مهارت یابی زندگی با دادن مسئولیت به فرزندان / وقتی والدین باید نقش مشاور و ناظر را ایفا کنند

مهمترین مهارت یابی که می توان در افراد ایجاد و به آن اشاره کرد مهارت تصمیم گیری است که اغلب زندگی افراد را دستخوش تحولات عمیق و شگرفی می کند. این موضوع هم برای دختران و هم برای پسران اهمیت ویژه ای دارد. بالاخره هر فردی در زندگی خود به یک دوراهی تصمیم گیری می رسد که باید با سنجش درست راه و مسیری که به آن علاقه دارد و وی را در شکوفایی استعداد و توانایی و بهبود همه جانبه از نظر روحی و روانی و مالی قرار دهد، راهی انتخاب کند.
مهارت یابی زندگی با دادن مسئولیت به فرزندان / وقتی والدین باید نقش مشاور و ناظر را ایفا کنند
1399/12/02 - 10:28
تاریخ و ساعت خبر:
98506
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: دادن مسئوليت به موقع و به اندازه به کودک يکي از روش های آموزش استقلال به کودک است. اما زمانی خانواده ها می توانند به کودکان خود مسئولیت بدهند که آنها را برای این امر آماده کرده باشند. درواقع کودک در این حوزه باید به خوبی تربیت شود. بازی با اسباب بازی خود راهی برای مهارت یابی کودک است. کودکان و اطفال با اسباب بازی های خود مهارت های مختلف خانوادگی، شغلی و رفتاری را می آموزند. دست و پایشان به کار می افتد و یاد می گیرند که چگونه اشیا را بگیرند و لمس کنند. حتی شاید همین اسباب بازی های آنان راهی جهت یافتن مسیر زندگی و شغل آینده شان باشد.
دختران به تقلید از مادر چای درست می کنند و مهمان دعوت می کنند و پسران نیز علاقه ای به پلیس شدن و ماشین بازی دارند. بنابراین از ابتدا باید اطفال را با اسباب بازی برای مهارت یابی آموزش داد و حتی پدر و مادر می توانند با بازی با بچه هایشان آنها را در این فرآیند یاری کنند.
کودکان وابسته بسيار آسيب پذيرند و کودکان بايد ياد بگيرند کنترل زندگي خود را به دست بگيرند. بازی کردن حتی می تواند شامل غذا خوردن و حمام کردن هم باشد.غذا خوردن، لباس پوشيدن و حمام کردن از مواردي است که کودک بايد با کندی و ريخت و پاش و اشتباه انجام دهد و در مسير رشد به تدريج و با کمک والدین، انجام درست آن را بياموزد. در این راه تشویق آنان به جای سرکوفت زدن و دعوا کردنشان یکی از راه های مهم ایجاد اعتماد به نفس در آنان است. اینکه کودکان یاد بگیرند چه مسیری درست و چه مسیری اشتباه باید طوری به آنها آموزش داده شود که به روحیه آنان لطمه وارد نشود و اعتماد به نفس شان که لازمه هر کاری در زندگی است خرد نشود و از بین نرود.
در مراحل بعد کودک بايد مسئوليت بيدار شدن و درس خواندنش را به عهده بگيرد و والدین فقط برای کمک حضور داشته باشيد نه انجام کارها.
متاسفانه برخی والدین فکر می کنند با دخالت و انجام تکالیف فرزندانشان آنان را در رقابت با همسالان و همکلاسی هایشان جلو انداخته و باعث موفقیت فرزندانشان می شوند اما در واقع این نوع رفتار وابستگی اعتیاد آوری برای کودکان ایجاد می کند و در مسیر زندگی آنان را با مشکلات مضاعفی روبرو می کند. این وابستگی سبب می شود که کودک در برخی از مواقع پشت خود را خالی ببیند و اعتماد به نفس که یکی از موارد انگیزشی و روحی برای دست زدن به بسیاری از کارهاست و شکوفایی بسیاری از استعدادها و مهارت های دیگر فرد به آن بستگی دارد، به شدت کاهش یابد.
آنچه این روزها در برخی از خانواده ها با شیوع ویروس منحوس کرونا دیده می شود انجام تکالیف فرزندانشان به جای انهاست. در واقع با آنلاین شدن شیوه تدریس حتی دیده می شود والدین راهی اشتباهی برای آموزش فرزندانشان را طی می کنند و به جای اینکه به عنوان یک معلم کمک آموزشی به کسب سواد و اطلاعات فرزندانشان کمک کنند به جای آنها به انجام تکالیفشان مبادرت می ورزند که این موضوع بیشتر سبب می شود که کودکان آنها در ادامه زندگی با مشکلات زیادی روبرو شود که با توجه به اینکه به خوبی یاد نگرفته است، مسئولیت پذیر باشد و روی پای خود بایستد متاسفانه قادر به انجام بسیاری از کارها نیست.
روش های زیادی برای کسب مهارت کودکان وجود دارد که این موارد نیازمند مطالعه والدین برای بکارگیری آنهاست. هر چند که در این زمینه هم نباید کودکان را تحت فشار قرار داد. متاسفانه برخی از والدین هستند که کودکان خود را همواره برای رسیدن به مسیر درست تحت فشار قرار می دهند و در انواع و اقسام کلاس‌های مختلف وی را ثبت نام می کنند. این درحالی است که همین موضوع هم سبب می شود کودکان نتوانند شخصیت مستقلی بیابند و همواره در تصمیم گیری به والدین خود نیازمند باشد. مهمترین مهارت یابی که می توان در افراد ایجاد و به آن اشاره کرد مهارت تصمیم گیری است که اغلب زندگی افراد را دستخوش تحولات عمیق و شگرفی می کند. این موضوع هم برای دختران و هم برای پسران اهمیت ویژه ای دارد. بالاخره هر فردی در زندگی خود به یک دوراهی تصمیم گیری می رسد که باید با سنجش درست راه و مسیری که به آن علاقه دارد و وی را در شکوفایی استعداد و توانایی و بهبود همه جانبه از نظر روحی و روانی و مالی قرار دهد، راهی انتخاب کند.
بنابراین یکی از نکات مهم آموزش به کودکان خصوصا برای مهیا شدن آنان جهت زندگی مستقل که اصل تربیت نیز در همین موضوع خلاصه می شود، ایجاد فضایی در خانه و خانواده است که کودکان بتوانند مسئولیت پذیری زندگی خودشان و اجتماع را به خوبی فرا بگیرند. این مسئولیت پذیری نیز به مهارت دارد؛ بنابراین بایستی والدین نقشی نظارتی ایفا کنند و در کسب مهارت های زندگی به کودکان خود کمک کرده و این نقش را طوری ایفا کنند که در کار آنها دخالت نکنند. درواقع بایستی حد و اندازه این کمک و نظارت را حفظ کنند و به جای اینکه کارهای آنان را به دوش بکشند راهنما و مشاوران خوبی برای فرزندان خود باشند.
کسب مهارت های زندگی قطعا از خانواده شروع می شود. بسیاری از افرادی که امروز شغل های مستقلی دارند در خانواده نزد پدر و مادر مهارت های شغلی و زندگی را فرا گرفته اند حالا که روی پای خود ایستاده اند توانسته اند شغل و پایگاه و جایگاه اجتماعی خوبی به دست بیاورند. بنابراین والدین در این عرصه بایستی با آینده نگری فرزندانشان را برای مسیر پر پیچ و خم زندگی با آموزش مهارت به آنها آماده کنند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مهارت یابی، فرزندان، والدین، مشاوره،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو