بررسی علل ناشناخته ماندن الگوی سوم زنان

کم کاری متولیان زن و خانواده در معرفی الگوی برتر زنان جهان/ رمز موفقیت تبیین الگوی سوم زنان استفاده از ظرفیت مردمی است

قریب به 9 سال است که مفهوم «الگوی سوم زنان جهان» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان الگوی برتر زنان جهان معرفی شد زیرا حفظ هویت زنانه در کنار حضور موثر اجتماعی وی لحاظ شده است، اما هنوز هم این مفهوم برای بسیاری ناشناخته مانده است.
کم کاری متولیان زن و خانواده در معرفی الگوی برتر زنان جهان/ رمز موفقیت تبیین الگوی سوم زنان استفاده از ظرفیت مردمی است
1399/04/11 - 08:52
تاریخ و ساعت خبر:
91350
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - زهرا باقری، مفهوم «الگوی سوم زنان» برای نخستین بار در متن پیامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به کنگره 7 هزار زن شهید ارسال کردند، بیان شد. در بخشی از متن پیام در توصیف الگوی سوم زنان آمده است:
«زن در تعریف غالباً شرقی به عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ‌سازی تشبیه شده و در تعریف غالباً غربی، به‌مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید است، معرفی می‌شده است. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است.»
اما متن به همینجا ختم نمی شود و در ادامه به بیان ویژگی های این الگو از جمله عفت، حجاب، شرافت و در عین حال فعال بودن و در متن اتفاقات تاریخی بودن، اشاره می شود.
همچنین به طور دقیق تر و شاید مصداقی تر، بیان می گردد که این زنان چه قابلیت هایی دارند اینکه آن ها می توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه‌ سالم و خانواده متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن‌بست‌های بزرگ را درهم بشکنند.
هر الگویی نیازمند معلم است که ایشان به این موضوع هم پرداخته اند و می فرمایند «زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.»
ایشان آینده الگوی سوم را نیز در این بیانیه پیش بینی کرده و مرقوم داشتند که «اقتدار و جذبه تازه‌ای به‌برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید ظهور کرده است که زنان را ابتدا در جهان اسلام، تحت تأثیر قرار داد و دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، دست خواهد برد.»
ولی اکنون که بیش از 9 سال از صدور این پیام می گذرد، متاسفانه حرکت های جدی ای در این عرصه مشاهده نمی شود، به طوری که در جستجوهای اینترنتی با کلید واژه «الگوی سوم» به جز متن پیام ایشان در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثارشان و متن های جسته و گریخته در چند خبرگزاری و سایت خبری، محتوای چندانی در اختیار مخاطب قرار نمی گیرد.
الگوی سوم در حوزه انتشار کتاب
در زمینه نشر کتاب نیز وضع اصلا خوب نیست، هرچند که به عقیده برخی زمانی که ما در خصوص زن تراز انقلاب اسلامی صحبت می کنیم، یا زنی که مدنظر فقهای شیعه و یا امامین انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است، منظور همان زن الگوی سوم است، اما گمنامی این نام، به قدری رسیده که ضروری است به صورت مشخص کتاب هایی با همین نام نوشته شود تا به صورت حداقلی مخاطبان با مفهوم الگوی سوم آشنا شوند.
با این حساب پس از گذشت 9 سال، تنها دو کتاب با این موضوع «الگوی سوم» منتشر شده است که هر دو مربوط به بسیج جامعه زنان کشور است، با نام های «الگوی سوم: الگوی رفتاری زن در خانواده و جامعه» و «الگوی سوم» در این زمینه منتشر شده است.

تبیین گفتمانی الگوی سوم
با توجه به اینکه این مفهوم در یک دهه اخیر تولید شده است، نیازمند تببین در فضای گفتمانی و در سطح کرسی های دانشگاهی است تا با تولید مفاهیم مختلف از این واژه، علاوه بر شناسایی ابعاد آن، نشر این مفهوم در بدنه نخبگانی هم صورت گیرد ولی در این زمینه هم هنوز کنگره و یا همایشی برگزار نشده است و در سطح عموم دانشجویان، تنها یک مسابقه مقاله نویسی از طرف سازمان بسیج جامعه زنان کشور در سال 1395 برگزار گردیده است.
متولیان بسط و گسترش الگوی سوم
با وجود تمام این کم کاری ها، در مورد مفهومی که به فرموده رهبر معظم انقلاب دیر یا زود تمام زنان جهان به آن متوسل خواهند شد و به عنوان الگوی برتر از آن تقلید خواهند کرد، این سوال ایجاد می شود که چه گروه، ارگان یا نهادی متولی بسط و گسترش مفهوم الگوی سوم است.
از آنجا که این مفهوم یک واژه در حوزه زنان است، در درجه اول معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری متولی اصلی بسط و گسترش آن است و فراکسیون زنان مجلس نیز مسئول برطرف ساختن موانع تحقق بیشتر این الگو هستند.
از بعد علمی نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی در شناسایی نخبگان جامعه با این مفهوم نقش اساسی ای را دارد و با انتشار کتاب ها، مقالات و حمایت از پروژه هایی در این زمینه می تواند موثر واقع شود و از نظر اجرایی نیز بسیج با استفاده از ظرفیت پایگاه های مردمی خود در سراسر کشور، می تواند به گفتمان سازی این الگو بپردازد.
تبدیل اصطلاح اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان ملی که دامنه نفوذ آن تا جلسات خانگی نیز پیشرفته است، تجربه ای موفق از کاربرد یک مفهوم است که با استفاده از ظرفیت مردمی به خوبی اتفاق افتاده است و ضروری است که این تجربه موفق در زمینه تبیین «الگوی سوم زنان» اتفاق بیفتد و ابعاد بین المللی آن شناسایی شود تا علاوه بر زنان جوان ایرانی، تمام زنان آزاده جهان سریعتر با آن آشنا شوند و از سردرگمی هویتی ناشی از انتخاب الگوی زن شرقی و یا زن غربی خلاص گردند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم، زن، زن و خانواده، کتاب،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو