کد خبر: 34598                      تاريخ انتشار: 1398/05/20 - 11:24
قِصه پر غصه ی یار مهربان در الگوسازی برای قشر جوان
 
کتاب که در بین ایرانی ها به عنوان " یار مهربان " معروف است، گاهی دست مایه بداخلاقی های سیاسی می شود و درست در همین زمان است که باز پای مسائل فرهنگی، اجتماعی که ید قدرت شکل دهی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی هستند به دنیای سیاست باز شده و ما با کتابی اجتماعیِ سیاست زده یا فرهنگیِ سیاست زده، رو به رو می شویم!.
 
منیره غلامی توکلی : مقام معظم رهبری نیز در مورد کتاب این مقدس ترین عصاره فکری بشر می فرماید: «کتاب مجموعه‌اي است از محصولات یک فکر، یک اندیشه، یک ذوق، یک هنر؛ مجموعه‌اي است از یافته‌هاي یک یا چند انسان. ما خیلي باید مغتنم بشمریم که از محصول فکر آحاد گوناگون بشر استفاده کنیم؛ این کاري است که کتاب به ما تقدیم میکند، هدیه میکند؛ این هدیه‌ي کتاب به ماست. لذا کتاب یک پدیده و یک موجود ذي‌قیمت است؛ همیشه اینجور بوده است، در آینده هم همین جور خواهد بود.»
"سرفرانسیس بیکن" معتقد است: « کتاب بزرگ ترین اختراع بشر است. » اختراعی که می تواند ما را مسافر همه زمان ها و مکان ها کرده و شاهد اتفاقاتی که زاییده ذهن نویسنده یا وقایع تاریخی است، گرداند.
اما همین موجود ذی قیمت، همین بزرگ ترین اختراع بشر اگر دست مایه افکار ناصواب شود قطعا به همان اندازه که می تواند مفید به فایده باشد، مخرب است! و وسعت این تخریب از جامعه ای تا جهانی از فردی تا نسلی را در بر می گیرد. متأسفانه گاهی انسان با این تفکر که «هدف، وسیله را توجیه می کند» ! در راستای القاء تفکرات خود یا حق جلوه دادن ناحق، ناحق جلوه دادن حق و .. حقوق کتاب به عنوان یک موجود زنده را زیرپا می گذارند.
جامعه ایران از این امر مستثنی نیست! کتاب که در بین ایرانی ها به عنوان " یار مهربان " معروف است، گاهی دست مایه بداخلاقی های سیاسی می شود و درست در همین زمان است که باز پای مسائل فرهنگی، اجتماعی که ید قدرت شکل دهی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی هستند به دنیای سیاست باز شده و ما با کتابی اجتماعیِ سیاست زده یا فرهنگیِ سیاست زده، رو به رو می شویم!.

چه بد طعمی دارند این دست انتشارات؛ به ویژه وقتی پای کودکان و نوجوانان را که فارغ از افکار سیاست زده و منفعت طلب ما به دنبال یاری مهربان و صادق می گردند تا روش زندگی را از او بیاموزند با رنگ ها و نقاشی ها فریب داده و به دنیای آلوده به رنگ سبز و بنفش خود بکشانیم و بگوییم « زندگی این است برای خوب بودن و موفق شدن باید اینگونه باشی.»
یکی از انواع کتاب ها از نظر محتوا که در سبک زندگی افراد و انتخاب مسیر برای رسیدن به اهداف و شناخت از هویت ملی و فرهنگی خود تأثیرگذار است، معرفی بزرگان یک ملت است. بزرگانی که معرفی آنها به عنوان الگو برای جوانان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. این الگوها افرادی، تأثیرگذار در ابعاد ملی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند که اگر به خوبی گزنش نشوند نه تنها باعث پیشرفت مخاطب نخواهد شد بلکه فرد را دچار سردرگمی خواهد کرد که به واقع خوب بودن کدام یک از آن چیزی است که می شنود، می بیند یا می خواند!؟

در این جاست که با حذف الگوهای درست و خوب مذهبی و سنتی با پدیده ای تحت عنوان « بحران معنویت» رو به رو می شویم، بحرانی که جامعه را به سمتی می کشد که بد دیگر بد محسوب نمی شود! یعنی حرکت جامعه به سمتی که بد، بد محسوب نشود.
انتخاب نادرست الگوها چیزی عجیب و غریب نیست و نیاز به فرایندی خاص ندارد بلکه به راحتی با عدم گزینش بر اساس اولویت ها و معیارهای کنونی نظام و جامعه شرع شده و به معرفی افرادی که نوع و روش زندگی شان و افکار و اندیشه هایش کمتر سنخیتی با فرهنگ و ارزش های ملی و بومی دارند به پایان می رسد. برای مثال« زنان پیشرو» یکی از همین دست کتاب هایی است که به نظر می رسد سفارش دهندگان اصلی اش بر هدف وسیله را توجیه می کند، قائل بوده اند و برای رسیدن به اهداف سیاسی والقاء تفکرات فمینیستی خود از صفحه اول یعنی ؛ انتخاب نام شروع کرده اند. نامی که در تضاد با پَسرو، عقب مانده است. صفتی که فمنیسم به قشر زن می دهد، زنانی که نمی خواهند برای زن خوب بودن شبیه مردان باشند! این دو اسم متضاد کلیدواژه افکار فمنیستی است.

در این کتاب که به نوعی می خواهد زنان موفق و پیشگام در عرصه های مختلف اجتماعی،علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی را معرفی کند، رد پای عمیقی از سیاست زدگی در گزینش پیشگامان یا به نوعی الگوهای موفق حوزه زنان به چشم می خورد. زیرا تعداد قابل توجهی از افراد بر اساس یک تفکر و ایدئولوژی انتخاب شده اند که بوی سیاست بازی در حوزه زن و خانواده را می دهد، تفکری که ما از آن تحت عنوان " فمنیست" یاد می کنیم و در دهه اخیر در عرصه دولتی برای پیش برد اهداف سیاسی بسیار به کار گرفته شده است.
البته در این بین سفارش دهندگان و نویسندگان سعی کرده اند تا در گزینش زنان این مجموعه از چهره های شاخص افکار فمنیستی تا چهره های خاکستری و بعد تعداد هم سفید استفاده کنند تا به نوعی کمی از رو بازی کردن برای مخاطب خودداری کرده باشند!
نکته قابل توجه اینکه با وجود ایجاد ظرفیت ها و باز کردن مسیرهای پیشرفت برای بانوان توسط نظام جمهوری اسلامی ایران و رشد و تربیت بانوانی تحصیل کرده و تأثیرگذار در چهاردهه پیرروزی انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی و حوزوی، فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، کارآفرین و نخبگی ، هنری و ورزشی که در گام دوم انقلاب اسلامی طراز این نظام ارزشمند در حال حرکت و پویایی هستند، شاهد معرفی این دست بانوان در این کتاب نیستیم!
در کنار این مبحث مهم؛ معرفی زنانی که به صورت تلویحی و علنی با ارزش های نظام جمهوری اسلامی در تضاد هستند وقتی بیش از پیش به چشم می آید که عمدا چشم را بر وجود بانوانی خدیجه ثقفی ( همسر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران)، مرضیه حدیدچی ( نخستین زن فرمانده سپاه پاسداران) ، بانو امین ( اولین زن مجتهد ایران)، طاهره همایونی (فقیه و مجتهد معاصر شیعه)، معرفی یکی از این تعداد مادر چند شهید (هشت هزار و 188 مادر دو شهید ؛ 631 مادر سه شهید ؛ 82 مادر چهار شهید ؛ 21 مادر پنج شهید ؛ 6 مادر شش شهید؛ یک مادر هفت شهید؛ یک مادر هشت شهید و 2 مادر 9 شهید )، مادران و همسران شجاع مدافعان حرم و .. بسته اند.
انتهای پیام/*