مطرح می شود این است که اساس حضور زنان در مجلس چه ضرورتی دارد و زنان جامعه نیز چه توقعی از نمایندگان خود دارند؟
زهرا فیضی، دانشجوی دکتری دین پژوهی، پژوهشگر و کارشناس مسائل خانواده در مورد ضرورت حضور نمایندگان زن در مجلس و پیگیری مطالبات آنان گفت: از آنجا که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند و دارای دغدغه ها و مسائل خاص خود هستند، در مجلس نیاز به نمایندگانی دارند که بتوانند این مطالبات را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: مهمترین قسمت ماجرا این است که گاهی در خصوص زنان با توجه به نحوه اجتماعی شدن فعلی و جدید نسبت به زندگی سنتی، دارای مسائلی هستند که شاید در حدود قوانین دیده نشده و یا نیاز به بازنگری در قوانین وجود دارد، از جمله مرخصی زایمان که هر چند تصویب آن بسیار طولانی بود ولی این موضوع کاملا مرتبط به زمانی بود که حضور زنان در جامعه بیش از گذشته صورت گرفت و به عنوان یک دغدغه برای این بخش از زنان تبدیل شد.
این کارشناس حوزه خانواده در مورد عملکرد زنان به عنوان نماینده مجلس در دوره های مختلف گفت: در طول دوره هایی که از عمر حضور نمایندگان زنان در مجلس می گذرد، اقداماتی صورت گرفته اما این اقدامات چندان موفقیت آمیز نبوده و به نظر می رسد که تنها به دغدغه بخشی از زنان در سطح کشور توجه شده است.
وی تاکید کرد: این نقصی است که انتظار می رود در دوره بعدی مجلس به آن بیشتر توجه شود و به عنوان یک مطالبه از نمایندگان زن مطرح است زیرا منتخبین مردم در مجلس باید نماینده همه باشند، بلندگوی همه زنان کشور باشند.
فیضی ادامه داد: گاهی زنان دارای مطالباتی هستند که نیازمند بررسی در حیطه شرع، فقه، حقوق و قانون است ‎و بسیار منطقی است که ابتدا این حوزه ها در چارچوب این مواضع دیده شود و سپس با توجه به شرایط روز جامعه پاسخ داده شود.
وی اظهار کرد: حضور زنان در ورزشگاه ها را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد که حواشی زیادی هم داشت و ابتدا تصور می شد که دغدغه همه زنان جامعه است در حالیکه این یک خواسته عمومی نبود و هرچند که نمایندگان باید به این دغدغه پاسخ منطقی می دادند و ‎به دنبال ارائه راه حلی منطقی که آسیب کمی را به همراه داشته باشد، باشند تا بتوانند پاسخ گوی نیاز این گروه از زنان جامعه باشد، اما قطعا زنان جامعه با مسائل بسیار مهمتری مواجه هستند که مورد ورزشگاه در میان آنها کمرنگ است‎.
این کارشناس خانواده افزود: مانند اشتغال زنان که با معضلات مهمی از جمله امنیت شغلی و جایگاه هایی که می توانند داشته باشند و نحوه اشتغال آنان که باعث تضعیف بنیان خانواده نشود، وجود دارد و از همه مهمتر نوع برخوردهای حقوقی و قانونی کار با مجموعه کاری است.
وی تصریح کرد: مشکلات حقوقی و مراجعات قانونی در خصوص طلاق، زوجیت و صیانت از منزلت زن نیز از این دست است که نیازمند بازنگری در قوانین است، بنابراین توقعی که از نمایندگان زن می رود این است که پاسخگو و پیگیر حل مشکلات و دغدغه های مهم و به روز زنان جامعه باشند و تنها قشر خاصی را مدنظر نداشته باشند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مجلس 11، نمایندگان مجلس، زنان نماینده، بلندگوی جامعه، زهرا فیضی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو