همه چیز درباره طرحی که مصداق کمک مومنانه در بعد معنوی است

ادامه رشد و تعالی کودکان‌مان زیر سایه کرونا با اجرای طرح ملی «مربی محله»

« ویروس کرونا،تغییرات نامطلوبی را برای مردم بوجود آورده است،محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، منجر به تعطیلی مدارس و محدود شدن ساختار آموزشی و فعالیت‌های تربیتی قشر نونهال و کودک شده که همین امر نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.با توجه به اهمیت این موضوع، مؤسسه طلوع نسل نور وابسته به بنیاد تعاون بسیج با همکاری بسیج جامعه زنان کشور، طرحی نو راه انداخته‌اند تحت عنوان «مربی محله».
ادامه رشد و تعالی کودکان‌مان زیر سایه کرونا با اجرای طرح ملی «مربی محله»
1399/12/19 - 09:25
تاریخ و ساعت خبر:
98930
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - «بیش از یکسال است که ویروس منحوس کرونا، تغییرات شگرف و عمدتا نامطلوبی را برای مردم بوجود آورده است، محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، منجر به تعطیلی مدارس و محدود شدن ساختار آموزشی و فعالیت‌های تربیتی قشر نونهال و کودک شده که همین امر نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع، مؤسسه طلوع نسل نور وابسته به بنیاد تعاون بسیج، با همکاری بسیج جامعه زنان کشور، طرحی نو راه انداخته‌اند تحت عنوان «مربی محله»، که در این زمینه با مسئول اجرای این طرح به گفتگو نشستیم.»
دکتر حامد بخشی، معاون آموزشی موسسه طلوع نسل نور و مسئول طرح ملی «مربی محله» پاسخ‌های کامل و جامعی به سوالات خبرنگار طنین یاس درخصوص این طرح داد که در ادامه توجه شما را به مشروح این گفتگو جلب می‌کنیم:

طنین یاس: منظور از طرح ملی مربی محله چیست؟ و چه هدفی را دنبال می کند؟
دکتر بخشی: از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا عموم فعالیت های فرهنگی، تربیتی و آموزشی آرایش دیگری گرفته است از جمله فعالیت مهدهای کودک، مراکز پیش دبستانی و آموزشی، بوستان ها و مجموعه فرهنگی – تربیتی. چرا که حضور طولانی و مستمر کودکان در منزل و درماندگی اغلب خانواده ها در استمرار غنی سازی اوقات فراغت کودکان خود، انتظار می رفت که در قالب نوعی جهاد تربیتی، خانواده ها و والدین را در امر غنی سازی اوقات فراغت فرزندان شان بویژه فرزندان 3 تا 7 ساله براساس معیارها و آموزه‌های دینی و انقلابی یاری شوند و شاید این نیز کمک و یاری مومنانه در بعد معنوی به شمار آید و لذا در آستانه یک‌ساله شدن این ویروس منحوس، تاب‌آوری خانواده ها به ویژه مادران در عرصه تربیت فرزندان نیازمند به رشد، تعالی، تقویت و ارتقا می باشند.
سازمان بسیج مستضعفین با انجام مطالعات میدانی و رایزنی با صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت «طرح ملی مربی محله» را با نگاه به ظرفیت های شبکه کشوری خویش (بسیج جامعه زنان، بسیج محلات و مساجد، بسیج طلاب، بسیج فرهنگیان، بسیج دانشجویی و مجموعه های ذی ربط و...) امکان‌سنجی و طی ابلاغیه ای اعلام و موسسه طلوع نسل نور که هم اینک متولی راهبری 3000 مهدهای قرآنی سراسر کشور می باشد را موظف نموده که طرح مذکور را با محوریت گسترش دامنه عمل کمی و کیفی مربیان تربیتی کودک همکار با این موسسه به جهت تداوم و تحول در ارایه خدمات، فعالیت های مهدهای قرآنی را با بهره‌گیری از ظرفیت «خواهران» مؤمن، انقلابی، دغدغه مند و بسیجی علاقه مند، توانا و متخصص در امر تربیت کودک در بستر محلات را برای خانواده ها زمینه سازی نمایند.

هدف اصلی این طرح، تبدیل خلاء فعالیت مهدها و کاهش تاثیر آن بر خانوده ها به فرصتی در جهت آموزش های روش های تربیتی جذاب و هدفمند توسط مربیان آموزش دیده و ارایه الگوها، تجارب، روش-ها، محتواها و ابزارهای گسترده و متنوع سازماندهی شده در خدمت تربیت کودک به خانوادها است. به عبارت دیگر هدفی که این طرح دنبال می کند آگاهی بخشی هرچه بیشتر به خانواده و بالأخص توانمندسازی مادر در قالب طرحی با عنوان «مهدمادرانه» در جهت غنی سازی اوقات کودکان و کمک به امر تربیت مناسب کودک می باشد، در این راستا حالت مطلوب طرح، ایفای نقش هرچه بیشتر و بهتر مربی در جایگاه «همیار مادر» در آموزش و تربیت فرزندان اوست.
تنوع و پویایی آموزشی با استفاده از ظرفیت‌ محیط‌های مناسب و ایمن محلات نظیر فضای عمومی محله، مساجد، بوستان، سرای محلات، حسینیه ها، پایگاه های بسیج، کتابخانه های عمومی، فضاهای مشترک و باز مجتمع های مسکونی، فضاهای باز و مناسب و جذاب روستاها، سالن ها و حیاط مدارس است.
طنین یاس: نحوه اجرای عملی دوره و حضور مربیان طرح ملی مربی محله به چه شکل است؟
دکتر بخشی: این دوره همانطور که از اسمش پیداست مربی محله نامیده شده که تاکید بر حضور مربیان آموزش دیده در محلات و در صورت لزوم و امکان در اماکن مسکونی دارای فضای باز و مشترک است. به این شکل که مربی با هماهنگی و همچنین با توجه به شرایط بهداشتی هر محله، شهر و استان که وضعیت کرونایی آنها (قرمز، نارنجی، زرد و یا سفید) می توانند با خانواده ها به ویژه مادران داوطلب و متقاضی ارتباط و تعامل پیدا کنند و یا به صورت متمرکز تعدادی از مادران و کودکان آنها را در محلی مثل مسجد، حسینیه، مدرسه و منزل مناسب و بزرگ یکی از کودکان و... دعوت نموده و گردهم آورده و با رعایت نکات بهداشتی برنامه های هدفمند و طراحی شده و سرگرمی های سازنده، جذاب، شاد و تربیت ساز را به اجرا دربیاورند. این طرح در قالب یک جهاد عظیم تربیتی با حضور خواهران بسیجی متخصص در حوزه کودک به صورت کاملاً «داوطلبانه» و جهادی انجام می گیرد و در همین جا باید از هزاران خواهر محترمی که در این شرایط به مثابه جهادگران عرصه تعلیم و تربیت داوطلب این طرح شده اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نماییم که بی شک همگی در نزد حق تعالی ماجورند.
طنین یاس؛ اینکه فرمودید با توجه به شرایط بهداشتی و وضعیت کرونایی هر استان و شهر عمل می شود، نحوه اجرایی و عملی آن چگونه است؟
دکتر بخشی: بحث آموزش و توانمندسازی مادران چون با حضور عملی مربیان در محل های پیش بینی شده از جمله (محل سکونت خانواده)، مساجد، مهدها و مدارس، سرای محله ها و بوستان و... امکان پذیر است، در دستورالعمل های اجرایی طرح به مربیان آموزش داده شده که با توجه به شرایط کرونایی تعدادی از کودکان داوطلب و جذب شده یکی از محل های فوق را انتخاب نمایند. به طور مثال در شهر و استانی که وضعیت زرد یا سفید است می توانند با حضور در منازل به مادران آموزش های لازم را دهند و یا در محیط-های سرپوشیده مثل مساجد با رعایت پروتکل ها و فاصله اجتماعی مناسب کار آموزش را انجام دهند. همچنین با توجه به مراحل اجرایی طرح که در فصل بهار انجام می گیرد و وضعیت آب و هوا و رو به گرم شدن است، مربیان می توانند در شهرهایی هم که به لحاظ آب و هوایی مطلوب هستند کارگاه های آموزشی را فضای باز مثل بوستان ها و... انجام دهند.
طنین یاس؛ این طرح چه مزایایی برای مربیان دارد؟
دکتر بخشی: مزایای این طرح برای مربیان عزیز ضمن اجر معنوی به عنوان یک حرکت تربیتی از جمله موارد زیر را نیز دارا می باشد:
• صدور گواهی مربیگری معتبر و مورد تایید سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش
• عضویت در بانک سامانه مربیان موسسه طلوع نسل نور جهت دعوت به همکاری در صورت وجود، تاسیس و یا توسعه مهدهای قرآنی واقع در منطقه یا شهرستان مربوطه
• محاسبه این دوره جزو سوابق کاری کلیه مربیان شرکت کننده در طرح
• پوشش برخی خدمات بیمه ای.
طنین یاس؛ چه کسانی در این طرح شرکت نموده اند؟ و چه تعداد؟
دکتر بخشی: این طرح «صرفاً» برای «خواهران» محترم با روحیه بسیجی از بسیج دانشجویی یا بسیج طلاب و سایر اقشار بسیج است که دوره آموزشی آنلاین 60 ساعته موسسه طلوع نسل نور را در زمستان سال جاری با همکاری دانشکده خبرگزاری فارس و سازمان بهزیستی کشور گذرانده و آزمون پایانی دوره را هم طی کرده‌اند. در حال حاضر تعداد بیش از 8500 نفر از خواهران بسیجی داوطلب از سراسر کشور در این طرح عظیم ملی شرکت دارند.
طنین یاس؛ کار عملی (یا کارورزی طرح) چگونه است و در چه قالبی انجام می شود؟
دکتر بخشی: کار عملی طرح ملی مربی محله در دو قالب انجام می شود که به شرح زیر است:
1. شرکت در پویش ملی ایده پردازی خلاق
این پویش در محورهای مختلفی اجرا می‌گردد که مربیان محترم می‌توانند آثار و ایده های خلاقانه خود را ارسال نمایند. هدف اصلی این پویش به شرح زیر است:
چگونه می‌توان با کمترین امکانات، بازی های فکری، آموزش و روش های آموزش خلاق، ایده هایی بومی و قابل اجرا ارایه کرد که ضمن توجه ویژه به مقوله فرهنگ و پیشینۀ فرهنگی ایرانی- اسلامی، در زمینه های تربیتی و آموزشی بتواند الگوی عمل قرار گیرد.
محورهای هدف در پویش نیز به شرح زیر است:
• معرفی بازی های آموزشی، فکری و فرهنگی (بومی) در قالب مقاله، کتابچه، فیلم و گزارش
• تولید محتوای چندرسانه ای (ساخت کلیپ، عکس، پویانمایی، اسلاید، پادکست و...)
• ارایه ایده ها یا نمونه های تولید محتوا در حوزه ادبیات کودک (قصه گویی، لالایی، شعر و ترانه کودکانه، داستان کوتاه در ژانرهای مختلف و... با نگاه به فرهنگ بومی و محلی)
• وقایع و تجربه نگاری مربیان و کار با کودکان و توانمندسازی والدین
2. کار عملی مربیگری محله
دومین کار عملی مربوط می شود به مربیگری و توانمندسازی مادران و کودکان طبق الگوهای اجرایی طرح ملی مربی محله که به شرح زیر هستند:
1. «همیار مادر در منزل»: در این الگو حضور مربی به عنوان همیار مادر در محیط مسکونی کودک و ارائه خدمات آموزشی و تربیتی با همکاری و نظارت مادر انجام می گیرد.
2. «مهد مادرانه»: در این الگو، کودکانِ چند خانواده (کمتر یا بیشتر بنا به شرایط بهداشتی و مقتضیات کرونایی هر محله و شهر) در منزل یکی از خانواده ها که امکان و تمایل داشته باشند گردهم می‌آیند و با حضور و نظارت مادران، فعالیت های یاددهی- یادگیری خواهد داشت.
3. «محله محور»: در این الگو مربیان با هماهنگی خانواده‌ها و در صورت مقدور بودن شرایط بهداشتی (رعایت حداکثری پروتکل ها و رعایت فاصله اجتماعی)، می‌توانند در مساجد، حسینیه‌ها، مهدها، بوستان و سرای محله‌ها، حیاط منازل، سالن ها، مدارس، کتابخانه های عمومی و... به صورت گروهی (چند کودک) کار آموزش و بازی با کودکان را انجام دهند که بی شک در این مرحله نیازمند یاری مسئولان محلی هستیم.
4. «مربی همراه مادر»: در این طرح که ویژه مادران شاغل است، مربی می تواند همراه مادران در محل کار آنها حضور یافته و با همکاری و نظارت مادر، از فرزند آنها مراقبت نموده و خدمات آموزشی و تربیتی را به کودکان ارائه نماید (اجرای این الگو براساس قوانین و مقررات ادارات، سازمان ها، کارخانجات، صنایع و... بنا به میزان همکاری آنها است).
طنین یاس؛ شروع عملیاتی طرح از چه زمانی است؟ پویش ملی ایده پردازی چطور؟
دکتر بخشی: شروع رسمی عملیاتی طرح از فروردین 1400 با ابلاغیه رسمی سردار سلیمانی فرمانده محترم بسیج مستضعفین آغاز می شود. لیکن طرح به صورت جهادی و خودجوش هم اینک نیز در محلات برخی شهرها و نیز روستاها در حال اجرا می باشد که از آن جمله می توان به شهرهای اهواز، اصفهان، تبریز، همدان، مشهد، کرمان، بندرعباس، زاهدان و... اشاره کرد.
البته به صورت آزمایشی طرح از اواسط بهمن ماه شروع گردیده بود و تا حد زیادی ضعف ها و قوت ها را شناسایی کرده ایم و تلاش بر این داریم که در ادامه، قوت ها را بهبود بخشیده و ضعف ها را تا حد ممکن کاهش دهیم.
پویش ملی ایده پردازی هم بعد از اتمام دوره آموزشی، از ابتدای اسفند ماه آغاز شده و مربیان محترم ارسال آثار و ایده های خود را در محورهای تعیین شده انجام میدهند. در همین مدت کوتاه بیش از 20 هزار آثار در دبیرخانه طرح واصل شده و پیش بینی بر این است تا پایان طرح بیش از 400 هزار اثر ثبت گردد و درصدد هستیم که برای بهره مندی همه مربیان کودک، آثار و طرح های برگزیده را در تابستان سال جاری انتشار عمومی داده و در دسترس قرار دهیم.
طنین یاس؛ طرح ملی مربی محله که برگزار می‌کنید به صورت مقطعی برای امسال است و یا در آینده هم ادامه دار خواهد بود؟
دکتر بخشی: در واقع طرح ملی مربی محله، اقتضای شرایط کرونایی برای توانمندسازی مادران است. موسسه طلوع نسل نور طبق وظایف ابلاغی خود می بایست هر ساله تعدادی مربی در سراسر کشور جذب، ارزیابی و پایش نموده و دوره های آموزشی خود را اجرا نماید. طرح مربی محله به نوعی کارورزی سال 1399 و 1400 است. مربیان همکار با این موسسه تا زمانی که کشور درگیر شرایط ویروس کرونا باشد، ادامه می دهند و این طرح کمک به توانمندسازی مادران و مسایل تربیتی و آموزشی در قالب های چهارگانه مطرح شده همیار مادر در آموزش و تربیت فرزندان دلبند آنها باشد.
برای سال های آینده هم دوره های تربیت مربی برقرار است و اگر شرایط کرونایی بر کشور حاکم نباشد دوره های کارورزی این مربیان در مهدها انجام خواهد شد و مطمئنا این مربیان آموزش دیده به مثابه گنجینه غنی نیروی انسانی در خدمت اهداف و نیازهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که اخیرا مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، هستند.
طنین یاس؛ پس با این حساب ثبت نام برای شرکت در دوره های تربیت مربی همچنان فعال است؟
دکتر بخشی: بله کاملا. سامانه ثبت نام از مربیان در سال آینده همچنان فعال است و از بین داوطلبان حائز شرایطی که ثبت نام می کنند برای دوره آموزشی بهار سال آینده جذب، ارزیابی و پذیرش صورت خواهد گرفت و نفرات نهایی برای ورود به دوره آموزشی معرفی می گردند. برای آگاهی بیشتر نسبت به طرح و ثبت نام برای دوره های بعدی هم می توانند در فروردین ماه سال آتی به سایت موسسه که آدرس زیر است مراجعه نمایند:
بی شک اجرای این طرح بدون همکاری بسیج جامعه زنان کشور و واحدهای این بسیج در استان های کشور و خواهران مسئول در نواحی، حوزه ها و پایگاه های بسیج میسر نبوده و در همین جا باید از ایشان قدردانی و تشکر نماییم.
گفتگو از فرزانه همتی/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طرح مربی محله، کرونا، کمک مؤمنانه، بسیج جامعه زنان کشور، بنیاد تعاون بسیج
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو