طنین یاس بررسی می کند:

نقش امامزادگان در رشد فرهنگی جامعه / بقاع متبرکه، بزرگترین پایگاه تبلور آموزه‌های دینی

امامزادگان پل ارتباطی نسل‌ها در گذشته و حال و آینده محسوب می‌شوند که در رشد و تعالی فرهنگ بیشترین کارکرد را در جوامع اسلامی دارند.
نقش امامزادگان در رشد فرهنگی جامعه / بقاع متبرکه، بزرگترین پایگاه تبلور آموزه‌های دینی
1399/04/11 - 13:38
تاریخ و ساعت خبر:
91382
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خراسان شمالی- غلامرضا مینا: گنبد و گلدسته‌های فیروزه‌ای با نقش و نگارهای اسلیمی با خطوط نستعلیق روی آن که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد، نشان از بارگاه مقدس امامزادگانی دارد که در جای جای خاک ایران آرمیده‌اند و مردم از نقاط دور و نزدیک برای زیارت مضجع شریف آنان به این اماکن مقدس می‌آیند.
وجود بیش از 60 بقعه واجب التعظیم در شیروان که تعدادی از آنان بدون واسطه فرزند امام معصوم(ع) هستند، نشان از اشتیاق شیروانی‌ها در پذیرایی از خاندان اهل بیت(ع) در این شهر دارد. صیقل روح و جسم در زیارت این بقاع متبرکه از اصلی ترین علل اشتیاق مردم برای حضور در این اماکن معنوی به شمار می‌رود.
مقبره این امامزادگان از سال‌های دور به عنوان مأمنی برای مردم به شمار می‌رود اما با توجه به اینکه دشمن همواره با استفاده سوء از حس معنویت افراد به دنبال طرح و اجرای برنامه‌های مختلف برای ضربه زدن به اصل دین و فلسفه زیارت بقاع متبرکه است، ضرورت دارد که روشنگری در این زمینه انجام شود تا نقشه دشمنان کور شود.
شخصیت امامزادگان به مردم معرفی شود
حجت الاسلام حسین تکمیلی امام جمعه شیروان در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه پیوندی خاص بین ملت ایران و اهل بیت(ع) وجود دارد، اظهار کرد: شیعی بودن مذهب مردم این کشور موجب فراوانی علاقه برای زیارت و احترام به خاندان اهل بیت(ع) شده است.
وی با تأکید بر اینکه امامزادگان با واسطه کمی با اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) نسبت دارند، تصریح کرد: همین مسئله سبب شده است که آنان جایگاه ویژه‌ای نزد مردم داشته باشند و در زمان حیات مورد احترام فراوان و در زمان پس از وفات یا شهادت نیز به عنوان واسط امام معصوم(ع) مورد زیارت و توسل قرار بگیرند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شیروان ادامه داد: برای مردم این مسئله مطرح است که امامزادگان به دلیل ارتباط نزدیکشان با اهل بیت(ع) از جایگاه و تقرب خاصی نزد خداوند برخوردار هستند و به همین دلیل با حضور در بقاع متبرکه امامزادگان ضمن ادای احترام به ساحت مقدس این بارگاه‌های نورانی، ایشان را نزد امام معصوم(ع) واسطه قرار می‌دهند تا گره از مشکلاتشان باز شود.
وی با تأکید بر اینکه بقاع امامزادگان همواره پذیرای مردمی است که برای توسل و تمسک به واسطه نسبت ایشان با اهل بیت(ع) در این مکان‌ها گرد هم می‌آیند، گفت: نهادهای انقلابی باید از این ظرفیت بهره برده و برای تقویت فلسفه زیارت جلوگیری از برنامه‌های انحرافی برنامه داشته باشند و سیره زندگی این امامزادگان و علل حضورشان در ایران برای مردم باید تبیین شود.
سیره مبارزاتی امامزادگان مورد بررسی قرار بگیرد

پژوهش‌های علمی در ارتباط با حضور امامزادگان در شیروان نشانگر این است که علل حضورشان اغلب برای فرار از ظلم و جور دشمنان بوده و برای ادامه مبارزات خود و با توجه به همسو بودن عقاید شیروانی‌ها به مبارزه با دشمنان خاندان اهل بیت(ع) این شهر مکان امنی برای خاندان نبی مکرم اسلام محسوب می‌شده است.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شیروان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با تأکید بر اینکه بقاع متبرکه از اماکن معنوی شیروان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: امامزادگان در همه زمان‌ها مورد توجه و احترام ایرانی‌ها به ویژه شیروانی‌ها بوده‌اند و یکی از اصلی‌ترین علل مهاجرتشان به این شهر نیز مؤید همین مسئله است.

حجت‌الاسلام‌ محمود عزیزی با بیان اینکه امامزادگان به عنوان فرزندان و نوادگان اهلبیت(ع) نقش بی بدیلی در حفاظت و صیانت از دین مبین اسلام را داشته‌اند، تصریح کرد: امامزادگان در زمان حیات و پس از وفات یا شهادتشان همواره نقش فرهنگی خاصی را در جامعه برای تثبیت فرهنگ اسلامی ایفا کردند.
وی اضافه کرد: امامزادگان در زمان حیات خود با هجمه‌های فرهنگی مبارزه می‌کردند و اکنون نیز باید نقش مبارزاتی ایشان برای جامعه جوان و نوجوان تبیین شود.

نقش مؤثر امامزادگان در احیای فرهنگ دینی در جامعه
حجت الاسلام علی پرهیزکار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در راستای احیای فرهنگ دینی قابل تأمل است، اظهار کرد: امامزادگان نماد مذهبی و دینی در کشورمان هستند و دین نقش اساسی در فرهنگ جامعه و سبک زندگی ما دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان با بیان اینکه امامزادگان نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی این شهر دارند، تصریح کرد: امامزادگان علاوه بر تأثیر معنوی که بر روح و روان مردم دارند، بقاع متبرک ایشان نقش بی‌بدیلی می‌تواند در نشاط آفرینی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه مردم با حضور در امامزادگان احساس امنیت دارند و تأثیر مثبتی از نظر عاطفی بر روی آنان دارد، گفت: توقف و اسکان موقت در کنار بارگاه امامزادگان، تأثیر مثبتی بر روان مردم دارد که باید با برنامه ریزی از این ظرفیت‌ها برای بهبود وضعیت فرهنگ دینی جامعه بهره برد.
وی پیشنهاد داد: استفاده از ظرفیت خاص امامزادگان در جذب نوجوانان و جوانان در دستور کار باشد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نسل جدید ما در ارتباط با شخصیت امامزادگان و سیره ایشان آگاهی داشته باشند تا با استفاده از سیره امامزادگان در دشمن شناسی، بتوانند در جنگ نرم دشمن پیروز شوند.
امامزادگان بزرگترین پایگاه تبلور آموزه‌های دینی و آسمانی به شمار می‌روند و نقش اساسی و عظیمی در تأمین راهبردی بنیادی در حرکت تاریخ بشر داشته و دارند. آرامگاه‌های امامزادگان در شهرها و مناطق متعدد به مثابه پل‌های ارتباطی بین اعصار و قرون از دیدگاه مذهبی، تاریخی و هنری همواره در رشد و تعالی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی نقش بسزایی داشته و به عنوان مراکز مذهبی بعد از مساجد بیشترین کارکرد را در جوامع اسلامی دارند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امامزادگان، مراکز فرهنگی، رشد فرهنگی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو