کد خبر: 196273                      تاريخ انتشار: 1403/05/12 - 16:03
کتابچی مطرح کرد؛
سایت «زندگی و بالندگی»، بستری برای تمرین زیست عفیفانه
 
هفتمین و آخرین دوره آموزشی «ارتقای آگاهی و مهارت‌های والدین نسبت به زیست عفیفانه‌ فرزندان دانش‌آموز» برگزار شد.
 
هفتمین و آخرین دوره آموزشی «ارتقای آگاهی و مهارت والدین نسبت به زیستِ عفیفانه‌ی فرزندان دانش‌آموز» با مشارکت، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان و وزارت آموزش و پرورش به کار خود پایان داد.
این دوره آموزشی سه روزه از ۷ مرداد، با حضور ده استان آغاز شد و روز گذشته ۹ مرداد، آئین اختتامیه این دوره در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد.
مشاور و دستیار مردمی‌سازی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در ابتدای این مراسم با بیان اینکه از دو سال گذشته طرح «زندگی و بالندگی» در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کلید خورد، گفت: خدا را شاکریم که توفیق شد با برگزاری ۷ دوره‌ی آموزشی زندگی و بالندگی تمام استان‌های کشور را با تربیت مدرسینِ حاذق پوشش دهی نمائیم.
فاطمه سادات کتابچی، ضمن تقدیر از عواملِ علمی و اجرایی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، تصریح کرد: با توجه به چالش‌ها و دغدغه‌هایی که امروز متوجه نسل جوان ماست، دغدغه ما در دوره‌های زیست عفیفانه صرفاً مسائل مربوط به حجاب نبوده بلکه به صورت عام تر به توان افزایی مربیان و والدین در پاسخ‌گویی به مسائل حوزه عفاف در نسبت با فرزندان توجه شده است و مسأله‌ی حجاب یکی از مصادیقِ این مباحث بشمار می‌آید.
به گفته کتابچی، امروزه والدینِ دانش‌آموز نیازمند به ابزارهای جدید برای پاسخگویی صحیح به دغدغه‌های فرزندان خود هستند و ما موظف هستیم با نگاهی علمی و تخصصی ابزارهای لازم را برای افزایش مهارت و آگاهی‌های لازم در اختیار ایشان قرار دهیم، زیرا والدین به عنوانِ اولین مربیان، نقشِ عمده‌ای را در تربیتِ زیست عفیفانه‌ی فرزندان ایفا می‌کنند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: دغدغه ما این است که فرزندانمان همواره در مواضع مختلف عفیفانه رفتار کنند و مهم‌ترین وظیفه ما فراهم سازی بسترهایی است که عفت به مثابه‌ی یک صفت اخلاقی به صورت بالملکه در ایشان ایجاد گردد.
مشاور و دستیار مردمی‌سازی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این سوال که این کنش عفیفانه چگونه حاصل می‌شود؟ گفت: در فلسفه‌ی عمل، کنش و عمل را حاصل دو مؤلفه میل و باور می‌دانیم، اگر این دو مؤلفه دست به دست هم دهند "عمل" یا همان "کنش" شکل می‌گیرد. کنشِ اخلاقی نیز حاصل باورها و امیالِ فرد است. معمولاً کلاس‌های درس ما به ساحت باور معطوف می‌شود و بنده معتقدم که باورها اگرچه شرط لازمِ عملِ اخلاقی اند اما سرمایه گذاری صرفاً بر روی باورهای فرد برای تحقق عملِ اخلاقی کافی نیست. امروزه امیالِ دانش آموزان تحتِ تاثیرِ عواملِ محیطی و رسانه‌ای نامناسبی قرار گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: امروز رسانه‌ها برای دانش‌آموزان و فرزندان ما ذائقه‌سازی می‌کنند. ما در مقامِ تحلیل و ارائه‌ی راهکار برای بازداری از کنش‌های غیرعفیفانه، نیازمند توجه به فلسفه‌ی میل هستیم. به این معنا که اگر فرزند ما عملی غیر عفیفانه انجام می‌دهد از خودش سوال کند این میل چرا در من به وجود آمده است و چگونه می‌توانم این امیال را مدیریت کنم؟
کتابچی خاطر نشان کرد: دوره‌های آموزشی «زندگی و بالندگی» با توجه به نوآوری که در ارائه مفاهیم کلیدی و قدرتمند داشت، تا حدودی ما را مجهز می‌کند تا پاسخگوی نسل جوان باشیم.
وی ابراز کرد: علی رغم محدودیت زمانی که در برگزاری دوره‌ها داشتیم، اما امیدواریم با تربیتِ مدرسینِ دوره‌ی زیست عفیفانه در سطح کشور شاهدِ کنش‌های اخلاقی به نحو حداکثری در حوزه عفاف باشیم.
مشاور و دستیار مردمی‌سازی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، افزود: در راستای حفظِ ارتباطِ علمی والدین و مربیان با اساتیدِ این دوره، سایت «زندگی و بالندگی» طراحی شده است.
کتابچی افزود: در این سایت، مخاطبان به صورت مستقیم آموزش‌های لازم را می‌بینند و از مزیت‌های این دوره همچون، دسترسی سریع و برخط به اطلاعات، ارائه گام به گام محتوای آموزشی، استفاده محتوای هدفمند به پدران و مادران و پشتیبانی علمی… بهره‌مند می‌شوند.
وی در پایان، هدف اصلی از برگزاری این دوره‌ها را به استنادِ فرمایشِ امام رضا علیه السلام گسترش و احیای معارف اهل بیت (ع) و زنده نگه داشتن این آموزه‌ها دانست و اظهار داشت: ما در دوره زیست عفیفانه با نگاهِ تخصصی و استفاده از مفاهیم نو و قدرتمند به دنبالِ نشان دادنِ محاسنِ کلام اهل بیت بودیم. امید که با کمک حلقه‌های اصلی و میانیِ مدرسین، در تحققِ زیستِ اخلاقی در جامعه گامی مؤثر برداریم.
مهر
انتهای پیام/م