در گفتگو با مدرس اقتصاد مقاومتی مطرح شد:

حضور زنان، حماسه اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد

یک مدرس اقتصاد مقاومتی با بیان سابقه حضور زنان در موفقیت جریانات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد: در جنگ اقتصادی کنونی هم در بحث حمایت از تولید و حمایت از خرید کالای ایرانی اگر زنان ورود کنند و این حماسه اقتصادی را رقم بزنند، قطعا بسیاری از مشکلات حل می شود.
حضور زنان، حماسه اقتصاد مقاومتی را رقم خواهد زد
1399/04/03 - 07:43
تاریخ و ساعت خبر:
91131
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا باقری، اکبر ابدالی محمدی، کارشناس مسائل اقتصادی و مدرس درجه 1 انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، در مورد نقش زنان در اقتصاد مقاومتی به خبرنگار طنین یاس گفت: وقتی بحث زنان در اقتصاد مقاومتی مطرح می شود یک اشتباه پیش می آید و آن اینکه نقش زنان را در خرید محدود می کند، بحث خرید کالای ایرانی بسیار ارزشمند است که هنوز هم عموم مردم به تفاهم یک دست نرسیده اند و نقش زنان در این زمینه هم بسیار پر رنگ است.
وی ادامه داد: اما از زاویه دیگری هم می شود به این بحث نگاه کرد، در حال حاضر وقتی بحث اقتصاد مقاومتی و تولید ملی مطرح می شود در یک جبهه به نام جنگ اقتصادی با دشمن، با نظام سلطه، با استکبار جهانی مطرح می شود که با این نگاه نقش زنان خیلی گسترده تر و عمیق تر می شود.
ابعاد مختلف حضور زنان در جنبش تنباکو
ابدالی با اشاره به نقش زنان در جنبش تنباکو گفت: همه می دانند که زنان در این جنبش نقش داشتند و قلیان ها را شکستند، ولی کمتر بقیه قضیه را به ما گفتند، که وقتی ناصر الدین شاه می خواست آیت الله آشتیانی که از مخالفان جنبش تنباکو بود را به عراق تبعید کند، اولین گروهی که در حمایت از آیت الله آشتیانی، قیام کرد زنان در تهران بودند که در این اقدام در قالب تظاهرات به بازار آمدند که مغازه هایی که باز بود را بستند که چرا شاه مرجع تقلید ما را تبعید می کند.
وی افزود: در قالب تظاهرات در تهران زن ها به بازار رفتند و مغازه هایی که باز بودند را بستند، امام جمعه منصوب شاه در منبر بر علیه فتوای تحریم تنباکو صحبت می کرد، خانم ها او را از منبر پایین کشیدند، این جنبش و هیاهوی زنان در تهران به شهرها کشیده شد، زن ها آمدند و در بحث حمایت از فتوای مرجعیت قیام کردند و بعد از گستردگی این اقدامات، مردها نیز با زنان همراه شدند.
نگاه ویژه امام خمینی(ره) به حضور زنان در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) در مورد اهمیت نقش زنان در ایجاد انگیزه در مردان نیز گفت: در یک جمعی حضرت امام(ره) خطاب به زنان فرمودند که وقتی آن ها در عرصه های مختلف حضور داشته باشند، مردها نیز به این عرصه ها وارد می شوند.
وی تأکید کرد: عرض ما هم الان این است اگر ما در حال حاضر در بحث حمایت از تولید، حمایت از خرید کالای ایرانی مشکل داریم و مردها یک مقدار جدی نیستند، اگر زن ها بیایند و این حماسه اقتصادی را رقم بزنند خیلی از مشکلات حل می شود.
این مدرس اقتصاد مقاومتی، با اشاره به نقش زنان در ایجاد بانک ملی در ایران نیز گفت: در زمان مظفرالدین شاه که وی می خواست از دولت های انگلیس و روسیه تزاری آن زمان، وام بگیرد، خیلی ها مخالفت کردند، مجلس و علما مخالفت کردند که شاه قبول کرد و یک جنبش به نام تاسیس بانک ملی به راه افتاد که در این راه، خیلی از خانم ها آمدند طلا و جواهراتشان را دادند، صحبت هایشان هست که در جلسات مختلف خانم ها بلند شدند و گفتند که حاضرند این سرمایه های مالی خود را برای حفظ استقلال کشور هدیه کنند.
وی ادامه داد: در دوران مشروطه نیز نقش اقتصادی زنان در بحث کمک های مالی آنان به مبارزان مشروطه و نیز در دگیری های آن زمان به روسیه و انگلیس داشتیم که می خواستند وارد کشور ما بشوند، علمای ما فتوای تحریم کالاهای انگلیسی و روسیه ای و اروپایی را می داند، اولین گروه هایی که لبیک به این فتواها می دادند، خانم ها بودند، در تاریخ هست این ها در بازارهای تهران راه افتادند مردم را تشویق می کردند که جنس خارجی نخرید، با چوب و چماق و حتی در برخی موارد با اسلحه به مغازه هایی که کالای خارجی عرضه می کردند ، حمله می کردند.
ابدالی تصریح کرد: زنان ایرانی سوار تراموا نمی شدند و می گفتنند که این از روسیه آمده، سوار کالسه نمی شدند و می گفتند که از اروپا آمده است، قهوه خانه ها را تحریم کردند و گفتند که در آن شکر اروپایی در آن است. این طور اصل زن ها می تواند گسترده باشد و تاریخ ما این را می گوید.
تربیت اقتصادی مهمترین وظیفه زنان
وی با تأکید بر اینکه در زمان فعلی ما درگیر جنگ اقتصاد هستیم، نخستین وظیفه سنگین زنان را بحث تربیت اقتصادی دانسته و افزود: تربیت اقتصادی با سواد اقتصادی متفاوت است، در سواد اقتصادی بحث پس انداز، پول، شغل که دانستن آن هم خوب است، مطرح است، اما تربیت اقتصادی چیز دیگری است.
این کارشناس مسائل اقتصادی به زندگی فردی اشاره کرد که در مواجهه با سوغاتی برادرش که یک دست لباس آلمانی با مارک آدیداس بود، آن را رد کرد، زیرا نمی خواست تابلو و مبلغ استعمار در کشور باشد و چند سال بعد هم شهید شد.
این مدرس اقتصاد مقاومتی سبک زندگی اقتصادی این شهید را نمونه موفق تربیت اقتصادی در قالب اقتصاد مقاومتی دانسته و گفت: تربیت اقتصادی این است، یعنی مادران فرزندان خود را طوری تربیت کنند که فهم جنگ اقتصادی در آن ها بالا برود، نظام سلطه را بشناسند و بدانند که ابزار اصلی نظام سلطه اقتصاد است.
وی این موضوع را بعد اصلی نقش زنان در اقتصاد مقاومتی دانسته و اظهار کرد: بحث بعدی خرید است که عموم خرید جامعه در خانواده دست خانم هاست که اگر اینها پیشقدم شوند و خود و دیگران را به خرید کالای ایرانی تشویق کنند و از طرفی عده ای با کالای ایرانی آشنا نیستند و معرفی محصولات ایرانی را نیز می توانند بر عهده بگیرند.
تولید ملی نبض تحقق اقتصاد مقاومتی
ابدالی کارآفرینی را راه دیگری از اثرگذاری در اقتصاد دانسته و گفت: خیلی از خانم ها به هر دلیلی دنبال کار هستند و گاهی به کارهای سخت تن می دهند در حالیکه شاید خیلی راحت تر می توانند در خانه کارآفرینی کنند که در این صورت هم در خانه حضور دارند و از طرفی می تواند ممر درآمدی برای آنان باشد.
وی با اشاره به کتاب «اقتصاد مقاومتی در آمریکا» ادامه داد: نقش زنان در اقتصاد مقاومتی محدود به ایران نیست، در این کتاب، بخشی به نقش زنان هم پرداخته شده است که در قرن 18 و 19 برای استقلال آمریکا از انگلیس خانم ها آمدند کالاهای انگلیسی را تحریم کردند به تولید پارچه داخلی اقدام کردند و نکته جالب این بود که در یکی از شهرها، تعدادی از دختران جوان بیانیه دادند و گفتند که پاسخ ما در قبال خواستگاری هر مردی که در مقاومت اقتصادی شرکت نکند، منفی است یعنی به کسی که از تولید داخلی حمایت کرده و کالای خارجی نیاورده است، پاسخ مثبت می دهند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: خلاصه کلام اینکه نقش زنان در اقتصاد مقاومتی مهم، مبنایی، پایه ای و اساسی است و اگر به وسط میدان نیایند اقتصاد مقاومتی به هدف خودش نخواهد رسید.
ابدالی در خصوص شعار سال نیز گفت: جهش تولید چیزی غیر از شعارهای قبلی نیست، فقط می خواهد بگوید کارهایی که قبلا در این زمینه انجام می شد باید چند برابر شود که بخشی از آن به دولت، مجلس، سیاستگزاری و غیره بر می گردد و بخشی از آن به مصرف کننده ها بر می گردد که امسال باید خیلی جدی تر دقت کنیم که کالایی که تهیه می شود ایرانی هست یا نه و این یک بعد است.
وی بعد دیگر را در حوزه تحریم ها دانسته و گفت: بحث تحریم ها یک نعمت است و باعث شده خودمان به فکر تولید بسیاری از کالاهایی که تحریم شده ایم بیفتیم، که در این زمینه هم خانم ها می توانند ورود کنند تا کمبود کالایی در کشور نداشته باشیم، به طور مثال در بحث ساخت زیورآلات که فرایند تولید خاصی هم ندارد، می توانند ورود کنند.
این استاد انجمن اقتصاد مقاومتی در پایان گفت: اصل و خلاصه حرف جهش تولید این است که اگر یک قدم در زمنیه تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته ایم، آن را ده قدم کنیم، اگر خانمی تا الان فقط اعضای خانواده را با این بحث درگیر می کرد، الان کارش را گسترده تر کند و همسایه ها، دوستان و دیگران را پای کار اقتصاد مقاومتی و تولید ملی بیاورد که ان شالله جهش تولید اتفاق بیفتد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اقتصاد مقاومتی، جهش تولید، ابدالی، انجمن مدرسان، مدرس اقتصاد مقاومتی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو