یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری:

ذهنیت مثبت و رعایت نکات بهداشتی مهم ترین مرحله پیشگیری از بیماری / مادران نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا در خانه دارند

یک متخصص عفونی مادران را بهترین مشاور برای خانواده دانست و افزود: مادران به کودکان یاد بدهند که دستان خود را به درستی شست وشو داده یا از بازی در کوچه و خیابان یا تماس بدنی با اشیاء خودداری کنند، همچنین تا آنجا که امکان دارد، مانع کودکان از دیدن برنامه‌هایی شوند که در مورد این ویروس صحبت می‌کنند، چرا که آنها روحیه حساسی دارند و بهتر است ذهنشان درگیر این بیماری نشود.
ذهنیت مثبت و رعایت نکات بهداشتی مهم ترین مرحله پیشگیری از بیماری / مادران نقش مهمی در پیشگیری از بیماری کرونا در خانه دارند
1398/12/07 - 09:29
تاریخ و ساعت خبر:
38608
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حامد کوماهی: اخبار حکایت از تعطیل شدن مدارس به خاطر شیوع بیماری کرونا دارد و همین امر باعث شده است دانش آموزان به ویژه کودکان پیش دبستانی و دبستانی که علاقه بیشتری به بازی در محیط های باز مثل پارک و کوچه ها را دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های فصلی به ویژه ویروس جدیدالورود کرونا دارند. از این رو نقش مادران در محافظت از سلامت کودکان و آگاهی آنها در مورد راه های پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری حائز اهمیت است.
خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس در گفت وگو با دکتر نسرین بیدی متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری گفت وگویی انجام داده است:
خودبیمار انگاری وحشتناک تر از ویروس کرونا
*خانم دکتر متاسفانه شاهد یک ویروس به نام کرونا در کشور چین و بعد برخی از کشورهای جهان بوده ایم وحالا در کشور خودمان هستیم. ترس و وحشت به خیلی‌ها غالب شده است. توصیه شما چیست؟
امروزه متاسفانه ترس زیادی در مورد بیماری کرونا وجود دارد که فضای حاکم را جوی نا آرام کرده است. اما بنده به عنوان متخصص عفونی اولین و مهمترین توصیه ام به افراد جامعه خودم این است که به خود ترس و واهمه به هیچ وجه راه ندهند چرا که اگر شما فردی سالم و تندرست هستید نیازی نیست که این همه واهمه و مدام در حال خودبیمار انگاری باشیم.
مهمترین مرحله در درمان یا پیشگیری هر بیماری داشتن یک ذهنیت مثبت و رعایت یکسری موارد بهداشتی است
*این خود بیمار انگاری گویا بیشتر از خود ویروس کرونا در بین افراد جامعه شیوع پیدا کرده.درسته؟
دقیقا همینطور است. ما مدام در حال این تفکر واهی هستیم که کرونا گرفته ایم یا نگرفته ایم. در حالی که این ویروس درست است که جنبه مسری بودن آن رعب انگیز است اما به هر حال سرایت این ویروس به فرد دیگر تحت شرایط خاصی است.
الان مهمترین دغدغه خانواده‌ها این شده است که نکند من مبتلا به ویروس شده ام در حالیکه مهمترین مرحله در درمان یا پیشگیری هر بیماری داشتن یک ذهنیت مثبت و رعایت یکسری موارد بهداشتی است. توصیه ما این است که خانواده‌ها مثبت فکر کنند و به تمام توصیه‌های بهداشتی که در رسانه‌ها گفته می‌شود توجه کنند تا انشالله این بیماری ریشه کن شود.

سطح آگاهی مردم آنقدر بالا باشد که هنگام ابتلا به هر بیماری دست ندهند و روبوسی نکنند
*رعایت موارد بهداشتی باید چگونه باشد؟
اولین توصیه جدی من به کسانی است که سرماخوردگی دارند و خیلی راحت با دیگران دست یا روبوسی می‌کنند. صحبت من کرونا نیست اگر ما سرما خورده ایم باید به این سطح از شعور و آگاهی برسیم که با دیگران تماس بدنی نداشته باشیم و این باید فرهنگسازی شود اما همانطور که گفتم در مورد بیماری کرونا مهمترین راه پیشگیری است.
توصیه ما این است که هر وقت از بیرون به منزل می‌آیند حتما دست و صورت خود را با آب و مواد شوینده بشورند به خصوص کسانی که در مراکز درمانی کار می‌کنند. ما باید یاد بگیریم که وقتی به منزل یا محل کار خود می‌رسیم حتما به درستی دستان خود را با آب و مواد شوینده با صبوری خاصی بشوریم تا کامل آلودگی از دستان پاک شود. هنوز خیلی‌ها فرهنگ درست شست و شوی را به خوبی نمی‌دانند در صورتیکه اگر هر بار در روز دست و صورت به خوبی با مواد شوینده شسته شود کمتر شاهد ابتلا به این بیماری در جامعه هستیم.
*توضیح بیشتری می‌دهید؟
ما یاد گرفته ایم در عرض چند ثانیه و خیلی سریع دستان خود را بشوریم در حالیکه دست باید با مواد شوینده در نقاط کف دست و لای انگشت‌ها به خوبی شست وشو داده شود تا میکروب‌ها و آلودگی‌ها به خوبی از ناحیه دستان پاک شوند. این کار نه نیازمند آموزش خیلی جدی است نه چیز دیگری باید خود افراد به این آگاهی برسند که دست و صورت خود را به خوبی بشورند تا خدای ناکرده بیمار نشوند.
کوفتگی، سرفه و تنگی نفس مهم ترین علائم بیماری کرونا
*خانم دکتر علائم این بیماری چیست؟
تب، سرفه و به خصوص تنگی نفس و کوفتگی بدن از جمله علامت‌های این بیماری است که تقریبا شباهت به بیماری آنفولانزا دارد و توصیه ما این است اگر فردی شبیه این علائم را دارد برای اینکه ذهنیت روانی برای خودش پیش نیاید می‌تواند به مراکز درمانی مراجعه کند و آزمایشی از ته حلق این فرد انجام می‌شود که مبتلا به کرونا است یا اینکه فقط یک سرماخوردگی بوده است. ویژگی مهم این بیماری این است که چند روزی ممکن است فرد دچار بیماری کرونا شده باشد اما خود فرد هم نداند بنابراین بسیار مهم است که در صورت مشکوک بودن حتما به مراکز درمانی مراجعه شود.
*درصد مرگ و میر این بیماری چگونه است؟
کرونا مرگ و میر بالایی ندارد و همانطور که شاهد بودیم برخی از هموطنانمان خداروشکر بهبود یافته اند و به منزل انتقال داده شده اند. البته به همت تلاشگران عرصه پزشکی در جهان گویا واکسن این بیماری هم در دست راه اندازی خط تولید است. نگرانی در مورد این بیماری به خاطر مسری بودن آن است که ترس را در جوامع جهانی حاکم کرده است که با همت و عزم ملی می‌توان این بیماری را ریشه کن کرد.
زدن ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد
*عده ای به داروخانه‌ها هجوم آورده اند برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده. آیا شما به عنوان متخصص عفونی این رفتار را تایید می‌کنید؟
ابتدا بگویم که خوشبختانه این ویروس اینگونه نیست که در نزدیکی شما یک فردی داشته باشد و شما به آن مبتلا شوید بلکه با ترشحات عطسه یا تماس این ویروس انتقال پیدا می‌کند بنابراین افرادی که سالم هستند ضرورتی ندارد که از ماسک استفاده کنند. متاسفانه عده زیادی به داروخانه‌ها هجوم آورده اند و ماسک تهیه کرده اند این خود باعث ایجاد ترس در جامعه می‌شود و امیدوارم مردم فقط راه پیشگیری را بدانند که بهترین راه برای خلاصی از این بیماری است.


*چه توصیه ای به مادران خانه دار به خصوص کسانی که صاحب فرزند هستند در رابطه با این بیماری دارید؟
من اعتقاد دارم مادران عزیز بهترین مشاور برای اهالی خانواده به خصوص فرزندان خود هستند. اگر فرزند کوچک و خردسال دارند به آن‌ها یاد بدهند که دستان خود را به درستی شست وشو دهد یا از بازی در کوچه و خیابان یا تماس بدنی با اشیاء خودداری کنند. اگر احساس می‌کنند فرزندشان دچار یکسری علائم شبیه کرونا است در درجه اول با حفظ خونسردی به نوعی که فرزندشان دچار اضطراب نشود به مراکز درمانی مراجعه کنند تا خیالشان از این بابت راحت شود. توصیه جدی دیگر آنکه تا آنجا که امکان دارد مانع از دیدن برنامه‌هایی شوند که در مورد این ویروس صحبت می‌کنند چرا که بچه‌ها روحیه حساسی دارند و بهتر است ذهنشان درگیر این بیماری نشود و کافی است فقط خود مادر یا پدر از توصیه‌های پیشگیرانه مطلع شوند و به نحو درست و اصولی آن را به فرزندشان هم آموزش بدهند.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کرونا، راه های تشخیص، راه های پیشگیری، شستن دست،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو