مدرس گروه معارف دانشگاه حضرت امیر المومنین(ع):

اربعین شروعی برای ایجاد دولت کریمه امام زمان(عج) است/ الفت قلوب مسلمین، پایه و اساس تمدن بزرگ اسلامی

استاد گروه معارف دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی ایران یک شروع در مسیر اربعین حسینی بود و در امتداد این مسیر دولت کریمه امام زمان(عج) انشالله شکل خواهد گرفت.
اربعین شروعی برای ایجاد دولت کریمه امام زمان(عج) است/ الفت قلوب مسلمین، پایه و اساس تمدن بزرگ اسلامی
1400/06/30 - 12:20
تاریخ و ساعت خبر:
113495
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - غلامعلی کریمی در گفت وگو با خبرنگار ما، به ظرفیت کم نظیر همایش اربعین در تمدن اسلامی اشاره و اظهار کرد: وقوع حادثه عاشورا و شکل گیری اربعین و امتداد آن تا امروز، مولفه های تمدن بزرگ اسلامی است؛ نکته ای که در تاریخ به خوبی می توان به آن استنباط کرد.
وی با بیان وقوع انحرافات بسیار در طول تاریخ بشریت، گفت: با انحراف از غدیر و خشت کجی که بنا نهاده شد دریافتیم که هر چه جلو رفتیم برخی که داعیه قدرت داشتند بر این انحراف دامن زدند به گونه ای که 50 سال بعد از رحلت پیامبر(ص)؛ فردی مانند یزید که نماد فسق، فجور، رذایل و زشتی ها بود به روی کار آمد.
استاد دانشگاه حضرت امیر المومنین(ع) ادامه داد: روی کار آمدن یزید ملعون نشان داد که انحراف از ولایت، ارزش های دینی، قرآن و نبوت به مرور جمع می شود و کار دست جامعه اسلامی می دهد به گونه ای که جامعه به مرحله ای از فساد اخلاقی رسیده است که از درون آن چاه متعفن؛ شخصیتی مثل یزید که ادعای امیرالمومنین را دارد به روی کار آمده و از امام حسین علیه السلام نیز می خواهد او را به رسمیت بشناسد.

وی با اشاره به اینکه، فاتحه جامعه ای که یزید را به عنوان پیشوا قرار می دهند خوانده شده است، افزود: جامعه ای که رضایت به امیری به نام یزید داده است یعنی جامعه ای فاسد و محصول چنان جامعه ای حکمرانی شخص مفسدی مثل یزید است؛ پس ضروری ترین اقدام امام حسین علیه اسلام این است که دین مرده را احیا کرده و نقشه بنی امیه برای محو نام اسلام را بزداید.
کریمی با ذکر سه عنصر خنثی کننده نقشه های شوم بنی امیه؛ تصریح کرد: ایستادگی امام حسین علیه السلام و حضور یارانی خاص و همچنین روشنگری امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها؛ به عنوان سه عنصر اصلی در خنثی کردن ترفندهای شوم بنی امیه برای خاموش کردن حرارت دین اسلام بود که به خوبی محقق شد.
وی با تشریح ایستادگی امام علیه السلام در احیای دین، خاطرنشان کرد: حکومت دین و همچنین اساس دین به حضور امام است چنانچه در برابر همه توجیه گری های برخی خواص شیعه، استقامت کرده و از جان و مال و فرزندان برای زنده نگه داشتن اسلام گذشتند.
استاد دانشگاه گفت: در برابر خشونت بنی امیه؛ یاران امام حسین علیه السلام با رشادت در کنار امام زمان خویش ایستادند و از امام و دین دفاع کردند به گونه ای که سرشان بر نیزه شد ولی ترسی از دشمن به خود راه ندادند و از این قبیل رشادت ها را در صحنه دفاع مقدس و در بین شهدای مدافع حرم به خوبی ملاحظه کردیم و اینها شاخص های تمدن اسلامی هستند که توانستند نقشه شوم دشمن را خنثی کنند.
وی با تاکید بر ادامه کار از عصر عاشورا توسط امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها، اظهار کرد: خطرناک ترین و وحشتناک ترین مقطع تاریخ هدایت بشری فاصله 40 روزه از عاشورا تا اربعین است زیرا حجت خدا به شهادت رسیده و حجت بعدی خدا در اسارت است واز یک طرف خاندان اهل بیت که در جبهه حق قرار گرفته اند، در بند دشمنان اسلام هستند ولی خداوند دراین زمان سنت بزرگ خود که تبدیل کردن تهدید به فرصت بود را به کار بست و روشنگری بزرگی توسط حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام شکل گرفت که درتاریخ بی نظیر است.

کریمی اذعان کرد: شام سخت ترین مقطع برای خاندان اهل بیت علیه السلام بود که با سخنرانی های روشن حضرت زینب سلام الله علیها از قتلگاه تا کوفه و شام؛ تهدید بزرگی که بنی امیه برای از بین بردن اسلام در سر می پروراند؛ با سخنان گهربار اهل بیت تبدیل به فرصت بزرگ شد به گونه ای که تصور بنی امیه برای محو اسلام و خاندان پیامبر(ص) به طور کامل از بین رفت.
استاد گروه معارف ضمن تاکید بر اربعین حسینی به عنوان یک مفهوم گسترده، خاطرنشان کرد: با ورود جابر، بنی هاشم و گروهی از بنی اسد و همچنین خاندان اهل بیت(ع) به سرزمین کربلا، یک اتفاق مهم در اربعین رخ داد به گونه ای که امام حسین علیه السلام نه تنها فراموش نشد بلکه حرارتی در قلوب مومنان شکل گرفت که تا قیامت هرگز سرد نخواهد شد بلکه شعله ور خواهد بود.
وی با اشاره به کلام گهربار حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در خصوص اربعین حسینی افزود: رهبر انقلاب در پیامی فرمودند: « که اولین شکوفه‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد.» و این مفهوم در دل این پیام نهفته است که بعد از واقعه عاشورا و اربعین حسینی، درخت تنومند اسلام زنده و پرثمر بوده و این ثمره تا دیروز و ظهور انقلاب اسلامی و تربیت یافتگان انقلاب نظیر سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی تحقق یافت.
کریمی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در جریان و مسیر اربعین به ثمر نشست و شکوفا شد، بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک شروع در مسیر اربعین حسینی بود و در امتداد این مسیر دولت کریمه امام زمان(عج) انشالله شکل خواهد گرفت.
وی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب و امید به تحقق دولت کریمه امام زمان(عج) افزود: با انقلاب اسلامی درصدد دولت سازی هستیم تا به تمدن نوین اسلامی دست یابیم و این تمدن، تمام ارزش ها را در برگرفته و زمینه ساز تحقق دولت کریمه امام زمان(عج) خواهد بود.
مدرس گروه معارف دانشگاه حضرت امیر المومنین(ع) خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ثمره و محصول اربعین است و پایه و اساس تمدن دینی و اسلامی؛ ایجاد الفت در بین قلوب مسلمین خواهد بود و این مهم در همایش بزرگ و میلیونی اربعین به خوبی به نمایش گذاشته می شود که مردم پای کار آمده و آغازی بر تحقق ارزش های اسلامی بر محور توحید می باشد.
وی در جمع بندی گفتگوی امروز به مولفه های نقش اربعین درتحقق ارزش های اسلامی اشاره کرد و افزود: زنده نمودن ارزش ها و باورهای اسلامی، عمق بخشی و تقویت باورهای توحیدی و جلب توجه جهانیان و همچنین انتقال باورها و ارزش های توحیدی به معنای صدور انقلاب از جمله مولفه های بزرگ اربعین حسینی است که اسلام را درجهان گسترش و زمینه ساز دولت کریمه امام زمان(عج) میباشد.
کریمی خاطرنشان کرد: وقتی پیام اربعین به گوش ملت ها رسید، یک عطش وصف ناپذیری در بین ملت ها نسبت به ارزش های اسلامی شکل گرفته و به دنبال حسین زمان میگردند و به انتظار امام زمان(عج) و دولت کریمه می نشینند زیرا سعادت دنیا و آخرت را در این دولت کریمه امام زمان(عج) می بینند.
خبرنگار- زهرا شجاعی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اربعین، پیاده روی اربعین، تمدن اسلامی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو