یک روانشناس پاسخ داد: چرایی عدم توجه مردم به قرنطینه خانگی؟

ملزومات قرنطینه خانگی از ابعاد مادی و عاطفی؛ روحی و روانی فراهم نشده است

یک روانشناس با بیان اینکه ملت ما مردمی اجتماعی، فهیم و باهوش هستند گفت: اینکه مسئله قرنطینه خانگی در ایران به خوبی اجرا نشده است از ابعاد مختلفی چون عدم فراهم شدن ملزومات مادی و عاطفی ، روحی و ورانی قابل بررسی است اینکه چه چیزی باعث شده است مردم تصمیم بگیرند به مسافرت بروند و در آنجا خود را قرنطینه کنند!؟
ملزومات قرنطینه خانگی از ابعاد مادی و عاطفی؛ روحی و روانی فراهم نشده است
1399/01/06 - 10:57
تاریخ و ساعت خبر:
39187
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منیره غلامی توکلی : نوروز 99، نوروزی متفاوت از سال های گذشته است. سال ها که چه عرض کنم! شاید حافظه تاریخی مردم ایران چنین نوروزی را طی دو – سه قرن گذشته به یاد نداشته باشد. بهاری که همراه با خانه نشینی و تعطیلی دید و بازدیدهای عیدانه همراه بوده است.
همراهی تقویم قمری با تاریخ شمسی و تداخل برخی از مناسبت های ملی – مذهبی با یکدیگر، مردم مسلمان ایران را به یک فهم بی نظیر از حفظ شؤنات مذهبی در کنار بزرگداشت مراسمات ملی رسانیده است تا جایی که ما زیباترین و منحصر به فردترین نوروزها را در ایام ماه مبارک رمضان، پرشورترین عزاداری های ماه محرم در ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و ... را در تاریخ ثبت کرده ایم.
با این پیشینه از فهم و درک ملت ایران امسال که کرونا این مهمان ناخوانده و منحوس در مسیر بهار طبیعت و جشن های نوروزی ما قرار گرفته است با وجود این همه اطلاع رسانی رسانه ای و درخواست های مکرر ستاد مبارزه با کرونا در درخواست و تشویق مردم برای اجرای قرنطینه خانگی، اصلا به مخیله هیچ کسی نمی رسید که مردم ما دو - سه روزی قبل از تحویل سال در جاده های منتهی به استان های شمالی و جنوبی و به ویژه استان های ترویستی، صف های طولانی ماشین ها را به وجود بیاورند!.
ترافیک بالای تقاضای برای ورود به شهرهای شمالی کشور آن هم از سوی مردم تهران که از نظر سواد علمی – دانشگاهی و حتی سواد رسانه ای به نظر باید بیشتر از سایر مناطق کشور باشد این تعجب را به همراه داشت که دلیل این همه سرپیچی و بی توجهی به چیست؟ و چه راهکارهایی برای جلوگیری از تجدید شدن این مسئله در پیک دوم مسافرت های نوروزی می توان انجام داد؟.

زهرا لطیفی کارشناس مسائل روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم موافقت برخی از مسئولین در اجرای قرنطینه شهرهای کشور ما همین روحیه جمعی و معاشرتی مردم ایران است گفت: البته این خصیصه فقط مختص مردم ایران نیست و بسیاری از جوامع دیگر مانند کشور اسپانیا، ایتالیا و هندوستان نیز دارای چنین خصیصه رفتاری هستند.
این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه سبک زندگی مردم به راحتی قابل تغییر نیست مخصوصا در مدت زمان کوتاه مگر اینکه اغنای درستی در این زمینه صورت گرفته باشد افزود: برای مثال کشور ما و کادر درمانی در مدت زمان اندکی توانستند، طرز درست شستن دست ها و همچنین چگونگی سرفه و عطسه درست و بهداشتی ویا مهم تر از همه این موارد، جایگزین کردن نوع دیگر از معاشرت به جای دست دادن را در بین مردم رواج دهند.
وی با اشاره به اینکه ملت ایران، مردمی فهیم و با سبقه طولانی از فرهنگ و تمدن هستند، گفت: این که مردم ما در برابر هر گونه اطلاع رسانی درست و اغنایی که برای آنان انجام می شود، پاسخی منطقی می دهند امری ذاتی و از برگرفته از سطح شعور و آگاهی آنهاست و اگر در یک زمینه ما شاهد برخوردی متفاوت از این ملت هستیم باید ببینیم کجای کار را اشتباه کرده و در چه زمینه ای کم گذاشته ایم که پاسخ درستی نگرفته ایم!؟
لطیفی با بیان اینکه حس همنوع دوستی، ایثار، کمک به انسان و انسانیت در جامعه ایرانی رنگ و بویی اسلامی و ملی دارد افزود: هم اکنون شاهد بسیج ملی در مقابله با شیوع کرونا و بسیج کادر درمانی در مبارزه با این ویروس منحوس هستیم به طوری که جامعه جهانی در قبال صحنه های خلق شده توسط ملت ایران و ایثار کادر درمانی ایرانی ها، انگشت به دهان مانده است!
این کارشناس روانشناس تصریح کرد: چطور ممکن است این ملت با چنین شعوری در برابر یک مسئله آن هم قرنطینه ای خودمدیریت شده، استقامت به خرج دهند! مگر اینکه جایی کم کار کرده یا خلاء ایی وجود داشته باشد.
وی گفت: این کم کاری یا عدم اغنای مردم در لوزم قرنطینه خانگی را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد: آیا به این مسئله از نظر توجیه بهداشتی و پزشکی به اندازه شست و شوی دست ها و طرز جدید آداب و معاشرت پرداخته شده است؟ آیا پزشکان و جامعه درمانی ما در اندازه های به مردم خوراک اطلاعاتی – بهداشتی در زمینه قرنطینه خانگی و تأثیر آن در کم کردن شیوع کرونا داده اند تا مردم از بزرگترین مسئله فرهنگی خود یعنی مسافرت های عیدانه دست بکشند؟ این چه دوگانگی رفتاری است که مردم ما حاضر شده اند به مسافرت بروند اما در محل اقامت شان خود را قرنطینه کنند؟ پاسخ به این سؤآل جواب اصلی 8 میلیون مسافرت در ایام عید است؟
لطیفی با بیان اینکه لوزم قرنطینه خانگی ابتدا تأمین مالی افرادی است که نیاز به درآمد روزانه دارند و دوم فراهم کردن احتیاجات روحی و فکری مردم است، گفت: متأسفانه احساس می شود در هیچ یک از این دو مورد موفق عمل نکرده ایم هر چند که گروه های جهادی وخیرین در بحث کمک معیشتی ، سعی کرده اند با مردم و اقشار کم درآمد همراهی و همدلی هایی داشته باشند.
این کارشناس روانشناسی ادامه داد: اما در زمینه فکری و روحی که کودکان از آن تحت عنوان « سر رفتن حوصله»، « کج خلقی » و « بلاتکلیفی » طولانی مدت یاد می کنند، نه تنها برای کودکان کار منحصر به فرد چشم گیری انجام نداده ایم بلکه بزرگسالان را نیز وارد همین عرصه کرده ایم. تماشای تلویزیون و ساخت برنامه هایی دست چندمی که مطابق میل همه بزرگسالان نیست و تکرار آنها در طول شبانه روز نمی تواند مردم را مجاب به ماندن و قرنطینه شدن در خانه کند!

وی با بیان اینکه باید برنامه های جانبی، فرهنگی، علمی و حتی خانوادگی بیشتری برای مردم تهیه و تدارک دیده شود و به آنها آموزش های لازم برای گذراندن اوقات طولانی فراغت در منزل داده شود، گفت: مردم ما در این زمینه که چگونه اوقات فراغت های طولانی مدت را پر کنند، آموزش ندیده و نهایتا بتوانند یک هفته در منزل دوام بیاورند! پس به کوچه و خیابان و نهایتا دل جاده می زنند به این امید که خود را در محیط دیگری قرنطینه کنند!
لطیفی گفت: با توجه به برخی از اخبار و گفت وگوهای تلویزیونی صورت گرفته در موج اول مسافرت های نوروزی، توضیحات و بازگو کردن دغدغه های سلامت در این حوزه و درخواست برخی از چهره های سرشناس و سلبریتی از مردم برای نشستن در خانه و عدم مسافرت می توان پیش بینی کرد موج دوم مسافرت ها بسیار کم تر از موج اول باشد .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قرنطینه خانگی، سفرهای نوروزی، ملزومات قرنطینه خانگی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو