حقوق زن در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران:

رسیدن به مقام والای انسانیت، بزرگترین حق زن است

امام خمینی (ره) در مورد حقوق زن در پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن، همواره موضع یکسانی داشتند و همواره با نگاه توحید محور به این مسئله و تمام مسائل کشور و جهان نگاه می کردند و بزرگترین آرزوی ایشان در مورد زنان این بود که آن ها به مقام والای انسانیت که در آن مقام هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد برسند.
رسیدن به مقام والای انسانیت، بزرگترین حق زن است
1399/03/13 - 10:29
تاریخ و ساعت خبر:
90684
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا باقری، در آستانه رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) هستیم. بزرگمردی که علاوه بر تغییر سرنوشت مردم کشورش با اتکال به خداوند متعال، سرنوشت جهان را تغییر داد و باعث شد جهانی که هر روز بیش از گذشته به سمت مادی گرایی حرکت می کرد، فریاد آزادی خواهی فطرت ها را بشنود و انسان به این باور برسد که می توان جور دیگر، آن طور که خداوند راضی است، به دنیا نگاه کرد.
شاید به ظاهر اشتراکاتی در رفتارهای انسانی و اخلاقی بین نگاه مادی و توحیدی وجود داشته باشد اما در اصل و کنه ماجرا، ریشه این نگاه ها متفاوت است، حقیقتی که امام خمینی(ره) بر روی آن دست گذاشت و بر اساس آن پیامبرگونه، در دنیای امروز پرچم توحید را بر افراشت، پس از بیش از چهل سال که از انقلاب اسلامی می گذرد، هر روز در جهان طنین اندازتر می شود.
یکی از اقدامات اثرگذار ایشان که مسیر زندگی بسیاری را تغییر داد، نوع نگاه به زن بود. زن در دنیای شرق موجودی بی ارزش و حاشیه نشین بود که کمترین تاثیرها را در جریانات کشورها داشت و در جامعه رو به انحطاط غرب نیز هرچند با شعارهایی از جنس برابری و تساوی حقوق زنان بسیاری قد علم کردند و مبارزاتی را انجام دادند اما در طی چند دهه از مسیری که می بایست قرار می گرفتند، خارج شدند و سرمایه دارها مثل همیشه توانستند اهداف این حرکت ها را نیز مانند بسیاری از حرکت ها در جهان، به سمت منافع خود تغییر دهند. نمونه عینی این تحولات، تندروی در بحث تساوی حقوق زن با مردان استکه باعث شد زنان از ماهیت اصلی خود یعنی زن بودنشان فاصله بگیرند و زنی که بیشتر بتواند روحیات مردانه از خود نشان دهد در جامعه موفق تر است.
ذات مادری و تربیت انسان ها که بزرگترین هنر یک مادر است و هیچ نهاد، ارگان و یا فردی نمی تواند جایگزین آن باشد، با شعارهای فمنیستی اغواگرانه که در پس خود، سرشار از خودمحوری است، باعث فاصله گرفتن زنان از این هویت اصیل شد و یک نمونه بسیار آشکار از خیانت این جریان به اصطلاح مدافع حقوق زنان به همه زنان جهان است.
اما بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، در دو دوره زمانی پیش از انقلاب اسلامی که کشور درگیر با مدرنیسم و مظاهر آن در جامعه بود، و پس از انقلاب اسلامی با انواع تهدیدها و فشارهای مجامع بین المللی، رویه ای یکسان در مورد زنان داشتند.
امام خمینی(ره) به مناسبت های گوناگون از وضعیت زنان در زمان حکومت طاغوتی، انتقاد می کردند، در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند: «من می‌توانم بگویم که در زمان این پدر و پسر به بانوان بیشتر ظلم شد تا سایر اقشار. نمی‌دانید با بانوان چه کردند نمی‌دانید چه مصیبت‌هایی به بار آوردند به اسم اینکه می‌خواهیم نظیر اروپا ایران را متجدد کنیم و نصف جمعیت ایران را می‌خواهیم وارد در جامعه بکنیم». (بیانات در جمع گروهی از بانوان اهواز مورخ 10/4/58)
در پیامی در روز 26 اردیبهشت 58 نیز فرمودند: «زن در دو مرحله بسیار مظلوم بوده است یکی در دوران جاهلیت که اسلام منت گذاشت و انسان و زن را از آن مظلومیتی که در جاهلیت داشت بیرون کشید. دوره جاهلیت دوره‌ای بود که زن را مثل حیوانات بلکه پایین‌تر از او می‌دانستند اسلام زن را از آن لجن‌زار جاهلیت بیرون کشید. مرحله دیگر زن در ایران مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود به اسم اینکه می‌خواهند زن را آزاد کنند ظلم کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزتی که داشت پایین کشیدند و زن را از مقام معنویت که داشت تبدیل به شیء کردند و به اسم آزادی،‌ آزادی را از زن و مرد سلب کردند و زنان و جوانان ما را فاسدالاخلاق کردند».
همچنین امام(ره) در مورد وضعیتی که جامعه اسلامی پیش روی زنان قرار می دهد در مناسبت های مختلف فرمایشاتی داشتند، از جمله اینکه فرمودند: «ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت برسد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد.» (صحیفۀ امام، ج 6، ص 300) و در جای دیگر که فرمودند ««زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد... [و در] مسائلی که منافات با حیثیت و شرافت زن ندارد آزاد شد.» (صحیفۀ امام، ج 4، ص 364).
فرمایشات حضرت امام(ره) و پس از ایشان توصیه ها، پیگیری ها و دغدغه های رهبر معظم انقلاب در حوزه زنان بیانگر این خط سیر صحیح، انسانی و اسلامی است و آنچه که جهان در پیش روی خود به عینه شاهد است، استقبال زنان جهان از این ماهیت است، ماهیتی از زن که به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، زن با دخالت در سرنوشت خود در مسیر والای انسانیت حرکت می کند.
زنان به خوبی مسیر درست را در زمان مبارزات انقلاب اسلامی و پس از آن در جمهوری اسلامی شناختند. نمونه های متعدد آن در عرصه های مختلف مقاطع حساس کشور است و زنان شهید الگوهای موفق این جریان هستند که به پیش بینی رهبر معظم انقلاب در پیامی که به کنگره هفت هزار زن شهید در 16 اسفند سال 91 دادند، خون این زنان شهید راهگشای سایر زنان در جهان است، ایشان فرمودند: اقتدار و جَذبه ی تازه ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کرده است که زنان را ابتدا در جهان اسلام، تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، دست خواهد برد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امام خمینی(ره)، زن، جایگاه زن، حقوق زن، رهبر معظم انقلاب، انسانیت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
امام (ره) و رهبری
V
آرشیو