نشست «کدام حقوق بشر؟»/۵

مرضیه هاشمی نخستین فیلمی در خصوص اهداف قتل ندا آقاسلطان را تهیه کرد بود

یک حقوقدان گفت: مرضیه هاشمی نخستین شخصی است که فیلمی در خصوص اهداف قتل ندا آقاسلطان را تهیه کرد و کسی است که از سوی فرستاده رژیم صهیونیستی مورد خطاب قرار گرفت که جانش در خطر است.
مرضیه هاشمی نخستین فیلمی در خصوص اهداف قتل ندا آقاسلطان را تهیه کرد بود
1397/11/03 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12275
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سمیه جلالیان حقوقدان و نماینده بسیج حقوقدانان در نشست کدام حقوق بشر که در خصوص ابعاد سیاسی بازداشت مرضیه هاشمی در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: هر کشوری که در قانون حقوق بین‌الملل دارای فایده و چارچوبی در حوزه مسائل امنیتی است از همین رو آمریکا در سال 2011 قانون دفاع ملی را تصویب کرد که بر طبق آن می‌تواند بازداشت نامحدود داشته باشد. طبق بند 2 این قانون این حق به رئیس‌جمهور اعطا می‌شود و رئیس‌جمهور می‌تواند بدون هیچ دلیل افراد را بازداشت کند.
وی ادامه داد: زمانی که آمریکا داعیه دفاع از حقوق بشر را داشت کسی نپرسید دلیل تصویب چنین قانونی چیست تا اینکه این قانون برای افرادی که نقطه عطف جنگ رسانه‌ای هستند اجرا شد.
این حقوقدان تصریح کرد:‌مرضیه هاشمی نخستین شخصی است که فیلمی در خصوص اهداف قتل ندا آقاسلطان را تهیه کرد و کسی است که از سوی فرستاده رژیم صهیونیستی مورد خطاب قرار گرفت که جانش در خطر است.
جلالیان گفت: هاشمی همچنین در نشستی که در اصفهان در خصوص حقوق بشر ترتیب داده شده بود از شرایط ضد حقوق بشری آمریکا صحبت کرد. این نکات باعث شد که بارها به او تذکر داده شود که به آمریکا سفر نکند و به همین دلیل پس از ورود به این کشور بازداشت شد.
این حقوقدان با تأکید بر اینکه در دفاع از مرضیه هاشمی باید از بحث‌های حقوق بشری بپرهیزیم اظهار داشت: چیزی به نام حقوق بشر در آمریکا وجود ندارد و ما باید با زیرکی لایحه‌ای بنویسیم و بر اساس قوانین موجود به قیود برخورد با زندانی بپردازیم.
وی ادامه داد: بازداشت هاشمی از سوی گروه فدرال FBI انجام شده تا در یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای به شهادت بپردازد.حال سوال اینجاست اگر وی شاهد اساسی است در دادگاه فدرال چه می‌کند، شاهد اساسی که نیاز به بازداشت ندارد مگر اینکه جانش در خطر باشد حتماً با طرح این سوال چنین ادعایی از سوی مقامات آمریکایی بیان می‌شود.
وی ادامه داد: در تازه‌ترین اخبار پرونده هاشمی را چنین شرح داده‌اند که هاشمی منافع ایران در پرس‌تی‌وی را پیگیری می‌کند.
وی تأکید کرد: نیازمند تشکیل یک کارگروه تخصصی و تنظیم یک لایحه هستیم تا بازداشت با غل و زنجیر هاشمی که هیچکدام از قوانین شاهد اساسی و بازداشت نامحدود در آن رعایت نشده است همچنین به مسائل کرامت انسانی توجه نشده بیان کنیم.
این حقوقدان با تأکید بر اینکه بازداشت شاهد اساسی هیچ معنایی ندارد مگر اینکه شاهد از حضور در محکمه استنکاف کند گفت: در این شرایط شاهد 24 ساعت تحت‌الحفظ بدون قرار گرفته در زندان به هیأت منصفه آورده می‌شود.
منبع:خبرگزاری فارس
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نشست، بررسی، ابعادحقوقی و سیاسی، بازداشت، مرضیه هاشمی، طنین یاس
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو